Bud.TV: online entertainment netwerk van Anheuser-Busch (in 2007)

7 september 2006, 11:23

Bierbrouwer Anheuser-Busch, bekend van o.a. Budweiser en Bacardi, heeft plannen voor een eigen 24/7 online entertainment netwerk: Bud.TV. Het entertainment kanaal voor mannen tussen de 21 en 34 jaar zal een dag na de Super Bowl XLI in februari 2007 gelanceerd worden en zeven themakanalen bevatten: humorische webisodes, sport evenementen, consumer-generated content, nieuwsverslagen, interviews met beroemdheden, muziek downloads en standup comedy. Exclusieve contentpartners zijn LivePlanet (Ben Affleck en Matt Damon), TriggerStreet.com (Kevin Spacey) en Wild West Picture Show Productions (Vince Vaughn).

Met een innovatieve desktop applicatie, waarmee internetgebruikers de content in full-screen DVD kwaliteit kunnen bekijken wil Bud.TV zich onderscheiden van de overige online entertainment kanalen.

Het usergenerated-video kanaal op Bud.TV (voorlopige naam Bud Tube), zal lijken op de populaire website YouTube. Het kanaal geeft consumenten de mogelijkheid om hun eigen (komische) Anheuser-Busch commercials te maken, die gedeeld kunnen worden met andere computergebruikers. Tevens komt er een mogelijkheid om de content makelijk te plaatsen op o.a. YouTube en MySpace. Niet vreemd, want na het aanbieden van commercials op de eigen sites Budweiser.com en Budlight.com, bleek dat deze videos 22 miljoen keer bekeken waren op YouTube.com en Google Video samen.

De Amerikaanse bierbrouwer start met een initiële investering van $30 miljoen dollar voor Bud.TV. Het geld komt uit de begroting voor kabel en nachtelijke TV advertenties. De online bestedingen van de grootste bierbrouwer van Amerika komen daarmee in 2007 op zo’n 10 percent uit van de jaarlijkse advertentiebegroting van $600 miljoen. Anheuser-Busch werkt met DDB Worldwide als lead agency voor het opzetten van Bud.TV.

Anheuser-Busch is niet de enige, die zich gaat focussen op branded entertainment. Een groot aantal Amerikaanse bedrijven gingen de bierbrouwer al voor, zoals American Honda Motor, Best Buy, Cadbury Schweppes, General Motors, Krups, Nestle, Pepsi-Cola en Procter & Gamble.

Eerder dit jaar kwam het biermerk Grolsch al met een eigen muziekkanaal (Grolsch Music) op internet en IPTV.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Dit is inderdaad wel heel sterk en had ik eerlijk gezegd van een kwaliteitskrant als het FD niet verwacht. Noem tenminste bron als je iets letterlijk kopieert. ‘Humorische webisodes’, tsja…


    9 september 2006 om 05:32
    Michael

    Zo, en nu heb ik het grotendeels overgenomen (wel wat ingekort), maar MET bronvermelding uiteraard. Schaamteloos, zo’n kwaliteitsblog (:-)


    1 oktober 2006 om 04:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!