Wells Fargo start weblog voor studenten
De Amerikaanse bank Wells Fargo heeft onder de naam Student LoanDown een weblog voor studenten gelanceerd. Doel van de weblog is de student te begeleiden in zijn financiële huishouding en hierover de dialoog aan te gaan. In de about-sectie van de weblog lezen we hierover het volgende:
(…) Our team will give you the lowdown on all things student loan: applying for them, selecting them, repaying them. We’ll guide you through the financial aid process and share our own experiences—both as former students and as Wells Fargo team members. We’ll talk about the resources you need to prepare and pay for school. We’ll also cover budgeting and debt management strategies because, let’s face it, college keeps getting more expensive. (…)
Student LoanDown is overigens niet Wells Fargo eerste weblog. Een half jaar geleden lanceerde het Guided by History, een maatschappelijk weblog. Men is blijkbaar enthousiast over de eerste resultaten en heeft nu besloten een tweede weblog te lanceren (via: Naked Conversations).
Ben benieuwd welke Nederlandse bank als eerste dit ‘nieuwe’ communicatiekanaal naar haar doelgroep op een goede manier weet in te zetten. Iemand?
Erik, met je eens dat het lijkt dat Wells Fargo begrijpt waar het om gaat bij bloggen: geen direct verkoop-instrument maar een communicatie/relatie-instrument. Het is natuurlijk wel afwachten hoe het zich ontwikkeld. Op basis van de huidige postings valt er nog weinig over te zeggen.
Dank voor de aanvulling Rutger; was mij vorig jaar helemaal ontschoten!
Nederlanders hebben onvoeldoende kennis van financiële zaken. De Nederlandse Bank schrijft het volgende hierover in haar kwartaalbericht (juni 2006):
“De mate waarin Nederlanders financieel zijn onderlegd is voor verbetering vatbaar. Dit blijkt uit een in 2005 gehouden enquêtte onder Nederlandse burgers. Ondervraagden kregen vijf eenvoudige vragen voorgelegd over rente en inflatie, waarmee hun basale financiële kennis en vaardigheden werden getoetst. Slechts 40 % van hen beantwoordde de alle vragen juist. Ook de basiskennis op het gebied van beleggen schiet tekort, al past de kantekening dat een goede vergelijkingsmaatstaf vooralsnog ontbreekt. In totaal werden 8 beleggingsvragen aan het Nederlandse publiek voorgelegd. Nog geen 20% van de ondervraagden gaf op zeven of acht vragen het juiste antwoord (Kwartaalbericht Juni 2006) “. Zie: http://www.dnb.nl en http://www.ad.nl/economiekwis
Persoonlijk vind ik dat het bankwezen zichzelf belemmerd, terwijl er natuurlijk zeer veel kennis in huis is, om hun klanten bij te scholen. Ik vermoed dat “winstmaximalisatie” hoog in het vaandel staat. Ik denk dat het bankwezen een kans laat liggen.
Mensen verdiepen zich onvoldoende in financiële producten. Jaap van Duijn (Voormalig boegbeeld Robeco) hierover: : “ Het is misschien vervelend, maar er zit toch niets anders op dan dat de klanten zich wél gaan verdiepen in de producten die ze kopen. Het is hun eigen geld en hun eigen belang”
In mijn omgeving hoor ik nogwel eens van (particulieren) dat zij niet zoveel vertrouwen hebben in de adviezen vanuit het bankwezen. Jammer, want als het vizier wordt verlegd van “winstmaximalisatie” naar “een win-win situatie” kon er wel eens voor beiden partijen een langere termijnrelatie aan vast zitten. Hoe zat het ook al weer in de Gouden Eeuw? Volgens mij was er in die tijd een grotere mate van samenwerking tussen overheid, bankwezen en particulieren dan nu het geval is.
Twee voorbeelden;
1) Is het zo verstandig om in Turbo’s te beleggen? Wie wordt daar beter van? Er wordt reclame voor gemaakt. Wordt er wel voldoende gewezen op de risico’s? Enkele maanden geleden kreeg ik het bericht van iemand die binnen enkele weken duizenden euro’s kwijt is geraakt.
2) Is het een maatschappelijk belang om particulieren zoveel gelegenheid te geven om zoveel te kunnen lenen? Het aantal schuldsaneringen is aanzienlijk.
Een weblog is geschikt om, zoals bij Wells Fargo, klanten te voorzien van educatieve informatie. Bovendien vermoed ik dat banken beter en goedkoper in staat zijn om de zorgplicht handen en voeten te geven. Kortom: er ligt een kans!
Groet,
Arnoud
Voor de zorgvuldigheid .)
De opmerking van Jaap van Duijn komt uit de Telegraaf (29/07/2006).
Arnoud
Waar blijft het eerste Nederlandse studenten weblog?
Erik zegt het al, zoals ieder commercieel bedrijf wil ook een bank geld aan je verdienen (en als je wat van ze leent willen ze 100% zeker weten dat je 200% gaat terugbetalen). Maar het willen delen van informatie is sympathiek en dus petje af voor deze bank. Ook tegen het idee om klantgroepen te willen binden valt niets in te brengen. En het aangaan van de conversatie en zelfs bereidheid om te leren van je klanten is helemaal fraai. Het geven van een menselijk gezicht naar buiten toe is prima, etc. etc.. Maar waar ik al een tijdje mee worstel is de vraag: Wat is de uiteindelijke ‘Return on Blog’?
Beste Ben-Anne,
Wat bedoel je met ‘return on Blog’? Gewoon wat het in materiële zin oplevert? Of denk je ook aan immateriële opbrengsten?
Uiteindelijk denk ik dat waarden als: – vertrouwen, – gemak, – contact of een naam veel voldoening zal schenken bij klanten. Volgens mij is dit ook altijd de kracht van tussenpersonen geweest.
Natuurlijk consumenten surfen wat af. Voor een appel en een ei schijnen ze over te stappen.
Toch zullen er altijd diensten zijn waar mensen regelmatig vragen over hebben omdat ze de behoefte hebben een vertaalslag te maken naar hun persoonlijke situatie.
Misschien ben ik een ouwe zak, hoewel ik me nog niet mag aanmelden bij de 50+ beurs, maar ik koop al mijn witgoed bij de dorpswinkel. Alleen al voor de kwaliteit van de service? Ben ik een uitzondering? Dat zal toch niet?
Zie een weblog, zoals Wells Fargo, als een extra service. Ben ik te optimistisch als zich dat vertaald in een groter potentieel aan vaste klanten?
Groet,
Arnoud
Dag Arnoud, met ROB bedoel ik zowel ‘harde’ als ‘zachte’ criteria waarop je een zakelijk weblog kunt beoordelen als bedrijf. En voor zover ik het nu kan overzien zijn er heel veel ‘zachte’ criteria, zoals jij en ik die ook noemen (vertrouwen, gemak, contact, delen, conversatie…) maar geen harde criteria. Let wel; de zachte criteria zijn m.i. heel belangrijk omdat je daarmee het meeste vertrouwen geeft aan consumenten, waarmee je uiteindelijk weer meer omzet krijgt. Maar zijn er dan echt helemaal geen harde criteria vast te stellen voor een ‘businessblog’ zonder dat je voorbij gaat aan doelen van blogs als ‘open’, ‘eerlijk’ en ’transparant’?
Omdat een bank in mijn geval eerst veel vertrouwen moeten winnen voordat ik met vragen over mijn geld naar ze toe ga, maakt Fargo met een blog toch in ieder geval een goed begin.
De link tussen dorpswinkel voor witgoed en een bank in mijn ogen: Het idee dat je nog echt klant bent is bij banken ver te zoeken. Wanneer ben jij voor het laatst benaderd zónder dat ze je iets wilden verkopen? Op een klein bankkantoor in een dorp (voor zover nog niet weggesaneerd) zal dat anders zijn en ken je de bankmedewerker wellicht persoonlijk. Evenals bij het witgoed-mannetje is het advies nooit objectief maar in ieder geval toegespitst op jouw situatie. En je kunt ze eventueel ook ter verantwoording roepen.
Hoi Ben-Anne,
Je schrijft: Wanneer ben jij voor het laatst benaderd zónder dat ze je iets wilden verkopen?
Gelukkig kan het ook anders. Tijdens mijn laatste gesprek, mijn verzekeringen werden op uitnodiging van de RABOBANK doorgelicht, heeft de medewerkster van de RABOBANK een aantal veranderingen voorgesteld waardoor ik MINDER premie betaal. Het was ook een plezierig gesprek.
Groet,
Arnoud
Als het maar geen weblog wordt waarin ze produkten “door iemands strot proberen te duwen”. Studenten lijken me slim genoeg om dat op te merken…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!