Technische problemen met eerste Skypecasts
Vanmiddag vond er een Skypecast-experiment plaats waarbij voor het eerst een concert via skypecast werd uitgezonden. Een skypecast is een soort van babbelbox waar (volgens Skype) maximaal 100 personen aan kunnen deelnemen.
Ik had er tot vanmiddag nog geen gezien met meer dan 20 deelnemers. Op het hoogtepunt vanmiddag waren er in de Heineken Skypecast 28 personen online. Het experiment klonk rampzalig en na 15.38 uur viel alle geluid weg. Skypecast verkeert nog in de betafase en ik had de primeur deze ook in te zetten. Wees gerust, ik heb (toen) niet gezongen. Skypecasten vergt veel van je systeem, terwijl je in een skypecast zit is het dan ook verstandig zoveel mogelijk schermen dicht te gooien. Nu verkeert skypecast nog in een betaversie en heb ik inmiddels drie wijnspreekuren gehouden.
Probleempjes:
- Soms kun je de deelnemers niet online zien, soms valt het geluid weg.
- Elke deelnemer kan via ‘een achterdeur’ meer deelnemers binnenhalen die de host dus niet kan moderaten, simpelweg omdat deze niet zichtbaar aanwezig zijn.
- Op het moment dat een skypecast actief is wordt daar een telefoonnummer aan gekoppeld. Als een van de deelnemers dat nummer toevoegt aan een vergadering kan je dus 4 (misschien wel ongewenste) deelnemers onzichtbaar binnenhalen.
- De geluidskwaliteit laat veel te wensen over en is een heel stuk slechter dan een normale vergadering via skype met maximaal 5 personen.
Het is verstandig naast die skypecast een chat binnen skype te openen waar je alle deelnemers aan toevoegt, zodat er ook gechat kan worden indien nodig. Veel mensen loggen namelijk in zonder microfoon is mijn ervaring.
- De geluidskwaliteit maakt een skypecast ongeschikt voor muziekweergave (misschien dat dat nog verbetert), maar voor spraak werkt het wel.
- Als je ervoor kiest iedereen binnen te laten komen in de mutefunctie, dus zonder microfoon, zou bij elke deelnemer rechtsboven in het scherm een microfoontje moeten staan waarmee hij het woord kan vragen. Dit gebeurt echter niet, ook dit is nog een bugje. Als je echter ook een chat geopend hebt kan de deelnemer die een vraag wil stellen toch het woord vragen.
- Voor de functie waar ik skypecasts gebruik, en dat zijn niet alleen de wijnspreekuren, is de skypecast wel geschikt. Ik moet bekennen dat ik een paar weken terug elke avond/nacht zat te skypecasten met vrienden toen het nieuw was. Dit ging niet alleen ten koste van mijn nachtrust, maar ik had vooral zoveel plezier dat de buren dachten dat ik een verjaardagsfeestje had.
We hebben tijdens die virtuele kroegavonden ook wel de bugjes en onvolkomenheden eruit gefilterd. Toch denk ik dat voor experimenten als die van vanmiddag beter gekozen kan worden voor een andere functie binnen skype zoals highspeedconferencing, maar daarmee heb ik nog niet geëxperimenteerd, zoveel fans heb ik nu ook weer niet…
Zoals ik het heb inzet is het te doen, voor de purpose die heineken vandaag koos, is het totaal niet geschikt, maar dat had men kunnen weten als met geëxperimenteerd had.
Petra, je boodschap is duidelijk maar ik wil toch ook benadrukken dat we dit soort experimenten nodig hebben om nieuwe technologieen door te ontwikkelen. Dat het wellicht efficienter had gekund door te kijken naar eerdere experimenten, dat ben ik met je eens.
Klopt, ik geef ook toe dat ik misschien wat zuurder reageer dan ik normaal gedaan zou hebben omdat de initiatiefnemers wel heel dicht in mijn buurt zitten en ik via marketingfacts vanmiddag van dit experiment moest lezen terwijl ik de initiatiefnemers heel vaak aan de telefoon heb en afgelopen week ook nog live trof. Gemiste kans..(ik stop met zeuren nu)
Ik betwijfel ook niet dat de studio-opname goed van kwaliteit zal zijn, stel alleen vast dat skypecasts in zijn huidige vorm totaal ongeschikt zijn voor muziekweergaves, en ook dat heb ik tijdens mijn virtuele kroegavonden met vrienden getest. Meezingen zal bv altijd een probleem blijven omdat er een vertraging is.
Grappig, die reacties van de marketingmensen hierboven. Bij mijn weten is Petra de eerste in Nederland die de commerciele mogelijkheden van Skype zag, en daar ook ook uitgebreid mee geexperimenteerd heeft. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mensen uit haar direkte omgeving nu met haar idee aan de haal gaan. Op mij komt dat nogal onfatsoenlijk over.
De technische onvolkomenheden van Skype zijn bekend, en natuurlijk wordt alles tzt beter.Maar een concert via skypecast is echt te veel gevraagd, en àls dat al getest is (ik kon geen testcasts vinden) lijkt het me onwaarschijnlijk dat die tests een positief resultaat opgeleverd hebben (de studio-opnames zijn lang niet slecht. trouwens).
Kortom: leuk idee om de mogelijkheden van SkypeCast tot op de bodem uit te testen, maar zullen we iedereen de eer gunnen die hem/haar toekomt en geen ideetjes meer jatten?
Henk, welke uitspraken van welke marketingmensen bedoel je nu eigenlijk? Zie namelijk weinig marketingmensen hier in het weekend.
Volgende keer een optreden in Second Life dan maar? 😉
@Owen
Met merkrelevant bedoelde ik dat het niet gaat om het experimenteren an sich. Heineken houdt zich via sponsoring, horeca en in haar communicatie veel bezig met muziek. Vandaar ook dat het ging om een live-muziek Skypecast.
Wat betreft Skype als vorm van telefonie: dat is een interessante discussie. Misschien denken we daarin nog wel teveel vanuit ons oude kader. Wij zien het los van de technologie als vorm van 1-op-1 communicatie. Skype is vrij voor iedereen beschikbaar en ook nog eens een populair platform. Vandaar dus.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!