News Corp koopt Jamba

12 september 2006, 10:26

Newscorp, één van de bedrijven met de best ontwikkelde digitale en crossmediale strategie (imho), heeft volgens bijgaand persbericht, vandaag een grote overname gedaan in de mobiele content industrie. Newscorp neemt Jamba (in de VS bekend als Jamster) over. De Crazy Frog krijgt daarmee een nieuwe moeder. VeriSign dat $187,5 miljoen krijgt voor 51% van het belang in Jamba leek minder geschikt als uitbater van deze content, dan Newscorp. Samen met Mobizzo en in de toekomst zeker ook met MySpace en via de televisiestations van FOX, lijken de idiote, maar winstgevende ringtones, een zonnige toekomst te tegemoet te gaan. Hoedt uw oren!

Newscorp bouwt daarmee stevig verder aan zijn crossmediale imperium. Het succes van de investering in MySpace verdienden ze binnen het jaar terug (deal met Google). En ook deze combinatie is een kwestie van wachten tot die (veel) meer geld oplevert, dan het nu kost. De samenvoeging met Mobizzo zal voor synergievoordelen zorgen en vooral voor distributiekracht. Maar de crossmediale versterking van het Newscorp portfolio biedt nog de meeste vooruitzichten op harde dollars (en euro’s daar Jamba in meer dan 30 landen actief is). Immers ringtones bestaan bij de gratie van:

1) de hype en

2) het archief.

De hype kan via MySpace en de diverse TV-kanalen (naast FOX onder meer Sky) gecreëerd worden. Het archief is verzekerd dankzij de deals van Jamba met bijna alle record labels.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

1 Reactie

    Joris Toonders

    Strategisch gezien in ieder geval een slimme zet van News Corp. Doen ze goed!


    12 september 2006 om 11:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!