Console gamers zijn intensieve media gebruikers
Uit een onderzoek van Universal McCann, met de titel Media in Mind (PDF), blijkt dat console gamers intensieve media gebruikers zijn en meer dan gemiddeld tijd besteden aan televisie, internet en DVD’s. Console gamers besteden gemiddeld per week ruim 5 uur meer aan media consumptie dan volwassenen. Niet alleen wordt er meer televisie gekeken binnen deze doelgroep, er wordt ook meer tijd besteed aan radio en internet.
Uit het onderzoek blijkt verder dat console gamers gevoelig zijn voor product placement: 61% van de ruim 5000 ondervraagde console gamers gaf aan de naam van het product te hebben onthouden, terwijl 17% aangaf geneigd te zijn om het product ook aan te schaffen.
Tot slot is ook het sociaal aspect van belang voor console gamers. Waar tieners games vooral alleen spelen, doen volwassen console gamers dit samen met andere volwassenen. Gamers hebben behoefte aan erkenning en willen zich onderscheiden van de massa door opvallende prestaties. Console gamers zijn trendsetters en zijn continu op zoek naar nieuwe stijlen om een eigen, unieke identiteit te creeëren. Hun inspiratie bij dit alles is afkomstig van celebrities, labels en vooral datgene wat anderen niet hebben.
Ik vind het interessant om te zien dat binnen de groep “gamers” ook steeds meer verschillen ontstaan. Tieners die compleet ander gedrag tonen dan volwassenen, vrouwen die op andere manieren en om andere redenen gamen dan mannen. Dit onderstreept dat gaming steeds meer mainstream aan het worden is. Al met al een potentiële doelgroep voor adverteerders, die de komende jaren steeds groter zal worden.