Voorzitter IPAN voorspelt einde Hyves?
Boris Veldhuijzen van Zanten, voorzitter van de IPAN, voorspelt het einde aan de populariteit van social networking sites zoals Hyves. De interesse in het “najagen” van vele vrienden zal dratisch afnemen. Op zijn persoonlijke blog schrijft hij: “I would have considered deleting my Hyves account but I know the founders and it feels a bit condescending to delete my account there. But even if I wanted to opt-out I can’t, they don’t offer a way to delete accounts. So here is my bet: in 2007 most people will start feeling the same about Social Networking. The thrill of collecting new contacts will have faded. Most people that want to be connected will be connected and people will start concentrating on one Social Network that actually helps them in some way.”
Boris stelt verder dat hij alleen nog gebruik maakt van LinkedIn. Zijn “entry” bij onder meer OpenBC en Orkut heeft hij verwijderd. Dat is vervelend, want veel mensen kenden “via” Veldhuijzen van Zanten heel veel andere mensen. Een grote groep mensen heeft nu opeens een fors aantal minder “contacts via contacts”.
Voorlopig lijkt het erop dat Hyves het niet eens is met Veldhuijzen van Zanten, want vandaag nog werd opnieuw een nieuwe dienst gelanceerd onder de naam Hyves Music.
Het einde van social networks? Daar geloof ik niet in; ze zullen alleen maar toenemen. Waar ik het wel met Boris eens ben is dat veel generieke sociale netwerken een langzame dood zullen sterven. Uitdaging is, wat heb je de gebruikers vandaag en morgen nog te bieden waardoor ze bij je willen blijven? Sociale netwerken met een duidelijk thema (zakelijk, hobby) of generieke sociale netwerken die gebruikers de mogelijkheid bieden om onderscheidende subnetwerken te creeren (Hyves?) hebben volgens mij meer kansen!
Die community’s moeten relevant zijn (en blijven) voor de gebruiker. Zijn ze dat niet, dan haken mensen af. Hyves mikt met name op jongeren, dus kan ik me voorstellen dat oudere gebruikers zich er niet altijd in herkennen. Over relevantie gesproken: Boris heeft zojuist wel weer zijn ‘relatie’ met mij via het PicnicNetwork bevestigd… 😉
Nog een paar toepassingen van sociale netwerken die de toekomst zullen halen:
– een cross van online naar het echte leven (ik doel op MarketingFacts BBQ:-)
– een platform waar men zijn eigen community can creeren (LinkedIn biedt al de mogelijkheid om communities rondom bedrijven of universiteiten te creeren, zo ben ik lid van het RSM alumni netwerk enz.)
Ik ben het met Boris eens. De meeste gebruikers zullen bij meedere socials een account hebben. Een netwerk moet je onderhouden. Het onderhouden kost veel tijd en dan wil je er wel wat voor terug zien. Zo ben ik het met Marco eens … 🙂
Overigens is het op zijn minst opmerkelijk dat het verwijderen van je accont onmogelijk is. Hoe groot is de actieve userpopulatie?
Ik denk eigenlijk dat Hyves het hartgrondig met me eens is en daarom nieuwe en aanvullende diensten introduceert om de service boeiend te maken en houden. Maar hopelijk kunnen ze zich snel mengen in deze discussie…
wij zijn het altijd met boris eens, daarom hebben we de hele nacht doorgewerkt en Hyves Music gelanceerd…:-)
Ik denk dat boris op zich gelijk heeft, maar dat dit meer slaat op de netwerken van 2 jaar geleden dan nu. Netwerken als orkut en friendster die puur als doel netwerken hadden, groeiden snel en bloeden net zo snel dood. Hyves en andere sociale netwerken die wel toegevoegde waarde bieden zijn tot nu toe altijd blijven groeien. Voor ons is het netwerk zelf een middel en geen doel op zich.
Ik was vorig jaar begonnen met weblogs in het onderwijs, dit jaar heb ik Hyves ingezet. 95% van mijn studenten bleken al een account te hebben. De overige 5% ziet nu de voordelen van Hyves in. Ik heb vanaf dag 1 van mijn college nog nooit zoveel interactiviteit gegenereerd buiten college-uren om. Wij gebruiken de “berichtemnmodule” om te discussieren en te conceptualiseren en dat werkt prima (m.u.v. vandaag)!
Ik geloof niet dat er een einde gaat komen aan social networks in het algemeen maar dat het misschien weinig zin heeft om een nieuwe community te lanceren als je geen doelgroep en doelstellingen hebt geformuleerd. LinkedIn gebruik ik niet meer, bij OpenBC slaat mijn activity-meter wit uit, ik Hyve op dit moment actief en heb me vandaag aangesloten op het PICNIC-netwerk omdat ik mij dan begeef onder vakgenoten en gelijkgestemden.
Mijn verwachting voor social networks is dat er na een shake-out een aantal grotere netwerken over blijfr waar ‘iedereen’ bij aangesloten is (lokaal aangevuld met offline contacten, dan wel internationaal) plus dat niche netwerken van hobbyisten (bijv. kattenliefhebbers, reizen, hardlopers etc) kans op overleven hebben. Relevantie is en blijft relevant.
Hyves zal ook leuk verdienen aan de website, ze zullen dan ook niet snel het bijltje erbij neer gooien.
Is Boris niet gewoon te oud voor Hyves? 😉 Wat ik merk van Hyves: des te meer vrienden, des te meer connecties, des te meer nieuwe foto’s elke week van je vrienden, des te meer krabbels etc. Zeker met foto’s/video’s denk ik dat Hyves het gewoon goed doet.. je hoeft niet meer met fotoboeken of fotomapjes langs al je vrienden om je vakantiefoto’s te laten zien. Ook bij mij zal de tijd die ik er per maand mee bezig ben wel minder worden, maar zolang er nieuwe content wordt geplaatst door mijn ‘vrienden’ zal ik Hyves blijven bezoeken en zelf ook dingen plaatsen. Daarnaast is het ideaal (en denk ook dat het daarvoor veel gebruikt wordt) voor het geval je nieuwe mensen hebt ontmoet.. even kijken of je gezamelijke vrienden hebt etc.
Links en rechts probeer ik ook wel eens wat met die netwerken. Wat me daar altijd bij opvalt, is de hele procedure om alles in te vullen. Wie je bent, wat je doet, je adressen en ga zo maar door….
Het zou een grote stap vooruit zijn, als er een soort standaard ‘e-ticket’ zou komen voor het ‘inschrijven’, zodat al die netwerken op dezelfd emanier die gegevens kunnen overnemen.
Of is zoiets er al?
De IPAN-voorzitter voorspelt het einde van de SN-sites, maar dat is volgens mij een verkeerde conlusie bij de genoemde argumenten. Ik ben ook van mening dat het najagen van zoveel mogelijk Hyves-vrienden nu een Hype is die de komende tijd sterk zal afnemen. De nieuwigheid is eraf en mensen merken dat het ze niet veel verschil oplevert of ze nou een 12 of een 433 achter hun Hyvesnaam hebben staan. Nu begint juist de waarde van SN zich te ontpoppen. Ik gebruik Hyves om globaal op de hoogte te blijven van een selecte groep mensen, zonder dat ik ze contant afzonderlijk hoef te benaderen. Of om een community van gelijkgestemden te beginnen. Dit soort nieuwe functies gaan de echte waarde van SN bewijzen. Hier speelt Hyves nou net op in door steeds nieuwe diensten te lanceren. Samenvattend: SN zal niet ophouden, de rol die het inneemt in de online activiteiten van mensen zal zeker wel veranderen.
Mensen met meer dan duizend Hyves-vrienden heb ik eigenlijk ook nooit echt begrepen: wat is daar precies de lol van? Kwaliteit boven kwantiteit, nietwaar?
Trouwens, het einde van hyves voorspellen is nog makkelijk, voorspel maar eens het begin van Fleck… ;-))
Sorry, Boris, ik klikte steeds het reactie scherm weg maar ik kan het niet laten! 😀
Ok, Raymond: 1-0 voor jou…
haha, juich niet te vroeg… We zitten nu al enige tijd aan maximum capaciteit maar zien de vraag nog steeds toenemen. Het aantal piekuren neemt bijv. toe, waardoor we nu zelfs 12 uur per dag op max. cap. draaien, terwijl dat normaal gesproken maar 3 uur is.
We gaan in oktober verhuizen van hosting provider en schakelen dan ook 110 nieuwe servers bij waarmee de capaciteit verdubbelt. We hopen dan snel richting de half miljard pageviews te groeien.
Het enige waar ik wel eens hyves-moe van kan worden is de enorme complexiteit van de site. Nu heeft een groot aantal nederlands een hyves profiel, is een behoorlijk aantal ook actief..maar wat is actief? Ik zou wel eens inzicht willen hebben in het gebruik van de verschillende functionaliteiten. Wanneer die gegegevens op de een of andere manier openbaar zouden zijn (not likely to happpen) zou je betere conclusies kunnen trekken over de toekomst van een sociaal netwerk als Hyves.
De mogelijkheden van een sociaal netwerk hebben in mijn ogen een invloed op het gebruik ervan. Wanneer hyves steeds meer een replacement wordt voor bijvoorbeeld marktplaats, schoolbank en muziekuitwisselingssites zal het gebruik ervan alleen maar toenemen. Maar de oorspronkelijke functie (contact onderhouden met vrienden en kennissen oid) vervaagt wel steeds meer, wanneer er ineens een focus komt op kopen/verkopen, ruilen, etc..
Feit blijft dat, het er is, het er ongetwijfeld blijft en nog groter zal worden. Wellicht dat het in de toekomst nog meer als startpagina van mensen gebruikt zal gaan worden wanneer bijvoorbeeld een koppeling zou plaatsvinden met lokaal nieuws zoals het eerdere bericht over scoeps/skoeps?:)
Dan open je je hyves, zie je meteen hoe het met je vrienden is, koop je ff snel een 2e hands boek, bekijk je het nieuws uitje jouw woonplaats Waddinxveen en krabbel je even je baas dat je iets later op je werk komt:)
Ik denk inderdaad dat social networking zonder toegevoegde waarde (bijvoorbeeld relevante content / bepaald interessegebied) op den duur gaat uitsterven. Ik geloof wel in het feit dat je bepaalde “clubjes” kun formeren, omtrent een gemeenschappelijke interesse.
Ik merk inderdaad op dat het aantal eyeballs in mijn omgeving (pool variërend van pubers tot 40+ )voor een social network site als hyves sterk aan het dalen is. Ik hoor te vaak ‘ja ik log dan in, maar dan ben ik op de site, en dan denk ik, wat moet ik er ook eigenlijk mee’
De hype is er een beetje vanaf en het trucje is een beetje gezien. De sterkste kracht van hyves was voor vele het hervinden van oude vrienden en bekenden en het kunnen delen van foto’s. Maar nu zijn er zoveel nieuwe features bijgebouwd waarvan ik af vraag of de gemiddelde gebruiker er daadwerkelijk op zit te wachten. Aangezien het door alle nieuwe features, en vaak inconsistent gebruik ervan, je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien. Features bouwen is leuk, maar ik lees en hoor meer dat mensen zitten te wachten op een renovatie van de gehele site aangezien usability en design toch vaak te wensen overlaat.
In het hyves-groep idee als broeiplek voor goede content en discussies heb ik nooit zo geloofd.
Natuurlijk is het leuk om in een gekke bui, een vreemdsoortige hyve te stichten.
Maar als ik het laatste nieuws over mac wil lezen ga ik naar een gerenomeerde gebruikers site van mac. Het idee om dus hyves als totaalpakket te moeten gaan zien voor mijn (lokale en persoonlijke) informatie behoefte, zoals hierboven beschreven geloof ik dus niet.
Naast dit alles, 2 miljoen leden is uiteraard heerlijke propaganda, maar ik zou wel eens willen weten hoeveel van deze 2miljoen daadwerkelijk actief zijn (met meer dan 5 pageviews per sessie)
Ik ben het ook eens met veel bovenstaande reacties!
Laatst zat ik ook te kijken of ik mijn hyves pagina kon verwijderen, maar dit was niet mogelijk…toen dacht ik dan moet ik meer gebruik van m’n hyves gaan maken! kijken of mensen ook echt contact willen. Maar naar mijn idee is dit ook niet echt het geval.
Iedereen wil maar bij een groep horen, maar doet er voor de rest niets mee. Of heb ik misschien niet de juiste mensen een bericht gestuurd 😛
Daarnaast vind ik de gebruiksvriendelijkheid van Hyves ook niet optimaal hoor!
Worden er wel eens onderzoeken uitgevoerd? dat je filmt hoe mensen de site gebruiken?
En dat je daarna kijkt hoe het dus beter zou kunnen!
Dat de hyve -ik bedoel hype- zijn hoogtepunt voorbij is, zullen velen van ons beamen, maar ook ik denk dat dat niet het einde van SN betekent, maar juist het begin.
Netwerken via internet heeft definitly toekomst. Het is nu eenmaal een makkelijke, laagdrempelige manier om contacten te onderhouden, nieuwe contacten op te doen en dit netwerk te gebruiken bij bijvoorbeeld de zoektocht naar een nieuw huis, een nieuwe baan, een oppas, noem het maar.
Wat nu nog steeds mist is relevantie. Veel sites doen hun best, maar de werkelijkheid is dat je op bijv. LinkedIn heel veel kan, maar dat iedereen maar weinig doet, gevolg: een uitgebreid netwerk waarin weinig gebeurt.
Hyves doet dat al beter, zeker gezien de doelgroep, maar kan op dit punt ook nog een hoop verbeteren.
De vraag is dus nu, wat heeft een SN nodig om wél relevant en dus bruikbaar te zijn?
Sanne, ik denk dat als je het model omdraait, je een heel eind komt. Dus niet redeneren vanuit een set aan handige communicatie-tools waarmee je een social netwerk kunt bouwen (bijv. OpenBC, LinkedIn), maar uitgaande van een groep mensen met gemeenschappelijke interesses (bijv. Viva of Tweakers-forum, Marketingfacts, etc) kijken hoe je de samenwerking mbv deze tools verder kunt verbeteren. Relevantie dus!
Boris,
Je bent abuis, mijn jongen.
Ons probleem is niet dat mensen afhaken van Hyves. Het probleem is het uitbreiden van de capaciteit: zodat we van 12 miljoen maar 20 miljoen pageviews per dag kunnen gaan, en van 25 miljoen naar 50 miljoen foto’s en video’s.
Je kunt je account verwijderen onder “FAQ-hoe kan ik mijn account verwijderen?”
Groet Koen Kam
Hoe zit dat trouwens met buma/stemra en die nieuwe muziek afdeling van Hyves? 🙂
Zwakke oneliner van Boris. Hij onderbouwd het nauwelijks en het is ook niet te onderbouwen. Ik ben het volledig eens met Derksen. Natuurlijk moet je blijven vernieuwen en interessant blijven voor de doelgroep, maar vriendschap verdwijnt niet!!!!
Ik begrijp niet dat wanneer er iets is dat in de glorie van zijn leven staat er altijd mensen zijn die daar op een of andere reden niet mee kunnen leven.?.
Hyves doet het goed vernieuwd en probeerd altijd beter te worden zodat het voor iedereen leuk is en blijft.Vandaar dat je soms even moet uitvogelen wat je er allemaal mee kunt doen.
Aan alles komt een eind maar moeten we daar altijd naar uit kijken als het nog goed gaat. Je bent toch ook niet je hele leven bezig met dat je dood gaat? dan heb je een rot leven hoor en zal je je heel lang vervelen, je probeerd er wat van temaken zodat je op dat moment goed kunt leven. Hyves is gewoon goed bedacht en blijft denken neem daar een voorbeeld aan dan wordt je leven een stuk fijner.
Ik wil onmiddellijk dat mijn hyves account wordt verwijderd!
hmz… intussen 2 jaar verder mag ik denk ik wel stellen dat de heer Boris V van Z. geen groot ziener is gebleken…..
Heel scherp Bas! Had je het in je agenda gezet? 😉
Hehe, power of blogs 🙂
Hyves for life!
Heej Son!
Lekker gedaan wijffie 😉 Helemaal mee eens, Hyves for life!
En zoals wij hyvers onder elkaar zeggen:
WE KRABBELUUHH!!
Ciaaooooo XX Love ya
Handig, zo’n mail alert. Over de teloorgang van social networks gesproken: MySpace sloot pas nog zijn Nederlandse kantoor, terwijl Netlog nooit helemaal van de grond is gekomen in Nederland. Hyves is still going strong, maar als het om zakelijk contact gaat moet je toch echt bij LinkedIn zijn, dat in Nederland steeds meer gemeengoed wordt.
Zoals ik in 2006 al schreef, Boris is gewoon te oud voor Hyves 😉 Ik heb zelfs het idee dat de groep die Hyves echt veel gebruikt steeds jonger is geworden. Waren dat in 2005/2006 nog de studenten, volgens mij zijn dat nu steeds meer de middelbare scholieren.
Hoe fout kun je het hebben???
De almachtige ziener had toch behoorlijk zand in z’n ogen
Hyve is machtiger als ooit,doe nog eens een voorspelling Boris,dan weet ik zeker dat het tegenovergestelde gebeurd
Welke aandelen moet ik verkopen?,hahaha oooo almachtige ziener voorspel please!!/lol
Hey Patrick, Ja die voorspelling is flink achterhaald inmiddels door de realiteit! Ach ja, je kunt eens mis gokken… 🙂
Oh ja, en je vroeg om welke aandelen je moest kopen: Apple natuurlijk, Google verkopen en als je van een gokje houd zou ik wat Yahoo kopen. Met 300.000.000 actieve leden toch nog steeds een behoorlijke communitie.
Zien we elkaar hier weer over 12 maanden om het resultaat te bekijken? Kunnen we lachen…
Ik blijf altijd sceptisch over voorspellingen. Je kunt namelijks niks voorspellen. Je kunt alleen ” gokken ” en als je een paar keer goed gokt, leverd dat tijdelijke roem op.
Je begint dan met je roem status wat projecten en je overtuigt wat sponsoren en inversteerders ervan om geld in je project te steken. Alleen gaat het daar meestal fout.
Je projecten falen en je voorspellingen voldoen niet. Dan is het lastig om boris Veldhuizen van Zanten te heten. Omdat je min of meer altijd verplicht bent goed te scoren.
Dit geld niet persé voor Borris, maar voor vele andere. Tja, en dan mag hyves wel lelijk en slordig in elkaar zitten, maar Raymond en zijn personeel lukken het wel om Hyves winstgevend te maken.
Groet
Hyves schijnt de mensen die hun profiel hebben opgezegd (zoals ik) wel nog steeds mee te tellen. Dat zou betekenen dat die 1.5 mln profielen eigenlijk lager uitkomt. het zou me niets verbazen als dit inderdaad drastisch lager is aangezien in mijn omgeving (28-35 jr) iedereen wel klaar is met Hyves.
Dit is een kwalijke zaak aangezien potentiele adverteerders worden voorgelogen met te rooskleurige statstieken.
Het einde van Social Media lijkt me overigens verre van voorbij, en Hyves zal vast nog lang bestaan alleen de doelgroep veranderd en het aantal members zal misschien kleiner worden. mijn zusje van 12 is samen met vriendinnen erg actief op Hyves maar ziet in haar omgeving al generatiegenoten overstappen naar FB. De meeste van mijn vrienden zijn reeds overgestapt nr FB. het zou vervelend zijn voor Hyves als deze trend doorzet want het kan natuurlijk snel (down) gaan helaas..
Laten we hopen dat in ieder geval de jeugd actief zal blijven zodat dit nederlandse Social Media Bedrijf nog lang zal blijven bestaan ..
Hyves is leuk;)
Wat machtig interessant om dit terug te lezen! Dit artikel maar vooral de bijbehorende comments (van Boris en oprichters Hyves) zijn een stukje geschiedenis. Hoe het ook uiteindelijk is afgelopen; het was mooi en het was spannend. Nu is het klaar voor Hyves, maar niet om de reden die Boris voorspelde.. Hyves heeft het verloren van het grotere Facebook. Ook dit netwerk zou ten onder kunnen gaan aan het kwaliteitsprobleem (teveel contacten, te weinig vrienden). Is deze voorspelling nu van toepassing op Facebook? To be continued..
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!