Nieuwe rubriek: Brandgagement
Er is vandaag een nieuwe rubriek aan het MarketingFacts gamma toegevoegd. “Leuk”, hoor ik u denken, “maar wat betekent dat ‘brandgagement’ dan?” Welnu:
Brandgagement = Het opzettelijk betrekken van je klanten bij je productontwikkeling, merkbouw en/of marketing.
Eén van de bekendste voorbeelden hiervan is natuurlijk ‘Viral Marketing’, een campagnemodel waarbij de klant de distributie verzorgt. Maar daar houdt ‘t nog lang niet op. Je kunt je klant bijvoorbeeld ook betrekken bij je productontwikkeling (zoals in LEGO’s Factory), hem je TV-campagne laten bedenken (zoals Centraal Beheer’s Boodschappen commercial), of hem zelfs zowel de content als de één-op-één distributie van je virale campagne laten verzorgen (zoals bij Achmea’s ‘Waar je liever niet aan denkt’ campagne). DISCLOSURE: Aan de twee laatste voorbeelden heb ik zelf meegewerkt.
Om deze nieuwe rubriek alvast wat ‘body’ te geven, zullen we vandaag en morgen bij de relevantste oude berichten alsnog het ‘brandgagement’ label toevoegen. En ik nodig vanzelfsprekend elke MarketingFacts blogger uit om zoveel mogelijk prachtige brandgagement campagnes te maken en te verslaan.
Ha Carl,
Prettig label. Ik heb gelijk een vraag. We komen natuurlijk vaak in aanraking met termen en buzzwords. Is er volgens jou nog verschil tussen brandgagement en brandactivation, een term die wij veel gebruiken, en die ook veel in het vak naar voren komt. Zijn het twee namen voor dezelfde communicatie-aanpak of het 1 onderdeel van het ander. Alvast bedankt!
Ok. Bedankt voor je reactie. Eerlijk gezegd zie ik in deze context “het betrekken van consumenten” als een vorm van “activeren van consumenten”. De theorie van dhr. Alberts vind ik overigens ook niet geheel de lading dekken. Anyway, nogmaals goed dat er een plek voor is op Marketingfacts.
Nu je er over begint ben ik benieuwd naar de resultaten van de Achmea actie (dat is toch met die Telegraaf koppen?). Kun je daar iets over zeggen?
Carl, een aantal leuke postings vandaag al over deze nieuwe rubriek. In ieder geval succes en ik ga het met belangstelling volgen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!