Postbank brainstormt online met consument

12 oktober 2006, 07:07

Postbank brainstormt online met consumentMarije Gast schreef er gisteren al over op Molblog en vandaag is dan blijkbaar ook het persbericht de deur uitgegaan over De Brainstorm Van Je Leven die Postbank in samenwerking met MSN organiseert.

Volgens de Postbank komt er veel op je af als je tussen de 20 en 35 jaar bent. Je kunt alle kanten op, maar welke kant is de beste? Welke keuze is de slimste? Om mensen in die levensfase op een bijzondere manier te stimuleren om de juiste keuzes te maken en antwoord te krijgen op hun vragen heeft de Postbank ‘De Brainstorm Van Je Leven’ in het leven geroepen. De uitkomsten en beste oplossingen worden op een speciale MSN-site en via deze nieuwsbrief besproken en gepubliceerd.

De brainstorm bestaat uit een aantal rondes. In de eerste ronde wordt direct na inschrijving gevraagd welke behoeften en ambities je hebt. In de tweede ronde ga je creatief aan de slag en krijg je de kans om zelf oplossingen te verzinnen om meer controle te krijgen over zaken die jij belangrijk vindt in je leven. Hierbij word je geholpen met allerlei uitdagende opdrachten. In de derde ronde krijg je de uitdagingen van anderen te zien. Die kun je verbeteren, aanscherpen en uitwerken. Tot slot kunnen deelnemers in de vierde en laatste ronde uit een selectie van de beste ideeën hun voorkeur aangeven.

Leuk concept, ben benieuwd naar het aantal deelnemers en de kwaliteit van de resultaten. Denk overigens wel dat ze er iets meer mee hadden kunnen doen dan wat er nu staat. Het is nu redelijk afgesloten voor niet-deelnemers of vergis ik me daar in?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Een groot compliment voor dit initiatief. Tot op heden was het zo dat professionals (zoals banken zijn) jou vertellen wat goed voor je is.

    Voor zover ik het kan overzien is dit het eerste initiatief waarbij deelnemers daadwerkelijk betrokken worden bij hun (financiële) planning. Ik lees alleen het bovenstaande, maar als ze dit ook op het gebied van beleggen gaan toepassen is er in mijn ogen daadwerkelijk sprake van een trendomkeer.

    Of zie ik dan verkeerd?

    Ben benieuwd. En nogmaals een groot compliment aan de Postbank.

    Misschien kunnen ze Jan Mulder inzetten om de deelnemers van feedback te voorzien . Het is een man met levenservaring! .)

    Groet,

    Arnoud


    12 oktober 2006 om 08:27
    Ben-Anne Wieringa

    Ik ben het met Arnoud eens; een goed initiatief. Waarschijnlijk leuk om deel te nemen en de PB kan veel leren over de behoeften, ambities en problemen van ‘jongeren’. Maarrrr:

    Waarom zegt de PB niet wat haar rol en belang is?

    Waarom worden de ideeën niet beloond als de PB ze commercieel te gelde gaat maken? Bij Lego krijg je 5% van de omzet als ze jouw idee in prductie nemen. Uit de voorwaarden van de Brainstorm-actie: “Door deel te nemen stemmen alle deelnemers onherroepelijk in met de kosteloze overdracht van de industriële eigendomsrechten, en de deelnemers zullen zonodig op eerste verzoek van Organisator medewerking verlenen aan een akte hiertoe”. Mijn eventuele financiële problemen zullen dus in ieder geval niet worden opgelost door deze actie 😉


    12 oktober 2006 om 09:08
    Ayalon

    Wat ik me afvraag is waarom ze dit doen. Doen ze dit daadwerkelijk om deze informatie te krijgen of willen ze gewoon veel meer te weten komen over de klanten en potentiele klanten van de postbank? Om deze vervolgens in de toekomst weer voor diverse andere marketingdoeleinden te gebruiken.


    12 oktober 2006 om 10:20
    Arnoud Rademaker

    Beste Ayalon,

    Het zou mooi zijn als de woordvoerder van de Postbank zelf op MF een reactie zou geven.

    Misschien ben ik naïef. Heel goed mogelijk. Echter, ik vind dat je bij voorbaat nogal suggestief overkomt. Je gaat ervan uit dat de Postbank gaat “zuigen” om uiteindelijk een commercieel gewin te realisren. Waarom huren ze dan niet gewoon een aantal sociologen in? Is dat niet effectiever?

    Voor zover ik het kan overzien, maar goed dat is van een afstand, neemt de Postbank het initiatief om hun cliënten zelf een oplossend vermogen aan te laten dragen. Naar mijn idee is dit uniek. Overigens in “DE ZORG” heel gebruikelijk. Het zakenleven kan wat dat betreft nog veel leren van “DE ZORG”.

    Bovendien is dit geheel volgens mijn filosofie. Om die reden ben ik namelijk mijn weblog begonnen en heb ik mijn boek(je) geschreven. Ik juich het alleen maar toe. Vooral als er binnen de Postbank een socrates aan het roer komt te staan van bijvoorbeeld een businessblog waarop mensen worden gecoacht om te leren omgaan met de vraagstukken van hun leven.

    Echt, het zou revolutionair zijn. Enne ik kan mijn weblog wel sluiten. Want tegen dat commercieel geweld kan ik niet op. Maar mijn missie is dan bereikt.

    Dus! Als de Postbank een nieuwe visie heeft ontwikkeld door in samenspraak met particuliere beleggers een beleggingsbeleid op te stellen dan is dat volgens mij nog niet eerder getoond in Nederland.

    Maar goed, misschien naïef gedacht. Voorlopig blijf ik het initiatief prachtig vinden.

    Het is natuurlijk prima om een kritische noot te schrijven. Ik ga dit initiatief steunen.

    Groet,

    Arnoud


    12 oktober 2006 om 20:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!