Ilse.nl terug in de aanval met vernieuwde zoekmachine

16 oktober 2006, 14:07

Logo Ilse.nlLange tijd was Ilse.nl Nederlands grootste en belangrijkste zoekmachine. Totdat Google deze positie in 2001 overnam. Met de budgetten die bedrijven als Google, Microsoft en Yahoo! in search steken is het natuurlijk ook lastig concurreren. Daarom is enkele maanden geleden de keuze gemaakt: Ilse gooit haar eigen zoektechnologie aan de kant en gaat verder op basis van de techniek van de van oorsprong Franse zoekmachine Exalead. Na een lange zomer van hard werken is deze zoekmachine zojuist in publieke beta gegaan op qa.ilse.nl. Ilse roept iedereen op deze te testen en van feedback te voorzien.

Ik heb de afgelopen dagen al met de nieuwe zoekmachine mogen testen. (Dank je Nils!) Hier een verslag van mijn eerste bevindingen en hopelijk antwoord op de vragen: Is de nieuwe Ilse beter dan de huidige? Wordt Ilse weer een zoekmachine die binnen Nederland kan concurreren met de grote jongens, of komt ons zoeklot straks definitief in Amerikaanse handen te liggen?

Rustiger design

Wat allereerst opvalt, is het nieuwe design. (Intern gemaakt door Olaf van Haarlem) Het oude logo, het meisje met de staartjes, is gelukkig gebleven, maar is wat verkleind en voorzien van een spiegeling waardoor het moderner oogt.

Verder is de pagina een stuk rustiger doordat onder andere de nummers voor zoekresultaten, de pijltjes voor advertenties, de blauwe balken boven de verschillende onderdelen van de pagina en de lijntjes tussen de verschillende resultaten zijn weggelaten. De zelfde kleuren zijn gebruikt, maar ze zijn op een rustiger manier toegepast. Wat mij betreft een flinke verbetering dat nieuwe design.

Presentatie resultaten

Net als bij de huidige Ilse is er voor gekozen maximaal 3 advertenties bij een resultatenpagina te tonen. Deze sponsorlinks (sinds 22 mei van Google Adwords) staan boven de organische zoekresultaten. Hierdoor komt de rechter balk vrij voor andere elementen, zoals op dit moment de ‘WikiPedia zoeken’.

Nadeel van de nieuwe indeling van de resultatenpagina is dat de organische resultaten een stuk lager beginnen. Op een resolutie van 1024*768 zijn hierdoor vaak maar 2 of 3 resultaten zichtbaar, terwijl dat er 3 of 4 waren. (Live Search & Google: 3) Volgens mij is dit trouwens eenvoudig op te lossen door de marges om de sponsorlinks, en de ruimte tussen deze advertenties en de organische resultaten kleiner te maken. Ik ben benieuwd of hier bewust voor gekozen is om bijvoorbeeld meer nadruk op de advertenties te leggen of om de pagina rustiger te maken. Ik hoop dat Nils of Olaf hier duidelijkheid over kan geven.

Kwaliteit zoekresultaten

En dan het belangrijkste, de resultaten. Zijn de zoekresultaten van de beta beter dan de zoekresultaten van de oude Ilse? En, zijn ze goed genoeg om weer te kunnen concurreren met Google, Live Search en Yahoo?

Ik heb de afgelopen dagen met allerlei zoektermen getest en om eerlijk te zijn ben ik hier nog niet over uit. Soms kom ik erg goede, relevante resultaten tegen, maar soms vallen ze ook erg tegen.

Wat opvalt is dat de tekstcomponent erg zwaar lijkt te wegen terwijl de populariteitscomponent nog relatief onbelangrijk is. Hierdoor kom je bovenin de resultaten veel sites tegen waarop veel content te vinden is. Doordat (link)populariteit minder zwaar weegt dan we bijvoorbeeld bij Google gewent zijn maken ook minder bekende sites kans op een plekje in de bovenste zoekresultaten.

Dit kan zowel een voor- als een nadeel voor zijn. Door ook kleinere, onbekendere sites een toppositie te geven geef je de kleintjes de kans zich te ontwikkelen. Dat zou dus goed moeten zijn voor de innovatie van het Nederlandse internet. Aan de andere kant zegt populariteit natuurlijk ook veel over kwaliteit, als dat andersom ook geldt komen er dus kwalitatief mindere sites bovenin de zoekresultaten.

De ervaring leert dat nieuwe zoekmachines over het algemeen niet meteen uitblinken wat betreft linkpopulariteit. Het is erg complex om dit allemaal te berekenen en waarschijnlijk wordt ook historische data gebruikt om dit te verbeteren. Ook bij bijvoorbeeld Live Search zie je dat ze hier nog achter lopen op Google. (maar wel hard inlopen) Je zou kunnen verwachten dat ook Ilse hier langzaam beter in wordt.

Nieuwe Ilse flink beter dan de oude

Na tientallen zoekopdrachten in de verschillende zoekmachines te hebben vergeleken is mijn voorzichtige, niet wetenschappelijk onderbouwde, conclusie dat de nieuwe, op Exalead gebaseerde, Ilse een flinke vooruitgang is te opzichte van de huidige Ilse. Bij de meeste zoektermen vind ik het resultaat relevanter en ben ik meer tevreden over het resultaat.

Helaas is de nieuwe Ilse naar mijn mening nog op dit moment nog niet competitief met Google en Live Search. Ik kom nog te veel zoekopdrachten tegen waarbij die zoekmachines relevantere resultaten leveren. Maar het gat is wel een stuk minder groot, en je kunt je afvragen of de gemiddelde huis-, tuin- en keuken internetter dit verschil in relevantie opmerkt. Daarnaast hebben we het hier natuurlijk over de eerste publieke beta die op 90% zit van wat ze willen. (zowel qua indexgrootte als qua zoektechnologie) De mensen achter Ilse vragen ons nu juist om feedback om deze beta verder te ontwikkelen voordat ze de nieuwe Ilse zal worden.

Zoekmachine spam

En dan m’n favoriete spam test. Hoe scoort de nieuwe Ilse op de term ‘Lenen zonder BKR’? Deze zoekopdracht doe ik zo eens in de paar maanden, en levert telkens weer de leukste spammers op. Eens kijken wat de score vandaag is:

Google: Veel sites zonder toegevoegde waarde voor de gebruiker en sites die erg op het randje zitten.

Live Search: 10 spammers, zo te zien allemaal van de zelfde partij.

Oude Ilse: Een paar twijfelgevallen, en verder niet bestaande pagina’s en spam.

Nieuwe Ilse: Een stuk of 4 spammers, de rest twijfelachtig of zelfs netjes.

Ook hier zien we dus verbetering ten opzichte van de oude zoekmachine, maar zijn de resultaten minder goed dan die van Google. Ik moet er wel bij zeggen dat geen van de zoekmachines hier de afgelopen maanden structureel nette resultaten heeft. Over een paar weken zijn ze voor deze zoekterm waarschijnlijk weer allemaal schoon, maar over een paar maanden staat er waarschijnlijk weer allemaal spam.

Ilse ‘Nederlandser’ dan Google en Live Search?

Terug naar Ilse. Ik vroeg Nils Rooijmans wat Ilse ‘Nederlandser’ maakt dan bijvoorbeeld Live Search, Google en Yahoo.

Nils: We richten ons in eerste instantie op de Nederlander. Breder dan alleen websearch proberen we content en diensten voor de Nederlander beter inzichtelijk, vindbaar te maken. Qua websearch betekent dit effectief dat we voornamelijk het Nederlandse web crawlen en dat we onze kennis van het Nederlandse web gebruiken om betere resultaten boven te krijgen en irrelevante resultaten te filteren.

Ilse wil

de zoekdienst voor Nederland worden, waarin ilse het begrip “zoekdienst” breder trekt dan websearch alleen. Daarbij merken we wel op dat websearch momenteel de belangrijkste zoekdienst op internet is, dus die moet op niveau zijn. Hiertoe is Exalead software in huis gehaald om een goede index over het Nederlandse web en de randen daarbuiten te bouwen. We willen qua websearch kwalitatief gezien voor niemand onder doen, maar willen daarnaast vooraal ook anders

zijn dan de internationale concurrenten. Anders in die zin dat je bij ons relevante resultaten op de eerste pagina zult terugvinden die anderen daar niet hebben staan.

Nadat de zoekmachine voor het WWW op niveau is zal de zoekdienst breder getrokken worden door middel van “search verticals” die zich richten op niches. Denk bijvoorbeeld aan reizen. Als ik volgende week op wintersport wil stuurt een normale zoekmachine me naar de sites van bizztravel, gogo tours en gelijkende, daar moet ik dan zelf alsnog gaan zoeken. Ilse wil het totale aanbod van reizen voor de Nederlander binnen haar eigen zoekdienst in 1 keer ontsluiten. Alles vindbaar op 1 adres.

Daarnaast zal steeds meer content/diensten die niet of moeilijk met standaard zoektechnologie te vinden zijn gekoppeld worden aan de zoekdienst. Denk hierbij aan overheidsinfo, zaken als gezondheidsadvies, gevonden voorwerpen, … Veel kennis en informatie zit in de hoofden van onze partners en gebruikers. Daar zal ilse het ook zoeken.

Ilse weer competitief?

De beta van de nieuwe Ilse is een flinke vooruitgang op de huidige Ilse en daarmee wordt een deel van het gat met de grote Amerikaanse partijen gedicht.

De strategie van vernederlandsing van de zoekmachine door gebruik te maken van de Nederlandse kennis en relaties lijkt me een goede strategie, volgens mij moet er een hoop interessante Nederlandse content binnen het Sanoma en het Ilse Media netwerk zijn, of wellicht daarbuiten waarmee Ilse Nederlandser kan worden dan de anderen.

Het is de vraag of de nieuwe zoekmachine en missie genoeg is om competitief te blijven, maar het gaat voor het eerst in lange tijd weer de goede kant op. Voor een gezonde verdeling van de markt, voor de Nederlandse internetwereld en voor Nils en z’n team hoop ik het van harte!

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

35 Reacties

    Emanuel

    Het ziet er veelbelovend uit. Ik heb zojuist het een en ander getest en ben er zeer tevreden over. Dus bij deze een pluim voor de heren van ilse.


    16 oktober 2006 om 14:29
    s aalbersberg

    Wat ik niet begrijp als ik bij andere zoekmachines onze familienaam in typ komen er wel 10 pagina’s maar bij deze Ilse geen 1

    groeten

    Sjaco


    16 oktober 2006 om 14:33
    Savage

    @Sjaco: Ik heb het met mijn, vrij unieke, achternaam getest: Google 1330 en Ilse 0. Toch vreemd inderdaad…


    16 oktober 2006 om 14:55
    Arnoud Rademaker

    @ Remi,

    Je schrijft: Wat opvalt is dat de tekstcomponent erg zwaar lijkt te wegen terwijl de populariteitscomponent nog relatief onbelangrijk is.Dit kan zowel een voor- als een nadeel voor zijn. Door ook kleinere, onbekendere sites een toppositie te geven geef je de kleintjes de kans zich te ontwikkelen. Dat zou dus goed moeten zijn voor de innovatie van het Nederlandse internet. Aan de andere kant zegt populariteit natuurlijk ook veel over kwaliteit, als dat andersom ook geldt komen er dus kwalitatief mindere sites bovenin de zoekresultaten.

    ILSE BEDANKT,


    16 oktober 2006 om 14:56
    Arnoud Rademaker

    @Remi,

    Je schrijft: Wat opvalt is dat de tekstcomponent erg zwaar lijkt te wegen terwijl de populariteitscomponent nog relatief onbelangrijk is. Dit kan zowel een voor- als een nadeel voor zijn. Door ook kleinere, onbekendere sites een toppositie te geven geef je de kleintjes de kans zich te ontwikkelen. Dat zou dus goed moeten zijn voor de innovatie van het Nederlandse internet. Aan de andere kant zegt populariteit natuurlijk ook veel over kwaliteit, als dat andersom ook geldt komen er dus kwalitatief mindere sites bovenin de zoekresultaten.

    ILSE BEDANKT, een gratis web-log en met een zoekopdracht ‘beleggingsstrategie’ op nummer twee! Wat wil ik nog meer?

    ILSE, ik heb één wens, namelijk: reken gewoon wat geld voor de weblogdienstenen laat ons kunnen betalen per bankgiro. Het is een fantastische dienst van ILSE. Dat hoeft toch niet gratis. Ik heb er graag wat voor over om in de toekomst geen reclame op mijn weblog te zien verschijnen.

    Maar nogmaals, bedankt.

    Arnoud


    16 oktober 2006 om 15:04
    ErwinVanLun

    Ik heb een heel korte test gedaan omdat ik zag dat Ilse voortaan verder gaat op basis van een franse zoektechnologie. Dus verw8te ik dat een speciale behandeling voor de typische karakters die we hier in west-europa hebben (in tegenstelling tot het engels) zoals de accentjes, umlautjes e.d. Zoeken op André leverde echter nul resultaten op. Zoeken op andre een heleboel waaronder de André ’s en Andre’s. Ik kan me het voorbeeld niet meer herinneren maar heb echt wel eens gezocht op een woord met een special karakter wat me hierdoor lastig werd gemaakt. Maar wellicht komt dat nog…


    16 oktober 2006 om 15:11
    Wouter

    Wat leuk dat ze Jouwpagina.nl, evenals enkele andere startpagina, niet meer hebben uitgesloten. Maar goed n.a.v. dit berichtje wordt dat misschien wel weer teruggedraaid 😉

    Censuur heerst!


    16 oktober 2006 om 16:10
    Wouter

    Het ziet er overigens wel stukken beter uit, en ook betere en kwalitatievere resultaten (lees: ik sta beter gepositioneerd)


    16 oktober 2006 om 16:16
    s aalbersberg

    Bij Google kijk ik onder de familieaalbersberg dus dit deed ik bij Ilse ook maar ik zal gaan proberen met alleen aalbersberg,ik ben benieuwd,trouwens die van searchmash is ook erg grappig met leuke afbeeldingen van je site erbij!

    Hoi

    sjaco


    16 oktober 2006 om 16:35
    sjaco

    Inderdaad bij aalbersberg komen er tientallen links, wel trouwens veelal andere als bijv bij de zoekmachine Google

    Sjaco


    16 oktober 2006 om 16:45
    Remi van Beekum

    @Nils,

    Erwin heeft best een punt. Straks is Ilse een Nederlandse zoekmachine gebaseerd op Franse technologie. Als ik het goed heb draait de hele boel wel gewoon bij jullie in Amsterdam, maar in hoeverre zijn jullie straks nog een Nederlandse zoekmachine? Zou je wat kunnen vertellen over de mate waarin jullie zelf achter de knoppen zitten?


    16 oktober 2006 om 17:00
    evroekel

    Waarom zorgt het switchen op de zoekresultaat pagina van Internet naar bijvoorbeeld images er niet meteen voor dat het resultaat op basis van dezelfde query maar dan voor images getoond wordt? Dat zou toch veel gebruikersvriendelijker zijn? Bewuste keuze?

    Als het de zoekdienst van Nederland moet worden, waarom kan ik dan de resultaten niet beperken tot .nl domeinen? (site:.nl) Of kijk ik weer eens niet goed?

    Zoek op ilse.nl, switch naar nieuws en klik op gerelateerde link ‘www.ilse.nl’ :

    “Helaas; ilse heeft voor je gezocht, maar kon geen sites vinden die overeenkomen met jouw zoekopdracht.” Bugje?

    Al met al zeker een verbetering, maar of dit voldoende is om binnen Nederland marktaandeel terug te winnen en de monopoliesituatie op te heffen?


    16 oktober 2006 om 17:03
    Frankvdk

    You cant out-google google! Misschien mag het design dan iets rustiger zijn en de zoekresultaten iets beter dan voorheen (nog niet goed getest), het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat zoekers die nu tevreden zijn bij google opeens overstappen naar ilse.

    Het is trouwens een tijdje geleden dat ik op de van ilse kwam maar wat me verder opviel was de top 5 (wat is het idee/toegevoegde waarde hierachter)


    16 oktober 2006 om 17:04
    ErwinVanLun

    @Remi: ik vind het prima dat we in Europa onze krachten bundelen. Juist in Europa snappen goed dat we hier te maken hebben met verschillende landen, verschillende culturen en ook nog eens verschillende talen per land. (NL 2, Belgie 3, Spanje zelfs vier talen). En dat alle die landen allemaal verschillende regels hebben voor bvb persoonsnamen (Remi, heb jij je ‘van’ van ‘Van Beekum’ wel eens ergens op een US-site apart kunnen invullen?). Maar het meest speciale is dat we allemaal variaties kennen op het ‘standaard’ alfabet. Juist in Europa snappen we dit heel goed.

    In het kort, vind ik het een prima idee om te draaien op europese technologie. Ik heb er alle vertrouwen in.


    16 oktober 2006 om 17:51
    ErwinVanLun

    @Nils: idd. Wel een hele snelle reactie. Dit is al iets beter. Nog niet wat ik bedoelde, maar dat verwachtte ik ook niet binnen 14 minuten 🙂


    16 oktober 2006 om 17:53
    Remi van Beekum

    @Erwin, wellicht heb ik bovenstaande vraag wat vreemd geformuleerd. Ik ben er helemaal niet tegen dat Ilse gebruik maakt van Franse techniek. Eerlijk gezegd kan het me helemaal niet zoveel schelen waar die techniek vandaan komt (met oog op de ‘we worden te veel afhankelijk van de US’-discussie), als dat Ilse helpt weer mee te spelen in het Nederlandse zoekspel.

    Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd naar het technische aspect ervan. Ik geloof dat ze bij Ilse veel vrijheid hebben de techniek naar hun smaak in te richten. Ik heb het hier met Nils alleen nog nauwelijks over gehad, dus ik ben erg benieuwd.


    16 oktober 2006 om 19:12
    Roi

    Als je op een van die Wikipedia linkjes drukt die rechts verschijnen kom je in een grappig tussen stukje terecht (waar je verbonden onderwerpen ziet). Ziet er goed uit!


    16 oktober 2006 om 19:15
    Jelle

    Zien er goed uit, die nieuw vormgegeven resultaten…

    … net als Google.


    16 oktober 2006 om 19:24
    Savage

    Hmm. Deze pagina is verplaatst en dan gaan we naar de oude Ilse. Ik geloof dat er nog wat aanpassingen nodig zijn 🙂


    17 oktober 2006 om 04:32
    diederick

    Zonde van tijd en moeite lijkt me na ff wat testen.. kan niet tippen aan LIVE in ieder geval…


    17 oktober 2006 om 05:57
    André Scholten

    @diederick: kun je dat ook onderbouwen?


    17 oktober 2006 om 05:59
    Justus

    Ah, herrineringen aan mijn studietijd: Ilse… En ik ben wel blij met de hogere waarde van tekst in plaats van ranking. Op cruciale zoektermen, waar ik bij google op 4 eindig,eidig ik hierop 1. Ik hoop dat Ilse (weer) populair wordt!


    17 oktober 2006 om 06:02
    ErwinVanLun

    @Michel: “Daarnaast blijft een zoekmachine die vooral zichzelf bovenaan zet en de dochter/zuster-media in mijn ogen onbetrouwbaar om daadwerkelijk te gebruiken:

    zoeken”: Daar ben ik het niet mee eens. Als iemand ‘zoeken’ intypt verwacht ie van Ilse toch terug waar je beste kan zoeken? Dat is het vraag-antwoord spel? Dat Ilse zichzelf suggereert is toch prima? Dat getuigt van zelfvertrouwen.

    Maar misschien moet Ilse er wel boven zetten: Ilse Suggesties, waarin dan ook Live Search en Google zijn opgenomen, maar dan wordt t weer een directory. Maar wat is daar mis mee? En als je deze functie ook nog uit kan zetten (met een kruisje rechtsboven oid) dan is helemaal iedereen blij.


    17 oktober 2006 om 06:12
    ErwinVanLun

    @Michel: “Wanneer ik het beste zoek dan wil ik niet voorgeschoteld krijgen wat Ilse het beste vindt.”. Dat is een mooie. Op basis waarvan moet Ilse jou dan de resultaten voorschotelen? Het enige dat je mee zou kunnen nemen is de gebruikerscommunity (stemmen) of nog beter, wat vinden jou direct peers (Vrienden, vrienden van vrienden e.d.). Maar dan krijgt ‘zoeken’ wel een heel ander karakter.


    17 oktober 2006 om 08:11
    Sjef wolters

    Net getest en moet zeggen dat het 10 keer beter is als het was, maar dat is niet moeilijk, want Ilse was een drama. Wat ik erg goed vind is de links naar wikipedia. Voor de rest krijg je nog steeds teveel commercieele troep er tussen door. kijk je moet kunnen verdienen eraan, maar als consumenten niet vinden wat ze zoeken zullen ze ook nooit meer terug komen bij ilse.


    17 oktober 2006 om 12:58
    Nils

    @Gerben: de 301 en de rel=”nofollow” hebben onze aandacht evenals de dubbele results. Gaan we fixen, dank.

    @Michel: het is zeker niet de bedoeling zomaar onszelf of dochter/zuster-media bovenaan te zetten. Vorr relevante zoekopdrachten kan dit zeker wel voorkomen, maar het is geen uitgangspunt. Relevantie gaat boven evt belangen met dochter/zuster-media.

    @Wolter: je opmerking over GEO-IP targetting krijgt zeker vervolg. De tijd is hier echter nog niet rijp voor, maar het past volledig in de strategie van ilse om ook de geografische lokatie een rol te laten spelen in de resulaten op zoekopdrachten van de gebruiker. Dank voor de compliments.

    @Sjef: doel je hier op de sponsorlinks of irrelevante commerciele resultaten in de organische listings ?

    dank voor de feedback allen!


    17 oktober 2006 om 15:53
    media

    Jeetje wat een verslag Remi, die ga ik lezen als ik weer terug ben van vakantie!


    18 oktober 2006 om 11:49
    Bert Dekker

    Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de vernieuwde zoekmachine van Ilse. Dit commentaar krijg ik van klanten die opeens veel beter te vinden zijn in Ilse dan voorheeb. Ook kan ik dit zien aan de hand van de zoekresultaten: de websites die destijds een zoekmachineoptimalisatie hebben ondergaan zijn nu goed vindbaar op Ilse via de zoektermen waar de sites op zijn geoptimaliseerd.

    Prima!


    9 november 2006 om 06:22
    Erik Jan Meijer

    Helaas moet ik constateren dat URL’s die een 301 redirect geven nog steeds als gewoon resultaat in de resultatenlijst komen. Zo kan ik nooit onze site ontdoen van oude URL’s die eigenlijk niet meer bestaan maar nog wel doorverwijzen voor de vriendelijkheid richting bezoeker.


    18 december 2006 om 07:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!