SBS6 zendt slechtste films uit, Publieke Omroep de beste

16 oktober 2006, 04:25

SBS6 zendt de slechtste films uit, de Publieke Omroep veruit de beste. Dat blijkt uit onderzoek van Marketingfacts onder 462 films die op de Nederlandse televisie zijn uitgezonden. Bij het onderzoek, dat werd gehouden van 22 juli tot en met 29 september, is gebruik gemaakt van de cijfers die filmliefhebbers bij de Internet Movie Database (IMDB) hebben gegeven aan de betreffende films.

Met een gemiddelde filmbeoordeling van 6,70 laat de Publieke Omroep de concurrentie ver achter zich. Plaats twee en drie worden ingenomen door respectievelijk RTL5 (6,14) en Net 5 (6,02). De overige zenders moeten het met een onvoldoende doen, waarbij SBS6 de kroon spant met een magere 5,34. Meer dan 1 op de 3 films die op SBS werden vertoond, worden beoordeeld met een cijfer 4,9 of lager.

De hoge cijfers voor de Publieke Omroep valt grotendeels te verklaren uit het hogere gehalte filmhuis-films: de wat meer intellectuele films die bij het grote publiek minder aanspreken, worden door filmliefhebbers over het algemeen goed beoordeeld. Slechte films lijken bij de Publieke Omroep bewust te worden vermeden: slechts 6 procent van de films op het publieke net kreeg een waardering onder de 5, tegen 35% op SBS6 en 22% op Veronica.

De cijfers houden overigens geen rekening met de doelgroep van de verschillende zenders. Zo ruimen SBS6, RTL7 en Veronica vrij veel ruimte in voor films vol “eenvoudige” actie en meligheid. Ook heeft met name Veronica een zwak voor films over genetisch gemanipuleerde supersize monsters die alles op schijnen te moeten vreten wat ze tegenkomen. Dit soort films zijn over het algemeen goed voor de popcorn- en colaconsumptie maar worden niet bepaald als meesterwerkjes beoordeeld.

RTL4 onderscheidt zich door een relatief hoog gehalte aan waargebeurde verhalen. Het betreft dikwijls emotionele televisiefilms volgens een wat voorspelbaar eind goed al goed-scenario die op IMDB niet al te hoog gewaardeerd worden.

Talpa: weinig geld voor films?

Het beleid van Talpa is als merkwaardig te omschrijven. De zender lijkt er weinig moeite mee te hebben om ondanks de vele kritiek die het te verduren krijgt, films van de plank te trekken die door filmcritici genadeloos worden neergesabeld. Category 7: End of the World (3,7), The Curse of King Tut’s Tomb (3,8), een Tarzan-film (3,7) en Soccer Dogs (3,9) zijn toch niet bepaald het soort producties dat de zo vurig gewenste kijkers naar Talpa zal trekken.

Bovendien werden begin juli, net voorafgaand aan het onderzoek, ook een aantal films uitgezonden die met een cijfer 3 werden beoordeeld. Die opmerkelijke filmkeuze vormden de directe aanleiding voor dit onderzoek maar omdat oude televisieprogrammering niet meer terug te vinden is op internet, zijn deze films niet meegenomen in de eindlijst en komt Talpa er dus relatief goed van af.

Talpa viel tevens op door het grote aantal films dat al voor de tweede of derde keer in een jaar tijd op de zender voorbijkwam. Zo zijn onder meer The Fifth Element, Scary Movie, The Sixth Sense, De Boezemvriend en A Knight’s Tale in een jaar tijd meermalen te zien geweest op Talpa.

Beste en slechtste films

De drie beste films die in de onderzochte periode op televisie werden vertoond, waren respectievelijk One Flew Over the Cuckoo’s Nest (8,8, RTL7), Goodfellas (8,6, SBS6) en Lawrence of Arabia (eveneens 8,6, RTL7).

Thomas and the Magic Railroad (2,8, RTL4) en Hidden Passion (2,4, Veronica) staan op plaats 3 en 2 waar het gaat om de slechtste film. De eer van de allerslechtste film die op de buis werd vertoond gaat echter naar het op RTL5 uitgezonden meesterwerk Gigli, die op IMDB het cijfer 2,3 kreeg. De film, die op plaats 32 staat van de Top 100 van slechtste films ooit wordt door een filmliefhebber becommentarieerd met de woorden “I saw this movie and hated about 99% of it. After I found out it cost $54,000,000 to make, I started to hate the other 1%”.

Nederlandse films

Ruim 20% van de films die op de Publieke Omroep zijn uitgezonden, bestaat uit Nederlandse producties waaronder relatief veel van recente datum. Bij RTL5, RTL7, SBS6 en Veronica is het aantal Nederlandse films beperkt tot een spaarzaam aantal klassiekers, zoals Flodder, Schatjes en Turks Fruit. Talpa, NET5 en RTL4 zonden in het geheel geen Nederlandse films uit.

Downloaden

Het onderzoek is hieronder als Excel-bestand te downloaden. De IMDB-cijfers dateren van de week van uitzending. Het lijkt erop dat de IMDB ondertussen zijn berekeningsmethode iets heeft aangepast, daar een aantal cijfers inmiddels één- a tweetiende hoger zijn dan op het moment van noteren.

films_imdb_cijfers.xls
Categorie
Tags

16 Reacties

    Vincent Vega

    Helaas is IMDB geen vergelijking met de smaak van de Nederlanders.

    Als je IMDB met een Nederlandse filmsite met score gaat vergelijken dan kom je op hele andere favorieten uit.

    IMDB is kwa smaak en voorkeuren typisch Amerikaans, niet Nederlands.


    16 oktober 2006 om 05:52
    Robert

    Niet helemaal met je eens Vincent. Er zit zeker verschi tussen de Amerikaanse en Nederlandse filmsmaak maar de trend is vergelijkbaar. Een slechte film blijft een slechte film; het enige is dat wij ‘m in Nederland dan iets anders waarderen.


    16 oktober 2006 om 05:57
    Ronald

    Absoluut interessant dat er een dergelijk onderzoek heeft plaatsgevonden. Ik zou liever zien dat de film ook per (doelgroep-) kanaal wordt beoordeeld. Een typische Veronica-kijker zal namelijk wellicht veel plezier beleven aan een ‘slechte film’. Het gaat om wat de consument wil en of het voorziet in de (ontspannings-)behoefte.

    Natuurlijk zit er veel dubbelingen tussen en veel crap, anders is het voor een aantal zenders erg dure bedoening. Dat de Publieke vooral goed scoren verbaast me niks, hun publieke functie is ook om het belastinggeld van de kijker te gebruiken om hen te informeren, vermaken, etc etc. Dus echte rotzooi zul je daar niet zo snel tegenkomen.

    Misschien voorzien slechte, maar voor de kijker nieuwe films (zoals bij Talpa) wel in een behoefte om eens een ‘nieuwe’ film te zien, wat tegenwoordig al best een opgave is. Op de meeste zenders zijn (veel) re-runs die overigens inmiddels voor zeer weinig geld in de winkel liggen. Lijkt me des te meer een reden om deze zelf te kopen en op een door jouw gewenst tijdstip te bekijken, maar dat terzijde.


    16 oktober 2006 om 06:14
    Savage

    In het geval van SBS6 maakt het me weinig uit of de films die ze uitzenden goed of slecht zijn. Zo lang ze speelfilms onderbreken door Hart van Nederland en het weer met Piet P. kijk ik er niet naar.


    16 oktober 2006 om 06:25
    wowbagger

    Ik ben ook benieuwd naar de waardering van de films van SBS6 als de onderbreking met Hart van Nederland erin mee wordt genomen.

    Net als Savage vind ik het genoeg reden voor een persoonlijke boycot.

    Overigens gebruik ik IMDB vaak om te kijken of een film wat is. Ik heb gemerkt dat ik het verrassend vaak met de ratings eens ben. Misschien verschillen amerikaanse filmliefhebbers niet zo van de nederlandse?


    16 oktober 2006 om 07:33
    almere

    Is het niet zo dat de doelgroep die stemt op IMDB meer valt voor het genre films dat wordt uitgezonden bij de publieke omroep?


    16 oktober 2006 om 08:08
    van Maanen

    Het beste argument ter relativering van dit artikel wordt al in het artikel zelf gegeven; “De cijfers houden overigens geen rekening met de doelgroep van de verschillende zenders.”

    Overigens zijn op imbd.com niet alleen reviews van Amerikanen te zien, al zijn die natuurlijk wel zwaar oververtegenwoordigd. Filmliefhebbers verschillen waarschijnlijk niet heel van van elkaar. Denk dat de topfilms er in NL grotendeels hetzelfde uitzien al zal de volgorde verschillen en zullen er enkele Nederlandse topfilms instaan die in IMDB ontbreken cq pas veel verderop staan in hun ranking.


    16 oktober 2006 om 09:49
    Bart Soepnel

    Een aantal opmerkingen over een onderzoek met als referentie IMBD. Allereerst zendt SBS ongeveer 1500 titels per jaar uit over drie zenders en op verschillende tijdstippen. De titels verschillen aanzienlijk per zender en het tijdstip is mede van grote invloed op de ‘kwaliteit’ van de film. Leg de lat maar ’s uitsluitend op prime time SBS6 en de verhoudingen zullen geheel anders liggen dan uit bovenstaand onderzoek kwam. Bovendien worden er in de zomer (en juist tijdens de periode van dit onderzoek) veel meer films door SBS uitgezonden dan gedurende de rest van het jaar. Een meting in de maand Mei had een aanzienlijk ander resultaat gegeven.

    IMBD is zoals bekend een site van filmliefhebbers en dan voornamelijk amerikaanse filmliefhebbers. Het gaat dus niet om goede of slechte films volgens een breed publieksonderzoek, maar een gespecialiseerde website (door filmliefhebbers- en professionals vaak bezocht), met buitengewoon veel film informatie en , als aardigheidje , krijgen de films ook een score van de liefhebbers. Op zichzelf niets mis mee, maar natuurlijk niet geschikt als benchmark van een goede, of een slechte film. SBS programmeert zo optimaal mogelijk de zenders, waarbij de smaak van het grote publiek centraal staat. Dat doen we aan de hand van kijkcijfers en doelgroepen (harde gegevens), en inschattingen van 2 zeer deskundige filmredacteurs. Gezien de kijkcijfers van onze films doen we dat heel goed. Overigens hebben we in het verleden zelf wel eens de proef op de som gesteld en is gebleken dat als we de IMBD als maatstaf zouden gebruiken onze kijkcijfers aanzienlijk minder zouden zijn.

    Bart Soepnel, Directeur Aankoop, SBS


    16 oktober 2006 om 09:54
    Savage

    Goed dat je reageert Bart, klasse. Kan ik ook nog een reaktie krijgen op de onderbreking door Hart van Nederland? Voor mij persoonlijk een reden om niet te kijken en ik denk dat er meer zijn die er zo over denken.


    16 oktober 2006 om 10:07
    Hein Barnhoorn

    Ik kan het alleen maar met Bart eens zijn. IMDB is een indicatie en meer niet . Voor de eigen Nederlandse markt kijkt ook Film1 naar meer dan een de Amerikaanse ‘waarderingshitlijtsen’ . Als zodanig is de oefening een aardig idee, maar voor NL (helaas) niet betrouwbaar genoeg..


    16 oktober 2006 om 11:21
    Peter Dekker

    Bart Soepnel, directeur aankoop bij SBS Broadcasting, is niet blij met het onderzoek van Marketingfacts. “De gebruikte onderzoeksmethode verdient niet eens het predikaat ‘onderzoek’. Allereerst zendt SBS ongeveer 1500 titels per jaar uit over drie zenders en op verschillende tijdstippen. De titels verschillen aanzienlijk per zender en het tijdstip is mede van grote invloed op de ‘kwaliteit’ van de film. Leg de lat maar ’s uitsluitend op prime time SBS 6 en de verhoudingen zullen geheel anders liggen dan uit het onderzoek kwam. Bovendien worden er in de zomer (en juist tijdens de periode van dit onderzoek) veel meer films door SBS uitgezonden dan gedurende de rest van het jaar. Een meting in de maand mei had een aanzienlijk ander resultaat gegeven. IMBD is zoals bekend een site van filmliefhebbers en dan voornamelijk Amerikaanse filmliefhebbers. Het gaat dus niet om goede of slechte films volgens een breed publieksonderzoek, maar een gespecialiseerde website (door filmliefhebbers- en professionals vaak bezocht), met buitengewoon veel filminformatie en, als aardigheidje, krijgen de films ook een score van de liefhebbers. Op zichzelf niets mis mee, maar natuurlijk niet geschikt als benchmark van een goede, of een slechte film. SBS programmeert de zenders zo optimaal mogelijk, waarbij de smaak van het grote publiek centraal staat. Dat doen we aan de hand van kijkcijfers en doelgroepen (harde gegevens), en inschattingen van 2 zeer deskundige filmredacteuren. Gezien de kijkcijfers van onze films doen we dat heel goed. Overigens hebben we in het verleden zelf wel eens de proef op de som gesteld en is gebleken dat als we de IMBD als maatstaf zouden gebruiken onze kijkcijfers aanzienlijk minder zouden zijn”, aldus Soepnel. (Broadcast Magazine, 17-10)


    17 oktober 2006 om 06:13
    Geert van der Heide

    Ik ben het met de reacties eens dat dit onderzoek niet perfect is uitgevoerd. Misschien kán een dergelijk onderzoek ook wel niet perfect worden uitgevoerd, aangezien over smaak niet te twisten valt. Daar komt bij dat de doelgroep van zenders als SBS6 van heel andere films houdt dan de kijkers van bijvoorbeeld de publieke omroepen. Wat dat betreft zijn de films dus wel aardig toegespitst op de doelgroep. Wat dat vervolgens zegt over de kijkers van SBS6, Talpa, Veronica, enz, laat ik in het midden.

    Toch vind ik het goed dat juist de IMDB is gebruikt als indicatie. De cijfers op deze website zijn over verschillende decennia verzameld door allerlei mensen uit alle landen (niet alleen filmkenners) en ik ben het in 90% van de gevallen volledig eens met de cijfers die de films krijgen. Bovendien, wat zouden de alternatieven zijn? Een andere filmsite? Een eigen waarderingsonderzoek? Nergens vindt je een grotere steekproef. Bovendien worden films nergens zo serieus en (voor zover mogelijk) objectief beoordeeld als op IMDB.com. Van daar dat ik dit toch een erg leuk onderzoek vindt, met erg interessante resultaten.

    Trouwens, ik koop nog liever een film op dvd voor 20 euro, dan dat ik naar een film kijk die wordt onderbroken door Hart van Nederland, het weer én de gebruikelijke reclameblokken. Ik vind het dan ook vreemd dat deze manier van uitzenden zo lang stand houdt. Misschien dat er toch kijkers bereid zijn om zo’n 20 minuten pauze te nemen op een door de zender bepaald tijdstip, waardoor het kijken van één film soms meer dan 3 uur in beslag neemt…


    17 oktober 2006 om 07:09
    Robert

    Volgende stap: weg met de Excel sheets en het handmatig invoeren. Een TVGids/IMDB mashup, dat zou pas stoer zijn 😉


    17 oktober 2006 om 13:37
    barrabass

    sbs group is verruit de allerslechste in tv land wereldwijd

    er is geen 1 zender die zo snel concepten weet te verkrachten.

    reclame..reclame..reclame..reclame…van de 30 min show word 20 min door reclame weg gesneden…schandalig !!

    sbs group verdient het dus ook niet om als vowaardig zender gezien te worden


    13 juni 2014 om 13:37
    Anoniem

    Je datum staat/stond niet goed.


    10 oktober 2016 om 18:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!