Wal-Mart valt door de mand

19 oktober 2006, 18:34

Wal-Mart staat nou niet echt bekend om z’n goede arbeidsomstandigheden. Wat doe je dan als bedrijf? Dan start je een campage om dat beeld te veranderen. Maar dan moet dat wel eerlijk.

Wal-Mart startte de ‘Wal-Marting Across America’ campagne, waarbij een camper door de VS reed en langs de plaatselijke Wal-Mart parkeerplaatsen ging. In de camper zaten Laura St. Claire en Jim Thresher, die toevallig genoeg alleen maar werknemers van Wal-Mart ontmoetten die zeer positief over het bedrijf waren. Businessweek vond dit ook allemaal té toevallig en ging op onderzoek uit.

En wat blijkt? Laura St. Claire is een freelance schrijver en ontving vergoedingen van Wal-Mart. En Jim Thresher bleek in vaste dienst te zijn bij de Washington Post en als freelance fotograaf te werken voor Wal-Mart. Richard Edelman, van PR bureau Edelman, is het brein achter de misleidende campagne. Het bewijs is té duidelijk en dus plaatste Richard een bekentenis op zijn weblog.

Edelman was juist een van de bedrijven die als eerste oppikte dat je goed om moet gaan met weblogs. Richard Edelman hielp bijvoorbeeld bij het opstellen van de regels van de Word of Mouth Marketing Association (Womma). Onbegrijpelijk dus dat juist deze man nu zo de fout in gaat!

Bron: Planet

Robert de Boer
eigenaar bij Lead Today

Robert de Boer is oprichter van Lead Today (voorheen New Kitd), een bureau voor online leadgeneratie. Lead Today heeft één doel: leads genereren op uw website. Veel mensen bezoeken en verlaten een website zonder er iets te doen of achter te laten. Lead Today pakt dit probleem aan. Een mix van techniek, vormgeving, content en redactie verandert anonieme websitebezoekers in gekwalificeerde leads. Met onze modulaire aanpak kunt u leadgeneratie stap voor stap integreren in uw bestaande website of een compleet nieuwe website bouwen. Robert de Boer studeerde Bedrijfskundige Informatica en vulde deze opleiding aan met de Post HBO CRM opleiding (Beeckestijn Business School). Eerder werkte hij voor bureau's als Lectric, E-Village en Branddoctors. In 2006 werd hij onderscheiden met de DeMeter Award 2006, een vakprijs voor 'aanstormend marketingtalent'. Hij is tevens bestuurslid bij DeMeter, met innovatie als portefeuille, en was een van de initiefnemers van Resultblog, hét weblog over direct-marketing.

Categorie
Tags

6 Reacties

    BasPaauw

    Ik volg Edelman, Wal-Mart en Steve Rubel nu al een tijdje en je zou inmiddels kunnen zeggen dat Wal-Mart WEER door de mand valt ondanks Edelman en zelfs ondanks PR blog guru Steve Rubel die werd aangenomen ten tijde van het vorige Wal-Mart debacle. Een collega was toevallig op de dag voor het verschijnen van het betreffende artikel bij een presentatie met Steve Rubel. Toch jammer dat ze hem toen niet even aan de tand heeft kunnen voelen over PR Blog regel nummer 1: Transparantie

    Het is werkelijk ongelooflijk dat het grootste en machtigste PR bureau op deze manier voor de zoveelste keer in de fout gaat. Wie gaan ze nu aannemen? Robert Scoble?

    De excuses zijn overigens wel erg stijlvol:

    I want to acknowledge our error in failing to be transparent about the identity of the two bloggers from the outset. This is 100% our responsibility and our error; not the client’s.


    19 oktober 2006 om 19:11
    amsterdamant

    Alle negatieve zaken rondom Wal-Mart en de daaraan gekoppelde reputatieschade ten spijt zien we de klanten nog niet weg blijven. De superlage prijzen die in stand kunnen worden gehouden door alle uitbuitingspraktijken blijken voorlopig nog de overhand te houden. De luxe om op basis van een slecht gedrag of een slechte reputatie te kiezen voor een (duurdere) andere winkel kan waarsrschijnlijk ook niet iedereen zich veroorloven.


    20 oktober 2006 om 06:24
    Langace

    Iedereen die ooit de kans krijgt de film “high cost of low price” te bekijken moet deze kans echt niet laten schieten! Daar in wordt van alle kanten goed laten zien wat er gebeurt als er alleen nog maar Walmarkt is. Hele dorpen verpouperen door dit concept.

    Maar helaas, consumenten denken vaak niet verder dan hun eigen portomonee.


    20 oktober 2006 om 07:40
    Justus

    Ik kende die film nog niet, en na dit stukje ga ik zeker op zoke naar die film. Die moet ik zien!


    10 november 2006 om 06:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!