Tunnel advertising

20 oktober 2006, 03:07

Tunnel advertising

Bij PingMag kwam ik een aardig overzicht tegen van de verschillende advertentievormen die je tegenkomt in stations in Tokyo. Naast de bekende megastickers op de vloer, ook advertenties op de armleuning van de roltrap voorzien van een code waarmee je meer info kunt verkrijgen via je mobieltje. Een opvallende techniek in het rijtje is tunnel advertising, iets dat al enige tijd bestaat maar ik zelf nog niet kende.

Tunnel advertising

Bij tunnel advertising zijn in de wand van een tunnel een hele reeks afbeeldingen opgehangen. Zodra de trein voorbij rijdt wordt de snelheid gemeten en wordt elke afbeelding kort verlicht op moment dat deze voor een raam van de trein is. Gevolg is dat de reiziger door het glas van de trein een korte commercial te zien krijgt. Volgens de comments bij PingMag is het systeem al actief in Washington DC en Chicago. Maar ook in Duitsland, Canada en New York kun je het tegenkomen. Op de site van de leverancier is een klein voorbeeld filmpje van het systeem te zien en ook hier [mpg].

Iemand dit toevallig al eens ervaren in een metro of trein?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    2BFrank

    Dit systeem ziet er wel erg geavanceerd uit, met oplichten wanneer er een raampje is enzo.

    In Mexico City ben ik wel iets dergelijks tegengekomen in de metro, maar dat was een gewone (lange) reeks verschillende posters, die zichtbaar worden door het licht vanuit de metro (en dus uiteindelijk niet zo’n mooi effect geven, want het ‘schuift’ aan je raam voorbij.)

    Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat het Axe was die daar reclame maakte.


    20 oktober 2006 om 08:23
    joris

    Zag laatst een documantaire over grafiti crews uit de jaren ’70 in A’dam, deze gebruikte ook al deze techniek; het aanbrengen van meerdere grafiti’s, wanneer je er langs rijd krijg je een tekenfilm effect. Niets nieuws dus eigenlijk!


    20 oktober 2006 om 12:30
    mvkranenburg

    Hoi Erik. Leuk filmpje. In de trein o metro zit je inderdaad toch vaak maar wat weg te dromen. Deze blijft zeker hangen … erg leuk. De reclame makers gaan steeds verder met het vinden van aandacht van de consumenten. Whats next?


    20 oktober 2006 om 16:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!