Vakbladen gebruiken weekend voor RSS-advertenties
Het is een feit dat er op de meeste websites van vakbladen in het weekend weinig te beleven is. De redacties trekken op vrijdagmiddag 17:00 uur de deur achter zich dicht en laten zich niet eerder weer zien dan maandagochtend. Met de komst van weblogs lijkt daar verandering in te komen. Na de recente lancering van Resultblog heeft nagenoeg ieder marketingblad een eigen weblog (met uitzondering van Reclameweek, die zijn eerst nog aan het bestuderen hoe een website werkt). En ik moet toegeven, het valt me niet tegen hoe aktief sommige journalisten in het weekend zijn. Ben benieuwd hoe lang ze dat volhouden. Het is immers je werk en dat doe je bij voorkeur niet ‘s avonds en in het weekend. Toch?
Voor de RSS-lezers van de vaksites is het overigens sinds kort één groot ‘feest’ in het weekend. Die worden namelijk bedolven met de meest geweldige aanbiedingen via RSS-advertenties. Dit weekend hadden zowel Emerce als Adformatie geen enkel normaal nieuwsbericht maar enkel advertenties. Bij Emerce geven ze netjes aan dat het gaat om een I.M. of Advertentie. Bij Adformatie wisselen ze de I.M.‘s af met een ‘normale’ koptekst die later een ordinaire advertentie blijkt (in dit geval 3 tekstvarianten voor email via mobiel).
Wie heeft nog meer voorbeelden van weekend RSS-advertenties gespot?
Damn ik krijg een error op de adfo feed. Moet ik nog gaan werken op zondagavond 🙁
Enfin de afspraak bij ons, Adformatie, is dat een advertentie altijd als zodanig herkenbaar moet zijn. De advertenties waar het nu niet bij staat worden extern geladen. Ik ga er morgen achter aan.
Ik kreeg inderdaad ook een foutmelding op de Adfofeed (gehost door webads). Sorry dat ik je op zondagavond nog aan het werk zet Marc 😉
Ik vind het een slechte ontwikkeling dat er reclames in RSS feeds staan zonder dat duidelijk vermeld is. Het irriteert me zelfs als ik onverwacht reclame in een feed krijg. Ik snap dat niet…. waarom je lezers irriteren?
Ik denk dat de manier van adverteren zoals Adformatie dit weekend heeft gedaan ook geen slimme manier is (vandaar ook Marc’s reactie vermoed ik).
Zoals Marc al aangeeft: dit is niet de manier waarop de Adfo-titels normaliter advertenties plaatsen. Hier is iets misgegaan, en nee, dit verdient niet de schoonheidsprijs.
@Marco: je lokt ons journalisten natuurlijk aardig uit de tent, met dit soort uitspraken. Grappig genoeg waren wij allang gewend om ’s avonds en in het weekend te werken, al was het maar omdat we dan geregeld naar vakbijeenkomsten gaan. Maar goed, ik begrijp dat jij Marketingfacts nog steeds puur als hobby ziet?
Goh, zeg. Some things never change.
Veel adverteerders vinden het prettig als hun boodschappen niet meteen als reclame herkenbaar zijn. Zijn ze effectiever, denken ze. En ze zijn bereid om daarvoor wat extra te betalen…
Hoorden we dat niet eerder?
Was dat nu vijf, 10 of 20 jaar geleden?
Internet wordt volwasssen, internetreclame ook. Met alle keuzeproblemen van dien als consequentie. Zeker nu reclame op dit medium nog een betrekkelijk schaars goed is.
Dat was ook een beetje de bedoeling Allard. Maar zoals ik al aangaf wil ik bij deze niet alle vakbladen en journalisten over één klam scheren, ik ken er een paar die net zo hard werken als bloggers. En ja, marketingfacts zit nog steeds in de hobbyfase waarin primair niet het geld met marketingfacts maar met de spin-offs wordt verdiend. Maar dit jaar is samen met ilse media een goede basis gelegd om daar wellicht in het komende jaar verandering in aan te brengen.
Terzijde: Van welke RSS-reader zijn deze screenshots gemaakt?
Marco blogde: “En ik moet toegeven, het valt me niet tegen hoe aktief sommige journalisten in het weekend zijn. Ben benieuwd hoe lang ze dat volhouden. Het is immers je werk en dat doe je bij voorkeur niet ‘s avonds en in het weekend. Toch?”
Haha, jij weet wel hoe je de journalisten aan het reageren moet krijgen, Marco! Allard kopte hem al in: en jouw werk dan? Wat het volhouden betreft: de journalisten met een echt bloggershart houden het altijd wel vol. En ik werkte de afgelopen weken ook ’s avonds en in het weekend aan onze Adfocus Retail voor de papieren Adformatie van komende donderdag, dus dat beetje bloggen lukt dan ook nog wel… 😉
Jeroen, zoals ik al aangaf, er zijn absoluut een aantal uitzonderingen en die zie je dan ok prompt reageren. Ik heb grote bewondering voor het enthousiasme die Theo, Allard, Marc en jij (ik vergeet er zeker een paar) tonen inzake de blogs van je werkgever.
Weet ik, Marco. Maar het is nu aan ons om ook andere journalisten voor de blogosfeer te interesseren…
Sorry Marco, maar nu ben je mij toch echt iets te tendentieus bezig. Adformatie Online biedt niet ‘alleen nog maar IM’s’. Wij sturen mensen elke werkdag per rss acht of negen nieuwsberichten toe. Let wel: per dag. Dat er nu een paar dagen lang iets misgaat met IM’s is (zoals Marc al aangaf) niet de bedoeling. Hij is daarmee bezig. De fout ligt vermoedelijk bij WebAds, niet bij Adformatie. We hopen dit zo spoedig mogelijk te verhelpen. Excuses aan de ontvangers. Maar dit soort heksenjachten lijken me niet zinvol. En waarom hou je ALLE verzenders van it- en marcom-gerelateerde rss-feeds niet eens tegen het licht, in plaats van deze selectieve verontwaardiging gericht aan het adres van Adformatie Groep?
Jeroen, ik merk hier op wat ik ervaar in mijn RSS-reader (en ik vrees ook andere RSS-lezers). Ik sta op het punt om ALLE RSS-feeds van de kluwer- EN VNU-bladen te laten vervallen omdat ze al dagen hoofdzakelijk IM’s en Advertenties vertonen. Daar zit ik niet op te wachten!
Zoals gezegd: wij nemen deze klachten zeker serieus. Marc en ik hebben hier inmiddels allebei publiekelijk gereageerd om dit duidelijk te maken. Maar het gaat me om de toon: je suggereert dat we alleen maar IM’s sturen per rss, en dat is simpelweg niet waar.
Ik weet wat er bij de adfofeed fout gaat en er wordt hard aan gewerkt maar je hebt in ieder geval je duiding voor de koptitel gekregen, speciaal voor jou.
Een nuance is wel op zijn plaatst betreft de Adformatie Groep feeds.
Wij bieden 9 feeds (+ 19 van alle channels bij molblog).
3 daarvan hebben een I.M. die maar aan aantal keren in de week worden ververst.
1 daarvan heeft ads van webads staan.
Een andere nuance: het is maar welke reader je gebruikt, ik heb met netnewswire altijd maar één ad in mijn scherm.
Het zou wel aardig zijn als je terug komt op je oorspronkelijke vraag:
‘Wie heeft nog meer voorbeelden van weekend RSS-advertenties gespot?’
Ik heb van het begin af niet het idee gehad dat dat je punt was wat je wilde maken.
Heb ook erg veel last van bovengenoemde RSS feeds.
Bright maakt er helemaal een potje van, niet refererende naar de normale berichten maar puur naar de IM’s (wat idd niet aangegeven wordt) de berichten zelf worden niet eens in een fatsoenlijk format weergegeven, lees veel html tags aanwezig.
Verder ben ik het eens met Marco dat de site die de RSS feeds aanbiedt verantwoordelijk gehouden mag worden voor de inhoud die ze aanbiedt. Vóóral bij advertenties.
En betreft Adformatie moet ik Marco ook gelijk geven, ik krijg inmiddels veel IM’s binnen, laten we zeggen allemaal. Daarbij komt ook nog dat Adformatie de datums van de berichten blijft updaten zodat alle berichten dubbel blijven binnenkomen. In plaats van de datum te laten staan en dat deze maar 1 keer in mijn reader voorbij komt.
Ik vind dat Marco zeker geen hetze ontketent. Ik denk dat je op een weblog kritisch mag zijn (zie ook de ontiwkkelingen op Frank-ly.nl over Firebrands). Dat is ook openheid. Een publicist mag verantwoordelijk worden gehouden voor hetgeen hij/zij publiuceert. Dus als men bij VNU een probleem heeft met een systeem en je irriteert je daar aan dan mag je daar over schrijven. Het is daanaast ook nog eens zo dat het probleem al enige tijd bestaat. De initiele post is immers al van 22 oktober. Daarbij komt dat ik vind dat een positieve mening alleen gewaardeerd hoeft te worden als er ook eens een negatieve te horen is.
P.S. Ik heb den VNU feeds er ook even uitgehaald. Scheelt een hoop irritatie. Zo te lezen aan de comments hoeven ze er nog niet in 😉
Marc, we dwalen inderdaad af van de oorsponkelijke titel maar dat is min of meer toeval. Toen ik dit stuk schreef wist ik niet dat er de komende dagen problemen zouden blijven met de advertenties in RSS-feeds van de diverse titels.
Maar wellicht kunnen jullie aangeven wat nu eigenlijk het probleem is. Waarom krijg ik (en blijkbaar met mij ook anderen) zovaak een nieuwe advertentie via de feeds binnen?
@Marco Webads is bezig het admanagementsysteem voor feeds uit te bouwen tot een tool die net zo ingezet kan worden als voor banners met alle toeters en bellen.
Ik was er ook door verrast maar wel blij verrast. Dat het op een andere manier getest had moeten worden weet ik ook en wil het daar niet meer over hebben.
Bedenk wel wel dat zoiets als admanagement voor rss in nederland afhangt van een paar freaks. En het lijkt geen toeval dat juist nu zoiets aangepakt wordt ten tijd van de lancering van de nieuwe explorer.
Daar zit toch een rss feature in? (I’m a mac, so I don’t know)
Raar dat ze dat experimenteren op live feeds doen, in plaats van op een paar speciaal hiervoor aangemaakte test feeds. Ongelofelijk amateuristisch.
Tsja, ik met het met de laatste Marc eens. Als WebAds de boel nog aan het “uitbouwen” is en er in heel Nederland maar “een paar freaks” mee bezig zijn, moet je je als serieus vakblad afvragen of je je titel als proeftuin wilt laten gebruiken. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de paar centen die er in dit stadium mee verdiend worden, zo belangrijk zijn.
En het is zo ‘simpel’, de grote problemen onstaan namelijk doordat bij iedere request van een RSS-reader er een ‘nieuwe’ advertentie wordt geserveerd. Readers die meerdere keren per dag een request doen, krijgen ook meerdere keren die advertentie te zien. Zorg er voor dat iedere reader niet meer dan één keer per dag zo’n advertentie te zien krijgt en je bent klaar. Okay, ik ben geen techneut dus wellicht wat te kort door de bocht.
Over rss gesproken: waar is het bericht ‘Marketingfacts BORREL’ gebleven, dat ik nog in mijn rss-feeds zie staan?
Ik had deze posting nog niet gelezen, maar al wel deze feeds uit mijn feedreader geknikkerd.
Als ik alleen maar advertenties zie heeft het voor mij geen toegevoegde waarde meer.
Wat is er over van het idee dat je met je feeds bezoekers naar je site haalt en dat je je site commercieel exploiteert?
Tja, als ik mijn eigen reactie hierboven terug lees is het wel een beetje ERG schreeuwerig.
Maar daar was alle reden toe vind ik. Dit zijn nou van die dingen waar ik me zo verschrikkelijk over op kan winden.
Even checken is een kleine moeite/kost dus geen drol terwijl er voor het adverteren zelfbakken met geld worden uitgegeven.
Als iemand zich er aan stoorde … mijn oprecht gemeende “Sorry sorry sorry!”
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!