Blogview: Het Meisje van de Slijterij
Ruim een jaar geleden zijn we gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland staan met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. We hebben recentelijk dezelfde mensen een aantal vragen gesteld om te kijken waar ze nu staan.
Vandaag een interview met Petra de Boevere, beter bekend als Het Meisje van de Slijterij. Petra is ondernemer (jawel, een slijterij) en moeder en in enkele jaren uitgegroeid tot één van de bekendste zakelijke webloggers van Nederland. Naast naamsbekendheid hebben haar weblogactiviteiten er inmiddels voor gezorgd dat ze met haar website hoger in Google staat dan het originele Meisje van de Slijterij van Herman Finkers en heeft het Meisje een grote rol gespeeld in het vergaren van de titel Beste Slijter van Zeeland (en op een haar na van Nederland).
Vorig jaar stelden we de vraag waar je binnen een jaar met je weblog zou staan. Zijn de voorspellingen uitgekomen?
Eigenlijk wel, ik blog nog steeds op verschillende fronten. Wel is Meisje van de Slijterij steeds meer een lifeblog geworden omdat de vakmatige drankgerelateerde dingen allemaal geplaatst worden op proost.blogo (inmiddels Drinkblog.nl, red).
Heb je de doelstellingen gehaald?
Toen ik begon te bloggen had ik geen doelstellingen, die kwamen pas later. Als we hebben over PR, autoriteit, publiciteit en netwerken hebben mijn weblogs me meer dan mijn doelstellingen gebracht. Waar ik echter een jaar geleden ervan overtuigd was dat ik ook geld kon verdienen met bloggen en zodoende de tijd en energie wat gecompenseerd zou kunnen krijgen blijft dat deel wel achter. En toch geloof ik er nog steeds in. Er zijn wel inkomsten geweest maar die hebben niet opgewogen tegen de kosten die ik gemaakt heb, ik heb aardig wat tankjes benzine leeggereden bijvoorbeeld. De tijd en energie hebben we het dan nog maar helemaal niet over.
Wat is je het afgelopen jaar tegengevallen en waarom?
Wat mij nog steeds tegenvalt is de angst voor transparantie bij veel bedrijven. Je mening opschrijven en dan ook nog eens publiceren op internet wat ook nog eenvoudig te googlen is lijkt mensen te beangstigen. Wat me dan nog het meest tegenvalt is dat sommige bedrijven anoniem spamachtige reacties plaatsen waar iedereen zo doorheen prikt. Niet iedereen ziet geloof ik dat marketing veranderd is en een gladde reclameboodschap die niet authentiek is vanaf nu eenvoudig kan worden weerlegd.
Wat waren je belangrijkste successen van het afgelopen jaar?
Mijn successen? Persoonlijk vind ik dat mijn filmpjes/vodcasts. Van het geld dat ik op nieuwjaarsdag van mijn moeder kreeg kocht ik een handycam. Ik had 500 euro dus helaas kon ik geen camera kopen met een harde schijf, het werd er één met bandjes. Inmiddels staan er zo’n 60 filmpjes online. Sommigen persoonlijk, maar ook een groot aantal vakmatige. De koffielikeurtest was mijn allereerste filmpje, gemaakt op de dag na aankoop. Dat filmpje heeft ook wel voor de meeste beroering in de branche gezorgd.
Speelt de weblog inmiddels inmiddels een significante rol in het dagelijkse werk?
Mijn weblogs zijn inmiddels zowat mijn werk. Ik moet wel toegeven dat ik door gezondheidsproblemen wat lichamelijke beperkingen kreeg waardoor ik mijn fysieke werk zo ik dat vroeger deed en kon, nu aan anderen moet overlaten. Ik heb dat ingevuld met schrijven en bloggen.
Waar sta je volgend jaar?
Volgend jaar staat Meisje steviger dan ooit in bloggersland. Ik
stop binnenkort
ben inmiddels gestopt met Blogo Media om zelfstandig verder te gaan als Drinkblog.nl. Ik wens Blogo Media veel succes, maar uiteindelijk ben ik een eigenwijze ondernemer waar ook niet voor niets geen Gall en Gall bord boven de fysieke winkeldeur hangt. Ik hou het immers liever allemaal zelf in de hand (zie ook Meisje en haar blogs, red).
Beste Petra,
Veel succes toegewenst met je nieuwe weblog. Immatriele inkomsten, zoals plezier en bijvoorbeeld het vermelden van een woorden met elf aaaaaaaaaaa’s, kunnen gelukkig nog voldoening geven.
Groet,
Arnoud
Klopt Arnoud, het plezier staat met stip bovenaan!