Teletekst nu ook interactief
Ruim vier miljoen! mensen gebruiken teletekst nog steeds elke dag als informatiebron. In 2005 keek de gemiddelde Nederlander nog ruim 16 uur naar de teletekst, oftewel 1.041 minuten. In 2006 neemt dat mede door de populariteit van de Talpa teletekst pagina’s verder toe. De publieke omroepen hadden vorig jaar een kijktijdaandeel op teletekst van 48%. In totaal werd er bijna 489 minuten naar teletekst bij de publieke omroep gekeken. Per dag komt dat neer op 1,3 minuten. De resterende tijd gaat naar de commerciële, regionale en buitenlandse teletekstdiensten. Als je teletekst als één zender zou beschouwen heeft het een aandeel van ± 1,7%. Per dag kijken we zo’n 180 minuten televisie, waarvan dus 3 minuten teletekst.
Tekst is inmiddels aan een tweede levenscyclus toe omdat het slim ingezet kan worden als interactief element voor tv programma’s in een analoge omgeving. Denk aan quizjes, sportchats, informatieformats, profieltestjes en andere bijvoorbeeld politieke questionnaires. Binnenkort is teletekst bijvoorbeeld te gebruiken tijdens de tv variant op de Stemwijzer bij de KRO. Met de gekleurde knoppen van de afstandsbediening kan je de 30 vragen van de Stemwijzer beantwoorden met eens of oneens, dan wel geen mening waardoor een politiek (vrijblijvend) profiel afgegeven kan worden.
Teletekst wordt binnenkort ook voor iedereen met een mobiele telefoon zonder de interventie van een telecomoperator beschikbaar gemaakt. Het downloaden van een Java-appletje volstaat als de te gebruiken telefoon ook beschikt over een kleurenbeeldscherm en een GPRS verbinding. Daarover binnenkort meer op deze weblog. Kortom teletekst is er ondanks de snelle digitalisering van de tv markt nog wel even.
Albert, is het ook bekend welke teletekstpagina’s populair zijn? Kan me voorstellen dat het vooral weer en verkeer is (althans dat geldt voor mij). Verder, zit daar ook de ‘kijktijd’ bij van teletekst op internet (voor mij geldt dat ik teletekst voor via internet bekijk).
Marco, ongeveer 10% bekijkt het via internet. Weer en verkeer uiteraard maar vooral ook veel belangstelling voor sportpagina’s bij zowel bij NOS als bij Talpa maar bijvoorbeeld ook ook de infopagina’s van RTLZ en de AEX bij de NOS.
Albert, uit welke bron heb je die cijfers? ‘k Ben er wel benieuwd naar. Of komen ze uit SKO?
Dus de titel van deze post moet eigenlijk zijn: “Teletekst straks ook interactief . . .”
@Peter W. Is een kop Second Life voor Interactieve Teletekst niet veel meer van toepassing op deze post. In het midden van de negentiger jaren was het toch ook al mogelijk om als afgeleide van Rad van Fortuin, via de combinatie van Voice Response en Teletext zelf een spelletje te doen. Idem voor afgeleide formats als (geboorte-)horoscopen, Safebreaker, Klinkers en profieltestjes?
@Vincent: those were the days inderdaad. Complete databases gekoppeld aan teletekst te bedienen met een simpele telefoon. We hadden in die tijd zelfs een onderzoekspanel bij RTL dat op die manier vragen kreeg voorgeschoteld.
en allemaal van tss. toch is deze toepassing helemaal anders en heeft niets te maken met VR of 0900. Nu in de teletekst decoder met een install base van 7 miljoen huishoudens.
ja, verrek dat was/is van TSS. Teleworld was er toen erg druk mee.
@Peter, @Albert, beide is waar. De techniek was van TTS, de concepten van Telenetwork laterTeleworld. Op beperkte schaal is dat eind jaren negentig nog weer opgepakt door SBS Text/Mobillion. Toch grappig om te lezen. Veel deskundigen hebben reeds lang geleden het eind van teletext geschetst door de opkomst van het web, maar nu lijkt het erop alsof een tweede adem wordt gevonden.
Dit blijven enorm indrukwekkende cijfers. Zeker als je in ogenschouw neemt dat het fenomeen al zo lang bestaat.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!