Waar blijven blogs als marketing tool in de CE industrie?

31 oktober 2006, 05:04

Waar blijven blogs als marketing tool in de CE industrie?_Zoals recentelijk besproken op Marketingfacts blijven Nederlandse bedrijven achter bij Amerikaanse bedrijven op het gebied van corporate blogging. Vooral in de CE (consumer electronics) branche zijn corporate blogs ver te zoeken. Bloggende Amerikaanse elektronica bedrijven zijn onder andere Dell, General Electric, Hewlett-Packard Company en Motorola (Bron: Fortune 500 Business Blogging Wiki, gestart door Chris Anderson en Ross Mayfield).

In het kader van mijn afstudeerstage bij Philips Consumer Electronics onderzoek ik hoe CE bedrijven weblogs kunnen inzetten als marketing tool. Er is wel eerder wetenschappelijk onderzocht hoe bedrijven weblogs kunnen inzetten als communicatie tool, door Martijn Linse, ook een student aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Er is nog geen academisch onderzoek gedaan naar het gebruik van weblogs als marketing tool.

Heb jij het afgelopen jaar een elektronica produkt gekocht? En van te voren online onderzoek gedaan naar gebruikerservaringen en misschien ook op blogs gekeken? Dan ben je de ideale respondent voor mijn vragenlijst. Vul mijn vragenlijst in en geef je mening over hoe jij het web hebt gebruikt voordat je tot aankoop overging. Welke informatiebronnen heb je gebruikt? Welke corporate blogs bezoek je? Wat maakt een corporate blog goed? En wat zou je op een corporate blog willen zien?

De resultaten van mijn vragenlijst worden in mijn scriptie gebruikt om Philips CE aanbevelingen te doen over het gebruik van weblogs. Het doel van mijn scriptie is Philips aan het bloggen te krijgen. In heb er een jaar stage gelopen en het is me toen niet gelukt. Marco heb ik al geïnterviewd, maar ik heb ook kwantitatieve resultaten nodig. Met genoeg respondenten kan ik Philips overtuigen. Wil je hier ook aan bijdragen en mij helpen bij mijn onderzoek? Ga dan naar surveymonkey.com om mijn vragenlijst in te vullen. Het kost je ongeveer 10 minuten. De resultaten van dit gedeelte van mijn onderzoek zullen geplaatst worden op een speciaal voor mijn thesis geopende weblog. Surf hiervoor naar www.rheadebies.com/thesis.

Als je geen tijd hebt om de vragenlijst in te vullen, maar wel een mening, surf dan naar www.rheadebies.com/thesis en laat een bericht achter op “How can companies use blogs as a marketing tool.” Ik weet zeker dat MF lezers hier een mening over hebben.

Alvast bedankt voor je medewerking!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Bernice

    Ha Rhea, ziet er goed uit! Op naar de 100.000!


    31 oktober 2006 om 05:59
    jw

    @rhea,

    Ik ben even snel door de vragen gelopen; ik mis in vraag 3 en 4 een gedeelte van de schaal die je gebruikt. Dit kan bewust zijn maar juist het WOM gedeelte heb je hieruit weggelaten.

    anyway suc6


    31 oktober 2006 om 08:11
    Rhea

    @Marco,

    de scriptie van Matijn Linse is niet openbaar. Hij is alleen te vinden als hardcopy in het Business Information Centre van de Erasmus Universiteit. Daar is hij te gebruiken als naslagwerk voor studenten. Als je wil kan ik wel zijn contactgevens vragen zodat je hem kan benaderen voor een copie.

    Het Live Simplicity forum is een stap in de goede richting. Ik mis daar alleen nog wel het menselijke gevoel. Ik zie het niet als een blog, maar meer als een forum.


    31 oktober 2006 om 10:38
    Rhea

    @jw

    mail me nog even wat je precies bedoelt. Dan kijk ik er even naar.


    31 oktober 2006 om 10:50
    Rhea

    MF lezers,

    ik heb mijn respondenten nu wel binnen hoor. Heb er zeker 60 aan het

    artikel op MF te danken.

    Bedankt voor jullie reacties, per email en op mijn blog. De persoonlijke reacties van mensen op de survey en mijn onderzoek zijn onbetaalbaar. Hoop dat mijn coach dit vertaalt in een hoger afstudeercijfer 😛

    Groet,

    Rhea


    1 november 2006 om 08:29
    Tom

    mooi onderzoek . Zijn resultaten van Rhea al ergens bekend gemaakt ?


    15 december 2007 om 14:21
    Digital Base

    interessant!


    23 januari 2008 om 13:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!