Bloggers vertrouwen vooral andere bloggers

9 november 2006, 17:14

Dit blijkt uit onderzoek (pdf) van Richard Edelman in samenwerking met Technorati. Bij het zoeken naar productinformatie zou 63% van de bloggers (821 respondenten, voor meer dan de helft afkomstig uit de VS) het meeste vertrouwen hebben in de postings van andere bloggers. 26% vertrouwt vooral websites van bedrijven, 6% vertrouwt vooral corporate blogs en 5% heeft het meeste vertrouwen in persberichten. De belangrijkste reden voor het grote vertrouwen in weblogs lijkt te komen door het feit dat bloggers bereid zijn om hun berichten aan te passen als blijkt dat hun bronnen niet correct zijn (slechts 2% zou de posting niet aanpassen).

Enkele andere bevindingen:

  • 70% van de bloggers is bereid om producten op het blog te bespreken
  • 22% van de bloggers schrijft ongeveer 1x per week een posting over bedrijven, producten of medewerkers
  • 16% doet dat vaker dan 1x per week, 9% doet dat bijna dagelijks
  • 48% is nooit benaderd door bedrijven
  • Bij het zoeken naar informatie over een bedrijf/producten zijn bloggers het minst geïnteresseerd (19%) in online contact met bedrijfs-executives. Contact met andere groepen heeft de voorkeur, zoals bloggende medewerkers (35%), product/brand managers (26%) en middenkader (21%).

By the way; was meneer Edelman niet de man die recent nogal in de fout is gegaan bij een campagne voor het Amerikaanse Wal-Mart?

Ben-Anne Wieringa
Directeur/Eigenaar bij Marketvoice

Ik ben geïnteresseerd in de mix van marktonderzoek, marketing, en ‘competitive intelligence’. Een belangrijke vraag voor mij is hoe je als bedrijf de kennis en ideeën van je klanten kunt achterhalen. En hoe deze informatie te gebruiken om producten te verbeteren en er meer van te verkopen. Weblogs kunnen daarbij een rol spelen, als instrument voor onderzoek, innovatie en word-of-mouth marketing. Als Senior Marktonderzoeker bij Internetprovider @Home (Essent Kabelcom) heb ik veel ervaring opgedaan met online klantcontact.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Benne-Anne,

    Sjongejonge, als je er van uit mag gaan dat dit onderzoek betrouwbaar is, dan vermoed ik dat we nog niet helemaal door hebben wat er gaande is. Bedrijven verliezen hun autoriteit. Consumenten winnen aan populariteit en autoriteit.

    Ik kan de betekenis en de consequenties hier niet van overzien, maar dat er hier sprake is van een machtsverschuiving, met alle consequenties van dien, daar lijkt geen twijfel over te bestaan.

    Dat het groeiend vertrouwen in de content van weblogs wordt versterkt door het corrigeren van verkeerde informatie vind ik opmerkelijk. Weblogbeheerders zijn dus in staat om te reflecteren, naar bronnen te verwijzen en bovendien om hun fouten toe te geven en vervolgens te corrigeren. Een attitude die mij aanspreekt. Juist omdat het een kenmerk is van professioneel handelen.

    Groet,

    Arnoud


    9 november 2006 om 21:22
    André Scholten

    Als ik voor mijzelf spreek: ik vertrouw inderdaad uitspraken van collega bloggers meer dan die van andere voor mij onbekende personen. Je zit toch met een aantal mensen in een vakgebied en je hebt ook dezelfde interesses, dat schept een soort online-community-band achtig iets.


    9 november 2006 om 21:31
    John de Vroede

    Andre, eens. Al wordt het wel iets te vaak een echte incrowd discussie. Dat kan vast breder.


    10 november 2006 om 21:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!