Social network branding

11 november 2006, 15:08

social networksAfgelopen woensdag was de eerste van de drie avonden in het kader van de Masterclass Recruitment nieuwe stijl. Ik heb daar zelf een uitgebreid relaas gedaan hoe je sociale netwerken in kan zetten bij werving, en hoe de online tools als OpenBC en LinkedIN daar een rol in kunnen spelen. En de nadruk hierbij lag op hoe je ermee om moet gaan, zodat je niet loopt te spammen en mensen niet irriteert. Grappig om te zien was dat van de 25 HR managers en recruiters aanwezig er slechts 2 voorafgaand aan de masterclass een OpenBC of LinkedIN account hadden. We hadden bijna 10 van de 25 een MySpace of Hyves profiel.

Naast het echte werven via sociale netwerken is er ook al een eerste brug geslagen naar het thema van komende woensdag: arbeidsmarkting. Deze twee gaan namelijk hand in hand. Je merk op de arbeidsmarkt is van essentieel belang aan het worden en hierin spelen sociale netwerken en weblogs een grote rol. Weblogs kunnen op twee manieren een rol spelen. De eerste is zoals b.v. Macaw dit inzet. Een eigen corporate blog waarin enkele van je experts laten zien waarmee ze bezig zijn en hoe goed ze zijn. Dit trekt andere talenten aan die denken: daar wil ik werken, daar kan ik wat van leren.

De andere manier is door jezelf te profileren in communities zoals Marketingfacts. Ik ben er heilig van overtuigd dat Frank Meeuwsen met zijn Rhinofly video niet half het succes had gehad (ik vernam vrijdag dat alle vacatures inmiddels vervuld waren sinds de video online is gekomen, gefeliciteerd Frank) als hij niet al jaren actief was geweest in de Blogosphere. Dat zijn persoonlijke merk, dat hij opbouwt via natuurlijk Frank-ly, maar ook via marketingfacts, een rol heeft gespeeld bij niet alleen de distributie, maar ook de reacties op de video.

Maar naast de weblogs bieden ook de personal social networking sites zoals MySpace en Hyves steeds meer brand mogelijkheden. Zo lees ik net op Molblog de Hyves merken top 5. H&M scoort verreweg het hoogst. Met een H&M Hyve kan H&M nu mooi een merk opbouwen, lezen wat de lezers boeit, waar men mee bezig is, maar ook werven. Want die meisjes die deze kleding kopen, willen vast en zeker ook in de winkel staan. Helemaal als je in zo’n Hyve bekend zou maken dat er korting is voor klanten. Of dat je eerste keus hebt bij nieuwe collecties zoals recentlijk bij Viktor en Rolf.

Het opbouwen van een merk kan heel goed via deze sociale netwerken. Nu is het vooral marketing en branding, maar ook voor recruitment kunnen deze personal social networks worden ingezet. Het is waarschijnlijk lastiger dan bij business networks. De link is er namelijk minder en men zit in een andere ‘state of mind’. De investering is ook hoger en de periode die je nodig hebt je merk op te bouwen zal langer zijn. Maar het potentieel is ook hoger, zeker voor consumer brands. Voor business to business brands zal dit een stuk minder zijn verwacht ik, immers heb je daar veel minder een band mee in je privé leven. De mogelijkheden zijn er echter en de manier waarop je straks zal renderen is in veel gevallen nog lang niet uitgekristaliseert.

It is fun to live in these interesting times.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Dennis Goedegebuure

    Ben het helemaal met je eens dat je bij recruteren via LinkedIn niet moet gaan spammen. En als je het dan wel doet, wordt dan wat serieuzer!

    Ik werd benaderd voor een functie bij HP. Of ik een keer telefonisch wilde praten met die mensen en of ik mijn CV kon opsturen. Dus ik reageerde dat mijn CV online staat met een link erbij. Verder vroeg ik naar een functie beschrijving voordat we een gesprek in gingen. Vervolgens heb ik niets meer gehoord! Dus die vrouw kan de volgende keer echt door de grond zakken van mij!


    12 november 2006 om 00:32
    chi666

    @Dennis, het grappige is dat OpenBC dus geen tools biedt om te werven, en LinkedIN wel heel veel. Daardoor gebruiken recruiters liever LinkedIN (en ook omdat ze daar meer mensen in kunnen vinden). Het enge is echter dat door die tools de menselijke component juist wegvalt. Dat is de kern van mijn betoog in de masterclass. Je moet iemand in een sociaal netwerk NOOIT direct benaderen. Dat is de OpenBC variant van SPAM. Als jij een relatielijn hebt naar een potentiële kandidaat, moet je die gebruiken. LinkedIN heeft hier een tool voor, waardoor het menselijke aspect weer buiten werking wordt gezet en het eigenlijk nooit echt netjes werkt. OpenBC heeft dit niet, waardoor men gaat nadenken (hoop ik dan) over hoe je dat moet doen en juist dus het menselijke aspect gaat gebruiken.

    Pro actief werven is net daten. Je moet er de tijd voor nemen.


    12 november 2006 om 10:45
    RubZie

    Misschien een leuke anekdote over de onbeholpenheid in deze branche.

    Ik werd laatst benaderd door iemand van een wervingsbureau, voor een functie die wel enigszins bij me paste. De dame gebruikte aan de telefoon echter een valse naam, en vertelde me (toen ik daar toevallig achter kwam, omdat ik iemand kende met die naam en in de war raakte :)), dat ze gewoon een lijstje met namen gebruikte om niet verdacht over te komen. Ze belde namelijk naar het bedrijf waar ik werk.

    Toen ik vroeg hoe ze bij mij terecht was gekomen, was het antwoord LinkedIn. Op zich vond ik dat al heel wat, dus mijn vraag daarna was natuurlijk via welke van mijn contacten ze mij had gevonden. Ze had geen idee, want zij en al haar collega’s deelden een LinkedIn account en gingen daar kennelijk met een groot visnet doorheen op zoek naar kandidaten. Die functie (bij een grote aanbieder van die gele dikke boeken met adresgegevens van bedrijven) hoefde van mij niet meer zo…


    12 november 2006 om 11:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!