Dorpspompjournalistiek Wegener is een succes

16 november 2006, 14:45

Gerard Driehuis, directeur van uitgeverij Dagblad Tubantia/Twentsche Courant B.V., sprak vanmiddag op de Nationale Uitgeefdag 2006 in De Kuip in Rotterdam. Onderwerp: de digitale dorpspomp. Als redacteur van Media Mensen, één van de bladen van organisator Media Business Press, was ik bij de presentatie aanwezig. Een kort verslag.

Ongeveer een jaar geleden is Wegener begonnen met de digitale dorpspompen. Dit zijn door burgers en journalisten gevulde plaatselijke nieuwssites, allemaal in Twente. Driehuis nam tijdens deze presentatie Haaksbergen als voorbeeld. Bij de start van dit initiatief vroegen Driehuis en consorten zich een aantal dingen af: is dit commercieel verantwoord, wat vind de redactie van onze kranten ervan, hoe doen we ’t met modereren en is er voldoende belangstelling? Niet alle vragen werden beantwoord, maar dat kwam vooral door de vele vragen uit het publiek.

Per dorpspomp worden volgens Driehuis nu dagelijks tussen de 5 en 20 berichten door burgers online gezet. Dit kan inclusief foto- of videomateriaal. Modereren, met uitzondering van de video’s, gebeurt trouwens achteraf. Voor alle dorpspompen samen zijn momenteel drie moderatoren actief. Leuk is de impact die een dergelijk initiatief onderscheidt van soortgelijke initiatieven in de randstad: eenderde van Haaksbergen heeft zich al aangemeld bij de site en publiceert weleens wat, de helft van Haaksbergen leest regelmatig een bericht. Wegener is daar voor nu tevreden mee.

De kranteredactie moet nog behoorlijk wennen aan haar nieuwe burgercollega’s. Sinds de politie ook berichten op Haaksbergen plaatst is dat onderdeel het meestgelezen. Volgens Driehuis baart dat sommige betaalde journalisten zorgen. Per dag worden enkele online geplaatste berichten doorgeplaatst in de krant(en). Daar krijgt de burger niet voor betaald, en dat gaat ook niet gebeuren volgens Driehuis. Dit doorplaatsen noemt hij een belangrijke USP t.o.v. bijvoorbeeld Buurtlink: “Mensen willen toch nog altijd het liefst in de krant”.

Op dit moment krijgen alle dorpspompen gezamenlijk zo’n 900.000 pageviews per maand, ongeveer evenveel als de krantesites van TC en Tubantia. Driehuis hoopt op korte termijn in elk geval de moderatoren uit advertentiegelden te kunnen betalen. Lokale adverteerders worden momenteel warm gemaakt door twee salesmensen, maar storm loopt het volgens Driehuis nog niet. Interessant wordt het volgens hem als Wegener dit project volgend jaar over alle huishoudens gaat uitrollen waar ook hun dagbladen op de mat vallen, momenteel zo’n miljoen huishoudens. Hierover wordt volgende maand de beslissing genomen, maar Driehuis verwacht dat dit een hamerstuk zal zijn. Voor de hele presentatie: De Digitale Dorpspomp.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

8 Reacties

    sander

    Het verschil met buurtlink lijkt me ook dat zij met een enorm budget werken, zonder daarop (althans nu) veel lokale UGC te plaatsen.

    Hoe denkt men hier op MF dat een dergelijk initiatief als dig. dorpspleinen het landelijk zou doen, (een UGC site op dorpsniveau, gekoppeld aan een lokale krant). Dus met een soort clustering van lokale netwerken met een landelijke overkoepeling: zou die overkoepeling toevoegde waarde hebben?


    16 november 2006 om 17:48
    Vincent Leenders

    Uit oogpunt van UGC een succesvol initiatief, maar waarom niet de burgers die de content leveren (financieel) belonen? op deze wijze is er dan toch sprake van een nieuwe generatie journalisten, met dit verschil dat ze niet worden betaald voor hun bijdragen.


    16 november 2006 om 18:40
    Karel Kolb | Feeder

    Sander, zoals ik het van Driehuis begreep is wat jij schetst de ambitie van Wegener. Ook de samenwerking met de NDC wijst in die richting. Openhartig vond ik trouwens Driehuis’ reactie op de vraag uit het publiek waarom de pompen aan de dagbladen waren geknoopt, waar een samenspel met de h-a-h bladen van Wegener veel meer voor de hand ligt. Volgens Driehuis heeft dit enkel en alleen te maken met de interne organisatie, uit marketingoogpunt lijkt ook hem die koppeling met h-a-h een gouden greep. Over die toegevoegde waarde van landelijke dekking: je kunt als eigenaar van dat netwerk denk ik makkelijker adverteerders interesseren omdat de bezoekersaantallen voor alle sites samen groot genoeg zijn.

    Vincent, Driehuis was op dit punt duidelijk: we betalen nu niet, en zijn ook niet van plan dat in de toekomst wel te gaan doen. Ik kan daar wel inkomen. Mocht de artikelstroom opdrogen, kun je altijd nog overwegen toch te gaan betalen. Vergeet ook niet dat veel nieuwtjes een PR-achtig karakter hebben, dus onbetaalde publiciteit voor de afzender genereren. Zo heb ik op Haaksbergen al een paar CDA-kandidaten en biljartverenigingen zien langskomen die respectievelijk zichzelf en een avondje gezelligheid aanboden.


    16 november 2006 om 18:55
    Vincent Leenders

    Karel, ik was zelf ook aanwezig en de argumenten van Driehuis over niet betalen waren helder. Ook de inhoud van de berichten staven zijn visie. Opvallend is wel dat als voorbeeld, ook bij andere UGC-initiatieven altijd het Theo van Gogh-incident wordt genoemd, maar hoe vaak is nu sprake van een dergelijke nieuwsfeit. De koppeling met de hah-bladen lijkt mij ook logischer, maar met de dagbladen heeft Wegener toch ook een behoorlijke dekking. Mobiele blogmogelijkheden toevoegen is m.i. ook een verrijking.


    16 november 2006 om 20:26
    media

    Grappig dat het Theo van Gogh-incident hier ook weer voorbij komt. Ik gebruik deze namelijk ook altijd als voorbeeld (vanmorgen nog!). Misschien moet ik maar eens een ander voorbeeld kiezen zoals 9/11, aanslag metro Londen of de Tsunami. Er zijn voldoende andere voorbeelden. Iets verder van huis, dat wel.


    16 november 2006 om 20:35
    Tim van de Rijdt

    Leuk detail is het gebruik van video op de dorpspleinen! De lijsttrekkers hebben zo te zien hun weg naar de pomp al gevonden 🙂

    Kent iemand hier nog andere regionale of lokale initiatieven waarin video zo duidelijk terug komt? Ik vind het wel verfrissend om een Twents accent te horen na de wagonladingen amerikaanse homevideo’s op YouTube!

    @Sander: landelijke dekking heeft zoals Karel zegt organisatorische meerwaarde (advertentie netwerk/marketing van de sites, etc). Maar misschien maakt het ook interessante voordelen mogelijk voor gebruikers?

    Voor een bezoeker is in eerste instantie de regio belangrijk: dat is waarom je naar de site komt. Maar zal binnen die setting ook landelijk nieuws, buitenlands nieuws, sportnieuws, economisch nieuws of eventueel het nieuws uit 1 of meer andere dorpen interessant gevonden worden? Als dat zo is, en deze websites een totaalpakket aan nieuws gaan aanbieden, met als USP’s de koppeling met het regionale dagblad en de UGC, dan zouden andere media dit wel eens kunnen gaan merken.


    16 november 2006 om 21:07
    Roy Huiskes

    Handig dat er dagelijks 5 tot 20 berichten zijn. ik lees er de website niet meer door… gelukkig zijn er bronnen genoeg die nog wel overzichtelijk en fatsoenlijk nieuws aanbieden.


    16 november 2006 om 22:23
    sander

    @Tim,

    Dit totaalpakket kan denk ik juist belangrijk zijn, dan is dat een soort startpagina waar je zowel de diepte (lokaal, straatniveau) als aan de oppervlakte kan blijven. Echter: hier.nl en nu.nl leven geheel naast elkaar? is dat dan verstandig?


    17 november 2006 om 07:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!