Talpa toch ’tien’
April vorig jaar kondigde John de Mol met veel bombarie een nieuwe zender aan met de weinig inhoudelijke naam 10. Ondanks het voorspelbare gekrakeel over de merknaam 10 was de marketingstrategie vrijwel geheel afgestemd op dit voor Talpa blijkbaar magische getal. Een enorme teleurstelling derhalve voor het management en de ambitieuze John de Mol toen de naam in eerste instantie niet gebruikt mocht worden.
Ruim een jaar na de introductie heeft next best merknaam Talpa door allelerei ontwikkelingen een wat negatieve lading gekregen en kunnen de Mol en consorten na een deal met SBS toch beschikken over de merknaam tien. Aanleiding voldoende om de naam van het vlaggenschip in het zicht van de 24uurs uitzendingen te heroverwegen. Inmiddels is het zover…
Vanaf 16 december wordt televisiezender Talpa omgedoopt tot ‘Tien’. Tien gaat per die datum 24 uur per dag uitzenden en krijgt daarmee ook de beschikking over dagtelevisie, waarmee een langgekoesterde wens in vervulling gaat. Talpa TV ziet de naamswijziging als een logische stap. “Sinds enkele maanden voeren we al een cijfer 10 rechtsboven in het scherm, om zo duidelijkheid voor de kijker te scheppen op welke voorkeurspositie de zender is te vinden op de afstandsbediening. Door deze naamswijziging zijn wij nog beter in staat de kijker hier vertrouwd mee te maken.” aldus algemeen directeur Ronald Goes van Talpa TV in een persbericht.
De naamswijziging heeft ook gevolgen voor het internetplatform van de zender: het complete online-aanbod is vanaf 16 december te vinden op www.tien.tv. De andere onderdelen van de Talpa Media Groep blijven hun naam behouden.
Ik denk dat dit heel goed voor de zender zal uitpakken. Tien wordt een veel betere merknaam dan Talpa ooit geweest is. Creatief gezien kan je ook veel meer uit de voeten met een merknaam als TIEN dan Talpa. Komt het toch nog goed met de zender. Bovendien gun ik het John de Mol van harte en dan ben ik misschien één van de weinigen. Maar ik meen het oprecht. Nederland is wat dat betreft toch een raar landje met z’n “doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg” mentaliteit. Wees jaloers op zijn daadkracht en koopmansschap en niet op zijn centen.
Mensen donder toch op met die volksverlakkerij zender . Wie kijkt daar toch in godsnaam naar.
Ze kunnen beter nog een paar maanden verder onder de naam “PULP” voordat ze hopelijk voorgoed verdwijnen.
Habo…wat genuanceerd.
De keuze voor Talpa was nooit next best, maar gewoon ijdel. Mol is in het Nederlands al geen prettig woord, maar in het Latijn is het compleet saai en inhoudsloos.
Tien zal het voor de commnunicatie beter doen, wellicht met zijn broertje elf erbij. Of daarmee het tij te keren is en er dan genuanceerd over de zender gedacht en geschreven zal worden is sterk de vraag. Grootste misser bij Talpa/tien is dat de zender nooit van het volk is geworden. De Publieke Omroepen zijn dat per definitie en zowel RTL als SBS heeft dit met hard en slim werken weten te bereiken. Daar ligt nu de opgave van Talpa TV.
Betere bronvermelding over elf had wel op zijn plaats geweest.
Uiteraard had tien de voorkeur boven talpa. Niet voor niets was er een schitterende prijsvraag om deze (voor de hand liggende) naam boven water te krijgen. Maar talpa was John’s geld voordat het John’s zender was. En juist die lijn doortrekken is de fout geweest. Weliswaar achteraf beredeneerd, maar toch. Die adviseurs zijn hopelijk de deur uit nu?
Ik denk dat dit goed uitpakt voor de zender die inmiddels een matige start heeft genoten. Talpa/Tien doet het qua martkaandeel steeds beter, en de beloofde 10% halen ze over 1 tot 2 jaar echt wel. Het gaat alleen langer duren dan verwacht, en dat kost De Mol heel veel geld. Bedragen tot 70 miljoen per jaar doen de ronde. Helemaal winstgevend zie ik de zender an sich met het bestaande aanbod in content niet worden, De Gouden Kooi kostte bijvoorbeeld meer dan 30 miljoen euro, en die verdien je met 250.000 kijkers echt niet terug.
Klopt Johan dat verdien je met 250.000 niet terug. Wel met een eventueel internationaal te verkomen format. De Mol heeft er zijn fortuin mee verdiend….
Klopt Albert. Dat is ook één van de pijlers van Talpa Media. Content die het hier goed doet kan wereldwijd verkocht worden. Ik wou even de discussie aanslingeren. Wat ik uit de plannen van Talpa Media opmaak is dat het grote geld echt via de internationale verkoop moet komen, daarnaast wil De Mol met zijn mulitmedia platformen natuurlijk ook in eigen land veel geld verdienen.
Tien keer nix is nog steeds nix; beter zal het er niet van worden lijkt mij.. ..wel een makkelijker te onthouden zendernaam om snel voorbij te zappen.
Ik zou zeggen maak er een tv-programma van laat de mensen smsen wat ze het beste vinden. Persoonlijk zou mijn stem gaan naar de naam “PULP” bedacht door Habo. Ik bedoel als ze toch voor duidelijkheid willen gaan.
hahaha, ode aan Fransje 🙂 agja, ik vind Talpa een veel “misterieuzere” naam hebben. Ik vind Tien maar, zo van: hup: nieuwe zender: nieuwe naam: op 10 zetten die handel (wat opzich wel de bedoeling was van De Mol). Maar tijdens de Talpa-tijd kon je al duidelijk merken dat ze dat al wilde (linksbovenin: de tien met de cirkel er omheen… De tien stippen in het logo), dan hoef je toch niet je naam te veranderen??
Bovendien vind ik Kanaal10/TV10 (o.i.d.) veel beter klinken dan alleen tien. En Talpa betekent Mol dus, goede naam (heb ik altijd al gevonden), maar dat Talpa nu overgaat op Tien vind ik wel heel raar. Ze hadden beter niets kunnen laten verplichten (de zender op 10 te zetten) zodat iedereen, vanaf welke toets dan ook, kon kijken naar Talpa, in plaats van te verplichten hem op 10 te zetten, waar iedereen dan strondziek van wordt, en dan later ook nog eens Tien te gaan laten heten…
Natuurlijk klinkt Tien leuk in de oren… maar iets originelers had ik toch wel verwacht… en.. omfg ELF??? Whyy… Elf klinkt nog slechter, maar is wel beter te ’toetsen’. Hoop dat het negen wordt… Want welke zender wil er dezer tijd op negen staan?? (ben benieuwd naar. Heb nu op negen Veronica staan.. En… jaja: Talpa op 10:D ).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!