Is er een leven na Second Life?

19 november 2006, 22:01

Is er een leven na Second Life?BusinessWeek heeft deze maand een interessant dossier over Second Life. Naast 9 tips voor bedrijven, geeft het een overzicht van bedrijven die hun eerste stappen hebben gezet in Second Life en verwijst het naar een 4-tal populaire developers in Second Life (via: Steve Rubel).

Second Life is in korte tijd enorm populair geworden en het zal dan ook niemand verbazen dat het aantal inwoners van Second Life in afgelopen jaar met 995% is toegenomen. Second Life telt op dit moment 1,2 miljoen inwoners waarvan 57% man en 43% vrouw. De gemiddelde leeftijd is 32 jaar en de meeste inwoners (45,3%) zijn afkomstig uit de VS gevolgd door UK (10,1%) en Canada (4,4%). In oktober 2006 werd maar liefst 9 miljoen dollar omgezet in Second Life. Deze cijfers zijn afkomstig van Linden Lab, de makers van Second Life.

Wellicht het meest interessante deel van het dossier is de slide show over de concurrentie van Second Life. In de slide show aandacht voor MMOG’s als Worlds.com (1994), Active Worlds (1995), Ultima Online (1997), Whyville (1999), Habbo Hotel (2000), CyWorld (2001), Sims Online (2002) en There (2003). Iemand enig idee waarom Second Life zoveel meer aandacht krijgt dan deze al veel langer bestaande platformen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Seth van der Meer

    Ik denk dat het veel te maken heeft met marketing. Het businessmodel van SL is toch vooral het creeren van waarde voor ‘adverteerders’ door veel traffic te genereren. Dat geldt in zeker zin ook voor Habbohotel, maar ik vind Habbo veel minder configureerbaar dan SL. Daarom voor adverteerders minder interessant denk ik. SL moet dus veel doen aan marketing en PR om zo adverteerders en bewoners te vinden. Veel media volgen over het algemeen ook slechts de persberichtenfax en de reclame die naast hun artikelen staan en zo heb je het antwoord op je vraag 😉


    20 november 2006 om 07:03
    jeroenmirck

    Je ziet het aan de jaartallen: 1994 en 1995 waren natuurlijk jaren dat het gros van de wereldbevolking nog geen flauw idee had wat er allemaal op internet mogelijk is. Habbo Hotel heeft de aandacht wel degelijk gekregen, maar was toch vooral een kinderwereld. Dat heeft dus een beperkte range.

    Second Life doet het qua merkbeleving heel goed. Alleen die naam al: die belooft je een tweede leven naast dat (saaie?) leven van alledag. Dat spreekt tot de verbeelding. Wat mij opviel tijdens die rondleiding van twee weken geleden: zelfs de experts zijn soms nog onwenning in Second Life. Veel meer mensen praten erover dan dat ze er werkelijk actief zijn. Maar het aspiratieniveau om mee te doen, dat is er dus zeer zeker.


    20 november 2006 om 07:29
    chi666

    Ik begreep dat Habbo momenteel vooral ten onder gaat aan criminaliteit. Iedere keer als iemand wat verzameld, wordt het account gehacked (aldus een collega met dochters in de Habbo leeftijd). En het is dus een jongeren iets, niet een volwassenen iets. Verder is het vooral de manier waarop het gaat denk ik: inderdaad, second life leeft, de rest niet echt. En in Second Life kan je geld verdienen, dat trekt denk ik ook erg aan.


    20 november 2006 om 18:34
    mangold

    Hmm, krijgen we morgen wellicht kopjes als ‘Whizzkids ontwormen Second Life’ in de krant 😉


    20 november 2006 om 21:55
    Emmanuel Gruijs

    De tijd schijnt “rijp” te zijn voor het multi-user 3D web, oftewel de opvolger van de web site: de web world: niet meer alleen zijn op je web site. In de lijst van grondleggers zoals Activeworlds mis ik trouwens Blaxxun3D.

    Er is een enorme hoevelheid geld gestopt in de campagne van Secondlife en hun sprong naar Europa, die aantoont dat de grote investeerders weer(!) in 3D zijn gaan geloven. Iedereen schrijft erover maar nergens wordt vergeleken. Activeworlds heeft wereldwijd meer dan 3 miljoen gebruikers en heeft sinds 1995 aangetoond betrouwbaar te zijn als professioneel platform. Dit moet ik eerlijk gezegd SL nog zien doen. Als voorbeeld: Wells Fargo bank is vorig jaar een “eiland” in SL begonnen. Een paar maanden daarna is alles om verschillende redenen verplaatst naar Activeworlds technologie.

    Ook opvallend is de totale radiostilte in de media over de Nederlandse politici die in SL gingen campagne voeren. Een paar dagen ervoor was het voorpagina nieuws, na die campagne was het angstvallig stil.

    Ik denk dat SL goed zal zijn voor degenen die verdienen aan reclame uitingen en redelijk groot kan worden, maar professionals zullen andere platforms kiezen. Wij zijn SL dan ook zeer dankbaar voor het feit dat ze 3D zo massaal onder de aandacht brengen 🙂


    22 november 2006 om 06:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!