Het profiel van de Europese Blogger

21 november 2006, 06:30

Frankwatching heeft het forrester-rapport Profiling European Blogger bemachtigd en zet de highlight voor ons op een rijtje.

Zo’n 3% van de Europese internetgebruikers is actief blogger. Deze gebruikers hebben volgens Forrester de volgende karakteristieken:

  • Zuid-Europees: de bloggerspopulatie is het grootst in Zuid-Europa: de bloggers in Frankrijk (985.000), Italië (725.000) en Spanje (686.000) samen vormen 57% van de blogosfeer. Duitsland loopt achter met slechts 13% (560.000 bloggers). In Frankrijk blogt 7% van de internetgebruikers passief en 4% actief. In Nederland zijn er 343.000 bloggers, waarbij 4% van de internetgebruikers passief en eveneens 4% actief blogt.
  • Early adopters: Actieve bloggers wijken af van gewone internetgebruikers doordat ze meer dan twee keer zo vaak student zijn (28% vs. 12%), vier keer zo vaak RSS gebruiken (21% vs. 5%), aanzienlijk meer dagelijks online zijn (78% vs. 52%) om e-mail te checken, te posten of berichten te lezen en bijna de helft langer online zijn (16 vs. 11 uur per week). Verder is 57% van de bloggers vrouw, (onder alle internetgebruikers is dit 48%), is de gemiddelde leeftijd 31 jaar (overall is dit 39 jaar) en is het opleidingsniveau hoger (47% vs. 36% met een hogere opleiding).
  • Actieve, multitasking internet surfers: Bloggers besteden meer tijd online dan aan tv-kijken of het lezen van kranten of bladen. Maar liefst 52% leest zijn kranten of bladen online. Bloggers participeren op allerlei manieren op het internet. In de afgelopen vier weken heeft 50% van de bloggers comments geplaatst en 47% op de eigen site gepubliceerd (bij alle internetgebruikers is dat 14% resp. 8%). Verder zijn ook videochat en het schrijven van customer reviews meer dan dubbel zo populair onder bloggers dan onder gewone internetgebruikers.

Verder blijken bloggers erg te opereren op basis van vertrouwen en zijn meer open-minded zijn dan de gemiddelde online consument. Samengevat: Bloggers zijn gewoon voorlopers, volgens mij. Neem voor de verdere details een kijkje bij Frankwatching.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Petra de Boevere

    Right, ik heb precies de gemiddelde leeftijd zie ik, ook het meer online zijn dan TV kijken (we hebbn altijd nog uitzending gemist en youtube) en bladen en kranten liever online lezen klopt bij mij wel. Het nadeel van een voorloper zijn is dan weer wel dat je vaak niet helemaal meer begrepen wordt door je omgeving, zeker als je ook nog in een van oudsher traditionele en oudbollige branche werkzaam bent.:-)


    21 november 2006 om 14:59
    Ice

    My hat is off to your astute command over this tobi-cpravo!


    25 april 2016 om 19:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!