Marketeer maakt onvoldoende gebruik van klantgegevens in e-mail campagnes
Marketeers die e-mail inzetten, maken onvoldoende gebruik van de voordelen die e-mail marketing biedt zoals het personaliseren van een e-mail en het afstemmen van de content van de mail op de klant. Dit blijkt uit recent onderzoek van Jupiter Research.
Ongeveer één op de vier marketeers lanceert e-mail campagnes zonder doelstellingen en differentiatie. 65 procent maakt beperkt gebruik van personalisatie en differentiatie mogelijkheden. Slechts 11 procent verstuurt gerichte e-mail campagnes die zijn afgestemd op bijvoorbeeld de aankoopgeschiedenis, het klikgedrag of andere relevante klantgegevens.
Hoe beter een e-mail is gepersonaliseerd en is afgestemd op de kenmerken van de klant, hoe groter de open-, klik- en conversie rate. E-mail campagnes die niet zijn afgestemd op de ontvangers hebben gemiddeld een open percentage van 20 procent, een click-trough van 9,5 procent en een conversie rate van ongeveer 1,1 procent. E-mail campagnes waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van klantgegevens, zoals het klikgedrag op een website, hebben gemiddeld een open percentage van 33 procent, 14 procent click-trough score en een conversie rate van 3,9 procent.
Uit een ander onderzoek van Jupiter blijkt dat 54 procent van de respondenten klikt op een link in een e-mail omdat het product of de dienst die wordt aangeboden hen interesseert, 40 procent klikt vanwege de copy van de e-mail en 35 procent vanwege de onderwerpregel.
Bron: marketingvox.com
Personalisatie is toch wel het minste wat je kunt en ‘moet’ gebruiken.
Valt inderdaad tegen, maar is niets nieuws. Ik denk dat het aan met name 2 zaken ligt: 1. de gemiddelde marketeer heeft nog niet altijd een idee over de (technische) mogelijkheden en 2. de gemiddelde database is alles behalve op orde. Hoe vaak zien we nog steeds dat er vaak een klantenbase (die nooit volledig is) is, een aparte e-mail marketing base (voor abonnementen nieuwsbrieven), weer een aparte bak met gedragkenmerken (bounce, click/open gedrag), nog een aparte base met internetgedrag (paginabezoek, aankoopgedrag) en weining mogelijkheden om die databases met elkaar te matchen en aan elkaar te knopen. Laat staan snel en efficient selecties daarop te maken. En dan wordt personalisatie natuurlijk wel lastig.