Na Michiel Buitelaar ook Joris van Heukelom weg bij KPN?
Nog geen week nadat bekend is gemaakt dat Michiel Buitelaar vertrekt bij KPN, gaat het gerucht dat ook de Joris van Heukelom het bedrijf gaat verlaten. Van Heukelom is pas sinds deze zomer in dienst bij KPN als Directeur Content voor TV & Media en in die functie verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling en invulling van de content strategie waartoe onder meer Mine TV en Planet.nl behoren. Daarvoor was hij werkzaam bij BNN en MTV Networks Benelux.
Het is al maanden duidelijk dat er flink gereorganiseerd wordt binnen KPN en het vertrek van Buitelaar was ook redelijk te verklaren. Door het opheffen van het organisatorische onderscheid binnen het telecombedrijf tussen vast en mobiel was er in plaats van twee directeuren consumentenzaken (mobiel en vast) nog maar plaats voor één en die ging uiteindelijk niet naar Buitelaar maar naar Baptiest Coopmans. De reden van een eventueel vertrek van Joris van Heukelom lijkt mij minder logisch.
Iemand al iets meer informatie?
Misschien moet je het Joris zelf vragen. Met een reactie van Joris over het waarheidsgehalte van het gerucht zou je in elk geval een fact kunnen rapporteren op marketingfacts…
Misschien moet Joris de knoop nog doorhakken? Ik heb Joris recent op twee congressen gezien (Immovator en TV en Internet), maar hij straalt daar niet bepaald het KPN gevoel uit, of zelfs maar enig enthousiasme voor zijn uitgever. Bij Immovator deed hij ronduit schamper over het Shoobidoo-project dat versie 2.0 ingaat, bij het tweede congres was hij weliswaar dagvoorzitter, maar waar hij KPN had kunnen noemen, deed hij het niet.
@Jeroen: als ik Joris had gekend had ik dat ook wel gedaan. Maar voor nu vertrouw ik even op mijn bron die het mij niet had verteld als er geen kern van waarheid in zou zitten. Oftewel, grote kans dat we gelijk hebben.
Jongens, zullen we het even bij de FACTS houden. Ga me nu niet vertellen dat er niet genoeg FACTS zijn op het gebied van MARKETING…
@Marco: Ook heeft bloggen officieel niets met journalistiek te maken, dan nog is het dubbelchecken van feiten helemaal niet zo’n slecht idee. Zelfs als welingelichte bronnen wat laten vallen.
Mocht het namelijk niet waar zijn, loop je het risico iemand te beschadigen zonder dat die zich daar tegen kan verdedigen. Je zou het waarschijnlijk zelf ook niet waarderen als je er op deze wijze over je geschreven werd.
@Johan: mee eens; vandaar dat ik het ook heel bewust als vraag heb gebracht en niet als een feit. Maar zal er in het vervolg zorgvuldiger mee omgaan!
Het is zeker niet eenvoudig om als media-man bij een operator te werken, maar ik kan mij niet voorstellen van Heukelom de handdoek in de ring gooit. Ondanks het onbegrip voor contentvraagstukken en bureaucratie heeft KPN een langere strategische horizon en – niet onbelangrijk – geld. In veel mediabedrijven is aan beide chronisch tekort. Andersom is het niet eenvoudig om mensen te vinden met echte media ervaring die de aard van een telecom bedrijf (willen) aanvoelen. Na het vertrek van Buitelaar zou het eeuwige zonde zijn als van Heukelom het ook niet blijkt te trekken…
Als Van Heulekom besluit op te stappen zou dat voor KPN redelijk rampzalig zijn. Met Van Heulekom heeft KPN eindelijk een visionaire en ondernemende media-expert in huis gehaald en dat is precies waar het bedrijf behoefte aan heeft. Als ie besluit op te stappen valt KPN terug in het oude vertrouwde bureaucratische moeras van bureaucraten en marketeers.
HOGE BOMEN EN VEEL WIND
Ik kijk geamuseeerd toe hoe Joris ook nu weer over de tongen gaat. In de vorige eeuw hebben we anderhalf jaar als collega’s samengewerkt in een Belgisch reclame agentschap. Toen al was het duidelijk dat Joris als geen ander kon bezielen en daardoor vaak van een goed verhaal, een uitstekend verhaal maakte
Ik ben er zeker van dat een logge organisatie als KPN meer dan haar voordeel kan doen met medewerkers als Joris. Maar dan moet het management durven afwijken van vaak te steriele denkpatronen en de vernieuwers de nodige vrijheid geven.
Succes Joris
Succes KPN
KPN wordt al maanden gekenmerkt door een ondoorzichtig en grillig beleid ten aanzien van media. Als er iemand op eenduidige wijze richting kan geven aan dit beleid is het Joris van Heukelom. Hij is een van de weinige mensen binnen KPN met verstand van media en heeft bewezen over goede ideeën te beschikken. Ik hoop oprecht dat KPN hem niet alleen het vertrouwen, maar ook de vrijheid zal geven om de broodnodige media-aspiraties op levensvatbare wijze vorm te geven. Naar mijn idee ontbreekt het daar nu al te lang aan. Krijgt ie die vrijheid niet, dan zie ik hem inderdaad snel vertrekken.
Marco, ik heb even voor je nagevraagd bij Joris – en er is geen sprake van een aanstaand vertrek, zo heeft ie me verzekerd…
Van Heukelom een ondernemer noemen is een beetje onzin. Hij is net zoals Buitelaar en de rest van KPN een loonslaaf die makkelijk kan zeggen dat hij ondernement en ondernemer is. Ondertussen krijgt hij netjes op het einde van de maand z’n salaris zakje en z’n vakantie dagen. Een man als Heukelom weet niet eens wat het betekent om te ondernemen laat staan dat hij iets voor zichzelf zou beginnen. Laten we het woord ondernemen gewoon zien in de context van ‘iets harder werken dan de receptionist.’
Grappig dat ze Heukelom vergelijken met Buitelaar. Lijkt me toch een heel ander kaliber. Je kan net zo goed zeggen dat er iemand anders op een afdeling van KPN Buitelaar achterna gaat.
Voorlopig heeft Joris toch maar mooi het project DAG op de rails gezet samen met PCM. Nu maar kijken of het ook gaat vliegen.
Laten we eerst maar eens kijken of hij alle neuzen bij PCM en KPN de zelfde kant op krijgt. Als ik de verhalen mag geloven heeft Joris bij KPN niet alleen maar vrienden en vriendinnen gemaakt, te beginnen met zijn baas Rasterhoff over wie hij zich als mijn bronnen gelijk hebben intern niet altijd even complimenteus uitlaat. Spanningen en conflicten genoeg daar dus.
Heukelom noemen ze ook wel de Donald Duck van de marketing. Dat heeft er mee te maken dat hij eigenlijk nergens goed in is behalve elke keer nieuwe baantjes nemen.
Ook staat hij bekend om zijn gebrek aan eigen ideeën.
Oh nee, hij is al weer weg. Hij is naar Dag®…. Wat zeg ik, nee dat heeft hij ook laten mislukken, hij zit nu bij Ilse media, u weet wel dat bedrijf van die zoek machine dat nooit iemand gebruikte.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!