Dagprogrammering Tien gemiste kans voor Talpa?
Als Talpa op 16 december 24 uur per dag airtime heeft zal men nog geen volledige dagprogrammering aanbieden. Het zendermanagement van Tien besloot zich vooralsnog focussen op de programmering van de namiddag en daardoor trachten de nu nog matige instroom op de vooravond te verbeteren. Talpa zal de volledige 24/7 portfolio pas in het nieuwe televisieseizoen rond hebben.
Gezien de korte aanlooptijd heeft Talpa het besluit genomen de zendtijd tot 16.00 uur af te vullen met herhalingen, belspelletjes en telsell formats. De “vernieuwing” beperkt zich tot het tijdslot 16.00 tot 18.00 uur. Talpa hoopt met de nieuwe zendersetting vanaf 16.00 uur al een paar honderdduizend mensen aan zich te binden waardoor het avondgemiddelde zich wat beter zal laten aanzien maar maakt een uitzondering voor een ochtendprogramma in het genre Koffietijd of iets dergelijks. In dat nieuwe format, Tijd voor Tien, ontvangt de nog onbekende presentator/ presentatrice gasten, krijgt de kijker optredens, nieuws en een spel voorgeschoteld. Tja…
Herhalingen, belspelletjes, telsell activiteiten en een koffieshow lossen niet echt de belofte in van een onderscheidende en vernieuwende zender zeg maar. Alle begrip voor de korte aanlooptijd maar er zijn wel degelijk mogelijkheden om deze nu nog verloren uurtjes om te zetten in adequate pogingen om vernieuwing aan te brengen in het zenderlandschap.
Open een podium waar televisieproducenten hun nog onbekende waren kunnen aanprijzen. Laat kleine televisie ondernemers creatief aan het woord en biedt kijkers de kans hun leerzame mening uit te spreken over het aangebodene. Noem het Incubatie TV, televisie 2.0. of van mijn part 10+, alles beter dan de zoveelste zender met een zap-through aanbod worden lijkt mij. Een gemiste kans voor Talpa?
Ik wilde er van de week ook al een artikel over schrijven, maar kon me er niet toe zetten mijn tijd te besteden aan de wanstaltige strategie van Talpa/Tien.
De Mol is een van Nederlands grootste mediaondernemers, heeft contacten met alles en iedereen, heeft een vermogen waar geen eind aan omt, en hij kan doen wat hij wil. En waar komt hij vervolgens mee? Herhalingen en belspelletjes. Wat een sof. Ik had hem hoog zitten maar dit is gewoon een desillusie.
Tien op de schaal van Afknapper.
Mee eens. Toen ik “belspelletjes, telsell activiteiten” zag werd ik al mild misselijk. Hebben we er daar nu echt niet genoeg van, jongens?
Talpa is een commercieel bedrijf, en commercieel succes is te definiëren als ‘met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk geld verdienen’. En je hoeft van zo’n commerciëe partij dus niet te verwachten dat ’t maakt wat wij willen, of – god forbids – wat we nodig hebben. Talpa maakt en brengt simpelweg dátgene waar het meest aan te verdienen valt. En als dat belspelletjes zijn, dan worden ’t dus belspelletjes. Simple as that.
Carl, een commercieel media bedrijf heeft de ‘p’ van publiek nodig. Daar begint de marketing van elke zender. Daarnaast is nu vooral het bouwen van een merk aan de orde. Findability and likeability. Dit zijn geen bouwstenen voor een ‘ onderscheidende’ zender.
Inderdaad een korte termijnvisie van de Mol; op termijn heeft hij dat publiek namelijk hard nodig en daar zal hij nu aan moeten bouwen. Sluit me aan bij de eerdere reacties, een ongelooflijke afknapper. Je zult er maar moeten werken…
@Albert: Er bestaat zowel ‘dom’ als ‘slim’ publiek. En als Talpa meer geld verdient aan dom dan aan slim publiek, dan zal ze dus meer domme SMS-spelletjes dan ‘onderscheidende’ content uitzenden.
carl geld verdienen is nog helemaal niet aan de orde. verlies 200.000 eurie per dag. geen isue
“Met zo min mogelijk inspanning”? In welke marketingboeken staat dat in godsnaam?
Als ik in de schoenen van De Mol zou staan, zou ik de ellendige leegte op de Nederlandse televisie overdag met twee handen aangrijpen. Stel een waardevol programma samen en ga voor 20, 30 procent marktaandeel om je zender en je merk op de kaart te krijgen en om goodwill te kweken.
Maar goed, ik ben geen TV-maker. Misschien is het inderdaad wel verstandiger om tevreden te zijn met een beroerd imago, 2 procent marktaandeel en elk uur een paar honderd euro inkomsten uit bellende nitwits. Misschien is dat inderdaad wel de commerciële natte droom van televisiemakend Nederland en ben ik gewoon veel te naief.
Deze discussie doet me overigens een beetje denken aan die waarin ‘professionele creatieven’ de commercieel meest succesvolle commercials aller tijden*) afkraken, omdat die niet ‘onderscheidend’ en ‘creatief’ genoeg zijn.
*) De alom bekende Frisia/Postkrediet/Leenlijn etc. commercials.
@Albert: Dat ‘verlies van 200.000 eurie per dag’ draait ie volgens mij niet op die domme SMS spelletjes troep, maar op de rest van Talpa’s programmering 😉
carl appels met peren. het gaat mij niet om de creatie want als talpa wel groot wordt met deze iq 80 bombarie zou ik het ook waarderen. het staat haaks op alles waar de mol zelf voor wil staan…die paar duizend euro per dag zal hem erg weinig doen. geen motief
Carl, bij de Postkrediet-reclames komen de inkomsten direct uit verkoop. Die reclames hebben maar één doel: verkopen, verkopen, verkopen.
Bij Talpa moeten de inkomsten uit de kijker komen – en dan heb ik het niet over belspelletjes mar over De Mol’s convergentiemodel – en uit adverteerders. Daar heb je bereik en goodwill voor nodig. Dat gaat je niet lukken met belspelletjes en Tell Sel-programma’s. Simple as that.
@Anders: Er zijn bijzonder leuke, interessante en – op termijn – ook best nog winstgevende programma’s en programmeringen te bedenken. Maar gezien het ‘succes’ van Talpa tot nu toe, is John daar wellicht niet zo goed in als hij denkt en/of zou willen. En dan gaat ie dus voor de quick win, met spotgoedkope troep die in elk geval gegarandeerd wat opleveren.
Het maken van onderscheidende content kunnen maar we beter overlaten aan de niet commerciële partijen, denk ik 😉
Carl: welke quick win? Dat is nou juist het punt. Er is op deze wijze geen winst te behalen voor een zender met deze positie.
Gijsbregt: “nieuwe (zelf gecreëerde en te verkopen) content;” dat is incubatie TV toch? Alleen zelf komen ze nog niet tot grote daden dus zou ruimte maken voor anderen een kans betekenen. Overschat overigens dat genoemde schaakspel niet. De Mol heeft net zijn belang in Jetix vergroot tot 20%. Vooralsnog lijkt hij wisselgeld in te kopen.
Albert,
Ik geloof wel in user generated content op een open net. Daar past young producer generated content wat mij betreft prima in. Voor herkenbare programmering is dat uiteraard moeilijker, maar daar heeft Talpa toch niet zo’n goed track record.
Feit blijft wel dat Talpa de format wedstrijd al heeft geprobeerd vorig jaar.
Gijsbregt, ik heb niet over een format maar over keuze voor dag televisie. Dat format was een draak omdat alleen de gevestigde orde kon publipitchen.
Er zijn formaten voor de dagtelevisie die creatiever en interactiever zijn dan telsell en belspelletjes. Nog niet in Nederland, wel in Rusland. Een combinatie van een virtuele (game)omgeving, leuke vragen en SMS-interactie. Ik heb ze toevallig gisteren laten zien op Marketing3. Wellicht een idee voor Talpa/Tien om contact op te nemen met NextMedia en Novocortex:-)
Serge je bent al geintroduceert hoor 🙂
Leuke aanvulling Stephan, dank.
Wat ik jammer vind is dat iedereen nog steeds in doelgroepzenders denkt. De één is een familiezender de ander weer voor hoogopgeleiden, enz. Omdat er in de toekomst steeds meer crossmediale formats op TV komen en ook de televisie zelf gaat veranderen is het interessanter om een zender in te delen in momenten waar je het grootste bereik binnen een bepaalde doelgroep kunt genereren. Uit diverse onderzoeken kun je precies boven water krijgen welke doelgroep bij een bepaald tijdslot(s) hoort. En welke media (internet, mobiel, enz.) deze groep nog meer op dat moment intensief gebruikt. Als doelgroepzender kom je namelijk altijd in de knoei met je programmering als je bijvoorbeeld 24 uur per dag ‘on air’ bent zoals binnenkort het geval is met TIEN. Want als je doelgroep bijvoorbeeld hoogopgeleide mannen zijn (niet bij TIEN overigens), kijken die dan tussen 12.00 en 15.00 uur TV? Dus vergeet het achterhaalde concept van doelgroepzenders en stap in de 21e eeuw.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!