Google Website Optimizer getest
Zo rond half oktober stond op diverse blogs al genoemd dat Google betatesters zocht voor hun nieuwe tool, de “Google Website Optimizer”. Als bureau dat zich intensief bezig houdt met AdWords campagnes hebben we ons direct ingeschreven en enkele weken later kregen we het volgende bericht:
Congratulations! You’ve been selected to take part in the beta test of the Website Optimizer tool.
Zeer benieuwd naar de mogelijkheden zijn we direct aan het testen geslagen. We vonden De Palsgroep Letselschade bereid om hierin mee te doen en het risico te lopen op een eventuele mislukte test of een berg extra conversies.
Na uitgebreid lezen van de handleidingen zijn we bezig gegaan om de bestaande landingpage die gebruikt wordt voor de AdWords campagne klaar te maken voor de tool. Om alles in gereedheid te brengen moeten een aantal stappen doorlopen worden:
- Landing- en bedanktpagina identificeren
- Meetcode’s op beide pagina’s plaatsen
- Met scripts de secties definiëren
- De variaties binnen de secties invoeren
- Alles controleren en test starten
Het hele idee achter de tool is dat je een pagina kunt verdelen in een aantal secties die weer variëren van inhoud. Dus je kunt bijvoorbeeld een kop als sectie definiëren en die meerdere variaties geven: “Koop nu product X”, “X is wat u nodig hebt”, “Al eens van X gehoord?”. Daarna, als de test gestart is, zal de tool automatisch de verschillende secties laten variëren en bijhouden welke combinaties en secties het beste presteren. Aan de hand hiervan kunnen secties bijgesteld worden mochten ze onder gemiddeld presteren.
Inmiddels hebben we de test even lopen en zijn de eerste resultaten binnen. Aangezien we met 4 secties met daarin 2 tot 4 variaties testen komen we op 2 * 2 * 2 * 4 = 32 combinaties. Omdat er veel combinaties zijn en de test nog maar kort loopt zijn de testresultaten nog niet echt representatief te noemen maar geven wel al een beeld van de mogelijkheden van de tool.
In onderstaand screenshot staat het rapport van de beste combinaties met hun bijbehorende conversiestijging of –daling ten opzichte van het origineel. Deze screenshot is niet van de Palsgroep omdat die nog te weinig resultaat hadden:
In het sectierapport was er al wel resultaat te zien, zo lijkt het er op dat in de eerste 2 secties de nieuw aangemaakte variaties beter converteren dan het origineel. Ook wordt aan de linkerkant de impact van de betreffende sectie op de gehele test weergegeven zodat de meest invloedrijke secties makkelijk op te sporen zijn (de absolute aantallen zijn verwijderd):
Op dit moment hebben we gekozen om voornamelijk met subtiele tekstuele wijzigingen te testen maar het kan veel verder getrokken worden: andere indelingen, andere kleuren, andere afbeeldingen enz. De eerste conclusie is dat de tool een campagne net even een stukje succesvoller kan maken. Nu is het alleen nog afwachten totdat Google de tool officieel lanceert. Ze zijn in ieder geval druk bezig met het aanbrengen van verbeteringen aangezien twee punten waar de test in eerste instantie op vast liep inmiddels ook al weer verholpen zijn.
Wat vinden jullie van de tool?
Ben helaas niet meegenomen in de eerste ronde Beta testers. Zal wel met het persoonlijke Adwords budget te maken hebben. Jammer, want ik zou de tool in willen zetten voor klanten met grotere budgetten. Op basis van dit artikel kan ik nog geen oordeel vellen.
“De eerste conclusie is dat de tool een campagne net even een stukje succesvoller kan maken”.
Duidelijk.
Onze conclusie: de tool zelf is op zich geen innovatie, maar werkt wel prettig en simpel. Eigenlijk zoals je van Google mag verwachten. Het feit dat Google met dit product komt en de tool (waarschijnlijk) met elke Google account wordt gekoppeld is het belangrijkste nieuws. Een gratis tool van Google die je helpt je conversie te verhogen… Het brengt dit belangrijke onderdeel van ‘Website Optimizion’ wat minder ver van het spreekwoordelijke bed.
Goed dat je er wat over schrijft, Andre. Ik ben wel benieuwd naar de inhoudelijke verbeteringen naar aanleiding van de optimizer. Ik denk overigens dat de integratie van een CMS met de Website optimizer pas echt damn leuk wordt 😉
Ziet er goed uit Andre en ik ben benieuwd hoe ze het straks in de markt gaan zetten.
Wat ik me wel afvraag, in hoeverre wijken de mogelijkheden nu af van de duurdere pakketten zoals Memetrics? Is het in gebruik ook eenvudig of kost het me dagen om al die combinaties in te regelen?
@Ruben: bedoel je de inhoudelijke verbeteringen die wij nu toegepast hebben? Die kun je zien door naar de landingpage te gaan en een aantal keer F5’en. Een een CMS met geïntegreerde CMS zou echt heel erg cool zijn, dat zie je volgens mij nu alleen maar bij sites die dat voor zichzelf ontwikkelt hebben (volgens mij Amazon).
@Marco: ik ken het pakket Memetrics niet dus ik kan die vergelijking niet maken. Wat ik wel weet is dat GWO gewoon een heel simpel pakket is wat niet meer doet dan variëren en doormeten.
Het maken van combinaties is vrij simpel: zorg dat een technisch iemand de scripts op de juiste plaats zet (landingpage en bedanktpagina) en vervolgens kun je in de tool zelf een oneindig aantal combinaties maken.
@André Sholten
Oscommerce heeft het er ook standaard inzitten.
Analytics was voor nerds only. Maar dit gaat conversie onder de aandacht van de besluitvormers brengen. Door een goed ingelichte bron heb ik me laten vertellen dat Google het om die reden ook weer gratis gaat weggeven.
Fantastische tool, Google!
en een leuk verslag, Andre.
Wij beginnen er binnenkort mee (2007). nuttig artikeltje dus, bedankt.
Ziet er prachtig uit, wat mij alleen wel zorgen baart is de hoeveelheid informatie die we met z’n allen bij Google onderbrengen. Ik kan me niet voorstellen dat dit geen invloed heeft op de prijs die je betaald voor je adwords. Gezond commercieel verstand zegt mij dat je niet teveel informatie moet verstrekken aan je leverancier omdat je anders teveel zult betalen voor zijn diensten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!