Hyves wordt merkenpanel

11 december 2006, 19:05

Hyves wordt merkenpanelHyves gaat een online merkenpanel instellen, waar adverteerders tal van vragen kunnen laten stellen ten behoeve van productonderzoek of -lanceringen. Althans dat meldt MarketingTribune op de website en morgen in print. Alhoewel een en ander behoorlijk vaag blijft tot op heden lijkt het erop dat kern van het systeem draait om de twee maanden geleden ingevoerde optie om je favoriete merken makkelijk weer te geven in je Hyves-profiel. Dit, als aanvulling op de al langer bestaande mogelijkheid lid te worden van hyves die zich richten op specifieke merken, organisaties of interessegebieden.

Hyves’ mascotte Raymond Spanjar noemt de mogelijkheden van brand-dating, waarmee singles die van dezelfde merken houden elkaar kunnen ontmoeten binnen een Hyves-omgeving, een concept dat eerder succesvol werd getest door Publicis, maar met name het voor adverteerders interessante productonderzoek en productlanceringen: “Door middel van deze online merkenpanels kunnen adverteerders heel laagdrempelig met hun fans communiceren, zonder miljoenen te hoeven uitgeven. De merkouders kunnen ook hun fans uitnodigen om mee te praten, voor co-creatie dus. Alles op basis van opt-in. Wij reiken de tools daarvoor aan.” Op dit moment zijn er tachtig merken met meer dan 2000 fans, Raymond verwacht dat er over een half jaar honderd merken zijn met meer dan 5000 fans.

We zagen al eerder op Marketingfacts dat er mogelijkheden te over zijn voor marketeers op Hyves en dat intappen in de meest populaire hyvers of fans van bepaalde merken een koud kunstje is. Maar Hyves faciliteert dit alles nu blijkbaar zelf, waarmee het een soort kruising creeërt tussen Buzzer, TNS/Nipo en Blogads. In potentie een erg mooie tool. Behalve de mogelijkheden als merk om direct de fans van je eigen merk te benaderen is er natuurlijk ook erg veel data te verkrijgen uit de neighbour-data (“als consument merk X interessant vindt, vindt hij/zijn ook merk Y interessant” en zaken als “54% van de merk X-fans houdt ook van muziek van band Z en krabbelt meer dan 10 keer per week” etc etc).

Het lijkt er al bij al op dat Hyves steeds meer kan kapitaliseren op de database van profielen en de kenmerken die daar uit volgen. En dat terwijl men volgens mij toch al niet hoefde te klagen over het aantal banners en gebrande (gesponsorde) Hyves.

Leuk, en ik gun het ze van harte, maar de site is nog vaak traag, de Kwekker werkt nog niet zoals ik wil, het is moeilijk om jezelf uit te schrijven en ik wil eindelijk eens mijn Hyves API om overal van mijn profieldata en vriendendata te kunnen profiteren. Kan daar misschien wat vers verworven budget heen?

Noot: Ik heb geprobeerd wat verdere informatie te krijgen bij Hyves. Nine wist van niks en ik kreeg Raymond en Floris zo snel niet te pakken. Het blijft dus op dit moment enigzins speculeren op de precieze invullingen van het nieuwe product voor adverteerders. Fred, kun jij al een tipje van de sluiter oplichten?

Polle de Maagt
Independent digital media consultantWebsite

Hello. My name is Polle de Maagt and I am an independent digital / social media consultant based in Ghent, Belgium. I try to change companies to be more about acts and less about ads.

Categorie
Tags

11 Reacties

    arjanintveld

    Leuk stuk Polle. Ik heb meteen maar even mijn eigen merkprofiel ingevuld. Als Hyves dit commercieel wil uitbuiten zullen ze de merkopties toch zelf moeten dirigeren. 100 populaire merken bijvoorbeeld? Er is nu een onbeperkte mogelijkheid zelf de meest onzinnige merken toe te voegen. Ik zie zelfs al dubbele merken in het lijstje staan. Of koppel je favoriete merken automatisch aan de hyves van deze merken. Meestal zijn merkliefhebbers lid van de hyves van hun favoriete merk.


    11 december 2006 om 20:34
    Polle

    Goede tips! Lijkt me idd goed voor Hyves om wat orde in die chaos aan te brengen. Koppelen aan de Hyves lijkt me ook een mooie optie. Of wellicht zelfs een aanbevelingssysteem? Als je Illy + Coffeelovers lekker vindt, hou je ook van Bastognekoeken, etc.?


    11 december 2006 om 20:54
    media

    Heb me dan eindelijk ook maar eens aangemeld als Hyves-lid. Ben benieuwd naar de definitieve invulling.

    Raymond zal ofwel nog in Parijs (Le Web 3) zitten, ofwel hij is nog aan het bijkomen van het Hyves-feestje in Jimmy Woo 😉


    11 december 2006 om 20:56
    Polle

    Ai, nu Marco op Hyves is, voorspel ik dat dat ooit nog eens groot gaat worden, dat Hyves 😉


    11 december 2006 om 20:59
    arjanintveld

    Nu maar hopen dat Marco dan net zoveel vrienden krijgt als jij Pollle 😉 Anders wordt het nog niks. Het aanbevelingssysteem lijkt me niets. Juist door de combinaties van merken en hyves die mensen zelf maken kun je dit soort verbanden leggen. Mensen die hardlopen en Asics dragen houden bijvoorbeeld van Gatorade, of juist meer van Isostar. Dan is het voor de markt interessant. Dit soort analyses werden eerst door dure panels uitgevoerd, terwijl je nu miljoenen Hyvers voor het oprapen hebt. En precies de jongerendoelgroep die je wilt bereiken.

    Om even in mijn eigen vakgebied te denken; hetzelfde wordt vanaf januari toepasbaar voor MyDecide.com, waarop babyboomers elkaar tips moeten gaan geven en ervaringen uitwisselen om (aankoop)beslissingen te vergemakkelijken.


    11 december 2006 om 21:09
    Adriaan Verstijnen

    Tupperwarefeestjes?


    12 december 2006 om 06:55
    Raymond Spanjar

    Aiii…Marco ben je echt lid geworden? Zal dit het einde van de hype inluiden?? :-))

    We zullen inderdaad orde gaan aanbrengen door dubbele merken te fuseren, en een koppeling aan te brengen met de hyves.

    En Polle: je wordt op je wenken bediend. De kwekker gaat vandaag live voor iedereen, en zal nu de komende maanden verder worden uitgebouwd, oa ook met jouw suggesties. We hebben qua capaciteit wat stabiliteitsproblemen gehad na de verhuizing, maar boekten gisteren een nieuw pageviewrecord van 18 mln en bijna 1,5 mln per uur… En nu de verhuizing achter de rug is zullen we ook eindelijk kunnen gaan werken aan de API, maar dat zal nog even duren.


    12 december 2006 om 09:25
    amsterdamant

    @Adriaan, dat mag bij mij thuis.

    (UGS: User Generated Sales is van alle tijden)


    12 december 2006 om 10:08
    chi666

    There is no behaviour predictor… like behaviour. Oftewel: gedrag wordt nooit zo goed verspeld dan door gedrag zelf. Dat is de kracht van zo’n merken bundel. Als asiscs mensen in grote meerderheid van Gaterode houden, kunnen beide bedrijven daar heel veel mee. Het maakt niet uit of er logica in zit, maar als bezoekers van Marketingfacts in grote getalen de Donald Duck zouden lezen, is dat iets waar je je marketing strategie op kan bouwen.

    Prachtig dat Hyves dit nu in kaart brengt, een typisch voorbeeld van optimaal gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden van Web 2.0 voor marketeers.


    12 december 2006 om 10:59
    arjanintveld

    @Adriaan: tupperwarefeestjes? Het gaat hier om mensen van rond de 50.


    12 december 2006 om 12:21
    chi666

    @Polle: Hee, niet meteen al mijn kennis hier gratis weggeven 🙂 Dit soort dingen komen dus inderdaad aan bod bij het recruitment in sociale netwerken masterclass die ik geef. Alleen gebruik ik de 15-18 jarige meisjes die gek zijn op H&M en best willen werken voor H&M als zaterdag verkoopster als je ze als medewerker korting biedt op de collectie


    13 december 2006 om 09:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!