Hyves wordt merkenpanel

Hyves wordt merkenpanel
,
@Polledemaagt

Hyves wordt merkenpanelHyves gaat een online merkenpanel instellen, waar adverteerders tal van vragen kunnen laten stellen ten behoeve van productonderzoek of -lanceringen. Althans dat meldt MarketingTribune op de website en morgen in print. Alhoewel een en ander behoorlijk vaag blijft tot op heden lijkt het erop dat kern van het systeem draait om de twee maanden geleden ingevoerde optie om je favoriete merken makkelijk weer te geven in je Hyves-profiel. Dit, als aanvulling op de al langer bestaande mogelijkheid lid te worden van hyves die zich richten op specifieke merken, organisaties of interessegebieden.

Hyves’ mascotte Raymond Spanjar noemt de mogelijkheden van brand-dating, waarmee singles die van dezelfde merken houden elkaar kunnen ontmoeten binnen een Hyves-omgeving, een concept dat eerder succesvol werd getest door Publicis, maar met name het voor adverteerders interessante productonderzoek en productlanceringen: “Door middel van deze online merkenpanels kunnen adverteerders heel laagdrempelig met hun fans communiceren, zonder miljoenen te hoeven uitgeven. De merkouders kunnen ook hun fans uitnodigen om mee te praten, voor co-creatie dus. Alles op basis van opt-in. Wij reiken de tools daarvoor aan.” Op dit moment zijn er tachtig merken met meer dan 2000 fans, Raymond verwacht dat er over een half jaar honderd merken zijn met meer dan 5000 fans.

We zagen al eerder op Marketingfacts dat er mogelijkheden te over zijn voor marketeers op Hyves en dat intappen in de meest populaire hyvers of fans van bepaalde merken een koud kunstje is. Maar Hyves faciliteert dit alles nu blijkbaar zelf, waarmee het een soort kruising creeërt tussen Buzzer, TNS/Nipo en Blogads. In potentie een erg mooie tool. Behalve de mogelijkheden als merk om direct de fans van je eigen merk te benaderen is er natuurlijk ook erg veel data te verkrijgen uit de neighbour-data (“als consument merk X interessant vindt, vindt hij/zijn ook merk Y interessant” en zaken als “54% van de merk X-fans houdt ook van muziek van band Z en krabbelt meer dan 10 keer per week” etc etc).

Het lijkt er al bij al op dat Hyves steeds meer kan kapitaliseren op de database van profielen en de kenmerken die daar uit volgen. En dat terwijl men volgens mij toch al niet hoefde te klagen over het aantal banners en gebrande (gesponsorde) Hyves.

Leuk, en ik gun het ze van harte, maar de site is nog vaak traag, de Kwekker werkt nog niet zoals ik wil, het is moeilijk om jezelf uit te schrijven en ik wil eindelijk eens mijn Hyves API om overal van mijn profieldata en vriendendata te kunnen profiteren. Kan daar misschien wat vers verworven budget heen?

Noot: Ik heb geprobeerd wat verdere informatie te krijgen bij Hyves. Nine wist van niks en ik kreeg Raymond en Floris zo snel niet te pakken. Het blijft dus op dit moment enigzins speculeren op de precieze invullingen van het nieuwe product voor adverteerders. Fred, kun jij al een tipje van de sluiter oplichten?


Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Leuk stuk Polle. Ik heb meteen maar even mijn eigen merkprofiel ingevuld. Als Hyves dit commercieel wil uitbuiten zullen ze de merkopties toch zelf moeten dirigeren. 100 populaire merken bijvoorbeeld? Er is nu een onbeperkte mogelijkheid zelf de meest onzinnige merken toe te voegen. Ik zie zelfs al dubbele merken in het lijstje staan. Of koppel je favoriete merken automatisch aan de hyves van deze merken. Meestal zijn merkliefhebbers lid van de hyves van hun favoriete merk.

    geplaatst op
  • Goede tips! Lijkt me idd goed voor Hyves om wat orde in die chaos aan te brengen. Koppelen aan de Hyves lijkt me ook een mooie optie. Of wellicht zelfs een aanbevelingssysteem? Als je Illy + Coffeelovers lekker vindt, hou je ook van Bastognekoeken, etc.?

    geplaatst op
  • Heb me dan eindelijk ook maar eens aangemeld als Hyves-lid. Ben benieuwd naar de definitieve invulling.

    Raymond zal ofwel nog in Parijs (Le Web 3) zitten, ofwel hij is nog aan het bijkomen van het Hyves-feestje in Jimmy Woo ;-)

    geplaatst op
  • Ai, nu Marco op Hyves is, voorspel ik dat dat ooit nog eens groot gaat worden, dat Hyves ;)

    geplaatst op
  • Nu maar hopen dat Marco dan net zoveel vrienden krijgt als jij Pollle ;-) Anders wordt het nog niks. Het aanbevelingssysteem lijkt me niets. Juist door de combinaties van merken en hyves die mensen zelf maken kun je dit soort verbanden leggen. Mensen die hardlopen en Asics dragen houden bijvoorbeeld van Gatorade, of juist meer van Isostar. Dan is het voor de markt interessant. Dit soort analyses werden eerst door dure panels uitgevoerd, terwijl je nu miljoenen Hyvers voor het oprapen hebt. En precies de jongerendoelgroep die je wilt bereiken.
    Om even in mijn eigen vakgebied te denken; hetzelfde wordt vanaf januari toepasbaar voor MyDecide.com, waarop babyboomers elkaar tips moeten gaan geven en ervaringen uitwisselen om (aankoop)beslissingen te vergemakkelijken.

    geplaatst op
  • Tupperwarefeestjes?

    geplaatst op
  • Aiii...Marco ben je echt lid geworden? Zal dit het einde van de hype inluiden?? :-))

    We zullen inderdaad orde gaan aanbrengen door dubbele merken te fuseren, en een koppeling aan te brengen met de hyves.

    En Polle: je wordt op je wenken bediend. De kwekker gaat vandaag live voor iedereen, en zal nu de komende maanden verder worden uitgebouwd, oa ook met jouw suggesties. We hebben qua capaciteit wat stabiliteitsproblemen gehad na de verhuizing, maar boekten gisteren een nieuw pageviewrecord van 18 mln en bijna 1,5 mln per uur... En nu de verhuizing achter de rug is zullen we ook eindelijk kunnen gaan werken aan de API, maar dat zal nog even duren.

    geplaatst op
  • @Adriaan, dat mag bij mij thuis.

    (UGS: User Generated Sales is van alle tijden)

    geplaatst op
  • There is no behaviour predictor... like behaviour. Oftewel: gedrag wordt nooit zo goed verspeld dan door gedrag zelf. Dat is de kracht van zo'n merken bundel. Als asiscs mensen in grote meerderheid van Gaterode houden, kunnen beide bedrijven daar heel veel mee. Het maakt niet uit of er logica in zit, maar als bezoekers van Marketingfacts in grote getalen de Donald Duck zouden lezen, is dat iets waar je je marketing strategie op kan bouwen.

    Prachtig dat Hyves dit nu in kaart brengt, een typisch voorbeeld van optimaal gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden van Web 2.0 voor marketeers.

    geplaatst op
  • @Adriaan: tupperwarefeestjes? Het gaat hier om mensen van rond de 50.

    geplaatst op
  • @Raymond: dank voor de update! Top te horen dat eea lekker gaat na de verhyving.
    Jammer dat de API nog even op zich laat wachten, ik zie dat wel als de next killer App.

    @Adriaan: ja, Hyves heeft ook feestjes in Jimmy Woo, dan is een logische extensie ook Tupperwareparties! Ich bin dabei! Voor de gelegenheid ook maar vast de Huishoudbeurs hyve

    @Bas: ook leuk voor recruitment :) Als je werken bij Heineken leuk vindt, dan ook vast bij Unilever ... of iets van gelijke strekking

    geplaatst op
  • @Polle: Hee, niet meteen al mijn kennis hier gratis weggeven :) Dit soort dingen komen dus inderdaad aan bod bij het recruitment in sociale netwerken masterclass die ik geef. Alleen gebruik ik de 15-18 jarige meisjes die gek zijn op H&M en best willen werken voor H&M als zaterdag verkoopster als je ze als medewerker korting biedt op de collectie

    geplaatst op
  • zktrsokp lvhkywku nwcxiksp http://iojjciku.com ynliliek shfzarzw

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.