Co-creation rules!
Bijna een jaar geleden vroegen we ons af wat co-creation was. Ik verwees daarbij naar swarmsketch.com, een site waar de sitebezoeker wordt uitgenodigd om mee te werken aan een tekening. Iedere sitebezoeker mag een lijn toevoegen van max. 100 pixels. En ik moet zeggen, het resultaat na een jaar is indrukwekkend. Ik verwees ook naar Co-creation with Johnie Moore, een korte video uit de kroeg waar Johnie Moore uitlegt wat co-creation nu eigenlijk is.
Diezelfde Johnie Moore heeft samen met James Cherkoff, beide auteurs van het manifest Open Source Marketing, een nieuw manifest geschreven met als titel Co-Creation Rules.
Nu we het toch over co-creation hebben, ik heb inmiddels het boek Open voor Business van Menno van Doorn gelezen en ben bezig met het doorlezen van een afstudeeronderzoek van Wouter Swenneker over de verschillende vormen van co-creatie. Beide absoluut de moeite waard.
Wie heeft nog meer leestips over co-creatie?
Off-topic:
Ouch: De favicon.ico van Swarmsketch heeft weinig met co-creation te maken en pleit niet voor het historisch bewustzijn van de makers
Ook een mooi voorbeeld is designtimeline.org, een site waarin de geschiedenis van webdesign in tekst en beeld door mensen wereldwijd in aanloop naar een congres in vastgelegd.
De meest bekende trend/ hype van dit moment: Second Life past toch ook perfect in dit plaatje? Daarin bouwen al de residents immers samen aan 1 en dezelfde wereld. Natuurlijk zijn er ook afgescheide eilanden, maar uiteindelijk valt het allemaal toch wel binnen dezelfde wereld.
Beste allemaal,
ik ben momenteel bezig met mijn afstudeerscriptie over co-creatie communicatie (Universiteit Utrecht), en ik vroeg mij af of jullie ook mislukte cases kunnen noemen van co-creatie. Zelf weet ik er één te herrineren van een automerk in Amerika maar deze kan ik niet meer vinden. Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen!
Met vriendelijke groet,
Dominique
p.s. bij mijn scriptie hoort ook een consumentenonderzoek onder 300 mensen. Bij intresse kan ik de link naar mijn scriptie wel plaatsen hier.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!