Hoe prachtig doorsnee

15 december 2006, 18:56

Als ‘professioneel creatief’ heb ik een ongelooflijk sterke drang om altijd alles maar weer ánders te willen doen. Zelfs terwijl ik heel goed weet dat ‘anders’ lang niet altijd ook ‘beter’ is. En dan kom ik nu ineens een website tegen, waarop je – letterlijk – doorsnee portretfoto’s kunt maken, door een stel verschillende portretten aan te vinken en de computer daarvan het gemiddelde te laten berekenen.

En guess what: de gegenereerde doorsnee portretten zijn bij mij steevast mooier dan die van elk individu.

Wat denk je, zou dit ook op andere dingen van toepassing zijn? Zouden doorsnee marketingcampagnes bijvoorbeeld ook per definitie mooier en beter zijn dan unieke werkjes?

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Tobi Fondse

    Is het niet zo dat de ‘mooiste’ mensen de meest gemiddelde gezichtsverhoudingen hebben? Dat gaat dan om het gemiddelde van ieder portret maar met een paar portretten werkt het blijkbaar ook.

    Bij een marketingcampagne heb je nog het onderscheid tussen mooi en effectief. Nu weet iedere andere bezoeker hier waarschijnlijk meer van marketing dan ik, maar bij bijvoorbeeld websites zul je vaak zien dat hoe meer gekkigheid (dus minder gemiddeld), hoe minder effectief/gebruikersvriendelijk het wordt.


    15 december 2006 om 20:24
    mangold

    Thanx voor je verwijzing naar dat artikel, Jacobien. Vooral deze paar zinnen daaruit spreken me erg aan:

    “Als de ultieme schoonheid in het gemiddelde is gelegen, waar blijft dan de karakteristieke persoonlijkheid in het portret? Een gemiddeld gezicht is vrijwel identiteitsloos. Het mist de karakteristieke eigenschappen en eigenaardigheden die een persoon juist aantrekkelijk maken. Een schoonheid zonder karakter is leuk om naar te kijken maar daar houdt het ook mee op. Wie zich liever door persoonlijkheid dan door schoonheid wil onderscheiden zal de excentrieke, afwijkende eigenschapen in zijn of haar gezicht of portret accentueren. Daar zijn voorbeelden van te over, denk aan mediabewuste politici, schrijvers en kunstenaars.”


    15 december 2006 om 22:36
    victor romijn

    gemiddelde gezichten kom je dagelijks veel vaker tegen dan extremere gezichten. Wat je vaak ziet dat vind je prettig (mere exposure effect), en een gemiddeld gezicht vind je dus automatisch prettig om naar te kijken. Ook is het zo dat een gemiddeld gezicht niet afwijkt van het concept van een gezicht wat je in je hoofd hebt en hoef je dat dus nauwelijks aan te passen, wat ook weer prettig is.


    16 december 2006 om 07:30
    ewout@onedaycompany.nl

    Mij viel al op dat bij veel, zo niet alle gezichten in de rijtjes zowel de linker als rechterhelft van het gezicht identiek zijn. Heb begrepen dat we dit zien als een teken van “schoonheid.

    Naast de verklaring van Victor geloof ik ook dat afwijkingen van gezichtshelften van nature een teken zijn (of lijken te zijn) van gezondheid, dan wel genetische afwijkingen. Ons gevoel van “Schoonheid” heeft in dat geval meer te maken met de kans dat een potentiele partner gezond is en dus meer kans geeft op gezonde kinderen. (niet mijn theorie, zei de politiek-correcte jongen)

    Met marketing heeft dit alles geen kont te maken, integendeel – daar is de focus meer op opvallen, afwijken, in het oog springen. Maak gebruik van flink veel mooie mensen erin, dat wil ook helpen ;D


    16 december 2006 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!