Zooof, je familienetwerk met interactieve stamboom

18 december 2006, 10:39

Zooof, je familienetwerk met interactieve stamboomOp 1 december ging Zooof in 35 talen in beta live. Zooof was in den beginne bedoeld als een kunstproject, een ‘amazing game’ die in 12 levels de wereld in 1 familie zou verenigen. De uiteindelijke uitvoering van het concept lijkt nu meer op een soort wiki van je familie. Zooof combineert genealogie met social networking. In een (besloten) omgeving kun je aan je familie netwerk werken.

Sinds de laatste verhuizing van mijn bedrijf delen we ons kantoor met een aantal startende ondernemingen op het Max Euweplein. Een van de buren is Zooof.com en na hun beta-borrel heb ik met Jean Paul Busker gesproken over de mogelijkheden en de ambities van Zooof en vast wat rondgekeken in het familie netwerk.

Mooi is de interactieve stamboom die in flash is uitgevoerd en die al je familiebanden visualiseert. Het toevoegen van familieleden had op mij een licht verslavend effect. Het voelt fijn dat je familie netwerk besloten is, dat nodigt (mij) meer uit om dingen online te zetten. Afhankelijk van het aantal actieve familieleden dat jouw familie heeft, of de werelddelen die je familie omspant, geeft Zooof je meer mogelijkheden. Zo kun je familieverhalen, foto’s en biografieën vastleggen, een familie agenda bijhouden, maar ook familiegeheimen bewaren in een schatkist.

Jean Paul en co-founder Stefan Leenen willen met Zooof een internationaal netwerk creëren waar mensen stukken (familie-)geschiedenis vastleggen. Het is de wens dat Zooof ook ouderen zal aanzetten tot deelname. Er wordt hard gewerkt aan het zo eenvoudig mogelijk maken van de user interface. Deelnemers kunnen zich opwerpen als een soort help desk voor de andere familieleden. Het aan elkaar koppelen van families is iets wat door medewerkers van Zooof handmatig moet gebeuren vanwege bijvoorbeeld privacy issues.

Er is tot het online gaan zo’n 75.000 euro geïnvesteerd in de site, het eigen server park met load balancers en een lean en mean organisatie. Het business model is gericht op adverteerders die de missie van Zooof willen sponsoren. Dat kan door bijvoorbeeld ‘woorden’ op de Zooof site te sponsoren, maar er wordt ook aan andere mogelijkheden gewerkt als affiliate marketing, diensten of combinaties met andere media.

De afgelopen weken is Zooof druk geweest met aanpassingen op basis van de gebruikers feed back. Op 20 december gaan er nieuwe uitnodigingen uit naar mensen die hun familie familienetwerk online willen brengen. Geïnteresseerden kunnen een mail sturen naar christmas@zooof.com om toegang te krijgen tot het netwerk. Er is met de uitnodigingen een kleine drempel opgeworpen aan deelname om de groei te kunnen managen. Zooof wil graag meer feed back van gebruikers om toekomstige gebruikers een goede basis te kunnen bieden en denkt in februari uit de beta fase te gaan, geen ‘perpetual beta’ dus 😉

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

8 Reacties

    Diederik Heinink

    sounds and looks good! maar 75.000 euro? wat een pak geld, waar zit dat allemaal in dan? FTE’s?


    18 december 2006 om 13:12
    chi666

    75.000 euro is toch niets? Dat is twee hele goedkoper FTE in een jaar. Maar klinkt opzich leuk, vooral het gesloten stuk zodat mensen makkelijker mensen toevoegen.


    18 december 2006 om 13:16
    Diederik Heinink

    als je een onderneming start, teer je in op je reserves/spaargeld en reken je salaris niet mee als investering toch?


    19 december 2006 om 07:21
    JP

    @ Diederik,

    Helemaal juist, en leeft de helft van studiefinanciering. Verder inclusief servers, loadbalancer, 35 vertalers, 8 freelancers, ik heb geen skippybal gezien hier :-)!


    19 december 2006 om 07:30
    arjanintveld

    Juist, pionieren. Ziet er goed uit JP.


    19 december 2006 om 17:08
    Mieke

    Het ziet er fantastisch uit! Vooral de familieboom, waarmee je dynamisch kan inzoomen is fantastisch. Het werkt echt licht verslavend om iedereen in te voeren en lid te maken. Heb gelukkig een grote familie 😉

    Ik ben heel benieuwd wat 2007 voor jaar gaat worden voor http://www.zooof.com. Ik denk dat dit nog weleens de klapper zou kunnen gaan worden!

    Heel veel succes, JP en dank voor de toevoeging van deze site aan het web!~


    27 december 2006 om 11:36
    JP

    Ter info: 1 Maart is de definitieve datum dat ZOOOF uit de beta fase gaat.


    17 januari 2007 om 16:13
    JP

    Private beta, public beta, alpha, het maakt eigenlijk allemaal niet uit merk ik. De wishlijst is altijd groot, hetis nooit perfect en een site als ZOOOF blijft in ontwikkeling. Mede door de komst van een Amerikaanse concurrent Geni hebben we gewoon besloten om te gaan en als nieuwbakken genealogie social networking specialist 🙂 (zo gaan die dingen) is het eerste interview aan de WSJ gegegeven!


    7 februari 2007 om 07:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!