Wildgroei aan crossmedia opleidingen?

21 december 2006, 07:42

Wildgroei aan crossmedia opleidingen?Het is één groot feest in mijn mailbox vanmorgen, de persberichten blijven maar binnenstromen. Zo ontving ik ook een gezamenlijk persbericht van ilse media en SRM waarin de start van een nieuwe crossmedia opleiding (pdf) wordt aangekondigd. Met deze opleiding proberen beide partijen tegemoet te komen aan een toenemende behoefte aan praktische kennis en het delen van ervaring op crossmediaal gebied bij marketing-, communicatie- en salesprofessionals. De opleiding start in januari 2007 met de A-variant en duurt 6 maanden. Na de zomer zal ook Crossmedia B worden geïntroduceerd.

Prima initiatief natuurlijk en met de betrokkenheid van SRM zal het ongetwijfeld ook voldoen aan de kwaliteitsnormen die je mag verwachten van een dergelijke opleiding. Toch maak ik mij zorgen over de wildgroei aan opleidingen op het gebied van interactieve marketing. Ik ben daar zelf deels ook schuldig aan door mijn impulsieve oproep eerder dit jaar en mijn betrokkenheid bij een aantal van deze opleidingen. Misschien dat ik juist daarom ook wel zo kritisch ben.

Zo heb ik nu een groot aantal docenten en sessies meegemaakt tijdens diverse opleidingsprogramma’s. Daar zitten een aantal erg goede docenten bij die ik blind zou aanbevelen als je meer wilt weten over bepaalde onderwerpen. Er zitten echter ook ‘docenten’ en sessie bij waar ik met krommende tenen in de zaal zit. Nee ik ga (nog) geen namen noemen maar ik zou wel willen pleiten voor een soort van kwaliteitskeurmerk. De vraag is natuurlijk, wie zou dat keurmerk moeten uitdelen en op basis van welke criteria? Iemand suggesties?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Peter

    In januari starten en dan nu de opleiding aankondigen? Is dat niet een beetje laat?

    Ben het overigens met je eens dat er veel, misschien wel teveel verschillende opleidingen op de markt lijken te komen. Misschien kan IAB hier een rol inspelen? O nee, die hebben zelf ook weer een opleiding is het niet? Wordt lastig om een onafhankelijk orgaan te vinden.


    21 december 2006 om 08:25
    Zwelgje

    Hoe serieus neem je je als opleiding wanneer je het boek “Websites maken voor dummies” als aanbevolen literatuur aanprijst?


    21 december 2006 om 08:38
    Charles vivian Vos

    NIMA accreditatie?


    21 december 2006 om 09:09
    ErwinVanLun

    Als je nou eens een lijstje maakt (en bijhoudt) van alle marketingopleidingen. Je kan dan boeken via MF, en krijg je korting. En daarna vraagt MF een evalutie in te vullen. Hoezo keurmerk? Dit selecteert zichzelf. De consument is leidend. Marketingkennisconsumenten dus ook.


    21 december 2006 om 11:45
    Gilles de Smit

    Alsjeblieft zeg. Wildgroei = keurmerk, keurmerk = wildgroei. Niet nog een keurmerk alsjeblieft! Anyway, fantastisch dat er nu zo veel opleidingen zijn, waren die er in mijn tijd maar… Volgens mij staat de gemiddelde HBO-opleiding al garant voor genoeg theoretische kwaliteit. De theorie is een mooie basis meer niet, de praktijk doet het hem uiteindelijk. Het Generation.next initiatief is volgens mij beter dan het in leven roepen van een keurmerk voor opleidingen. Laat men zo snel mogelijk stage lopen, afstuderen en vervolgens aan een mooie job komen.


    21 december 2006 om 12:38
    Dubstar

    @Zwelgje, ik denk dat ‘websites maken voor dummies’ een hele goede start is voor een hoop mensen die beginnen met een studie crossmedia. Vaak genoeg heb ik met mensen in de klas gezeten die nog geen woord HTML begrijpen en toch graag willen weten hoe het internet in te zetten is als marketingplatform. Vaak haken deze studenten af door een ‘overvloed’ aan ’technische’ termen. Beginnen met basisprincipes die laten zien hoe een website in elkaar steekt lijkt me dan geen overbodige luxe.


    21 december 2006 om 13:53
    traffic4u

    Naar mijn mening is het gebrek aan gestructureerde goede opleidingen een grote rem op de groei van online marketing. Zo was ik afgelopen weken bij het management game van bedrijfskunde lid van de RVC, de beste studenten hadden nog nooit van online marketing gehoord in wat voor college dan ook. Dit zijn de marketeers van de toekomst!

    Gelukkig zijn er zo langzamerhand steeds meer initiatieven en dat is natuurlijk fantastisch. Ik denk dat hier een kans voor het IAB ligt om een coordinerende rol op zich te nemen. Bijvoorbeeld door het stimuleren (en ondersteunen in lesmateriaal en docenten) van het van het onderdeel online marketing bij hogescholen en universiteiten.


    22 december 2006 om 06:21
    media

    @Erwin: goede suggestie, nemen we mee!

    @Peter, Gert-Jan: ik denk inderdaad dat het IAB hier een goede rol in zou kunnen spelen.


    22 december 2006 om 06:45
    Jasper Lamers

    Lijkt me inderdaad dat hier bij uitstek een coordinerende rol voor IAB is weggelegd. In het IAB zijn sowieso de verschillende bloedgroepen vertegenwoordigd. Dus dat is handig cq voor de hand liggend. Verder versterkt het de positonering van kenniscentrum die het IAB heeft / moet hebben.


    22 december 2006 om 07:38
    Marcel van der Heijden

    @Zwelgje: ik denk inderdaad dat Dubstar gelijk heeft m.b.t. een boek zoals websites maken voor dummies. Voor ons is dat soort basismaterie gesneden koek, maar bij dit soort opleidingen gaat het vooral om mensen die nog niet zo’n uitgebreide kennis hebben. Voor hun is het dus vooral nuttig om te leren welke programmeer/scripting talen er precies zijn, wat je er mee kunt en hoe een webiste/e-mailing of viral nou echt tot stand komt. Vergeet niet dat er heel veel mensen van marketing/ce/communicatie opleidingen afstuderen die nog nooit het woord CMS, javascript of viral gehoord hebben.

    @de rest van de discussie: Ik denk dat we wel een onderscheid moeten maken tussen de opleidingen die aan het HBO (zoals bijvoorbeeld cmmunicatie, commerciele economie en CMD) en aan de universiteiten (communicatiekunder, marketing management) en de meer bedrijfsachtige trainingen en cursussen die worden gegeven door clubs zoals SRM, Lectric en bijvoorbeeld de Interactive Course. Bij de eerste groep zal de HBO raad en het ministerie van onderwijs moeten zorgen voor een algemeen curriculum en accreditatie. Bij de tweede groep kan inderdaad het IAB een belangrijke rol spelen. Maar het echte pijnpunt ligt hem nog steeds bij de basisopleidingen (HBO/WO studies). Hier valt nog een hoop terrein te winnen. Want zoals Gert-Jan al heel scherp aan geeft, en wat ik ook uit eigen ervaring weet, is dat laatstejaars WO studenten vaak niet eens weten wat online marketing is terwijl ze wel tot in den treuren bij elke vak Porters competitive strategies krijgen. Basiskennis die je zeker moet hebben maar die wel toegepast moet worden op de huidige (online) marketing omgeving. Neemt niet weg dat het IAB, maar bijvoorbeeld ook Generation Next een adviserende rol kunnen spelen naar deze opleidingen toe bij het vast stellen en het up to date houden van het curriculum.


    22 december 2006 om 08:34
    David de Boer

    Marco, ben erg benieuwd welke crossmedia-docenten jij blind zou aanbevelen. Wat is jouw cross-media-docent-2006-top-5? Eind 2007 weer een nieuwe cross-media-docent-2007-top-5.


    23 december 2006 om 22:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!