Centraal Beheer Achmea wint Gouden Loeki 2006

23 december 2006, 09:48

Centraal Beheer Achmea wint Gouden Loeki 2006Het Nederlandse publiek heeft gisteravond tijdens de finale van de Gouden Loeki 2006 de commercial ‘Acupunctuur’ van Centraal Beheer Achmea (Bureau: DDB Amsterdam) gekozen tot de beste tv-commercial van 2006. De verzekeringsmaatschappij wint hiermee voor de derde keer een Gouden Loeki. In 2004 won het de prijs met ‘de Leeuw’ en in 2001 met ‘Rio’.

De uitreiking van dé publieksprijs voor de beste tv-commercial van het jaar was voor de vierde keer live op tv te zien. In totaal zijn er ruim 100.000 stemmen uitgebracht. De top 5 van 2006 is niet een hele grote verrassing. Na ‘Acupunctuur’ van Centraal Beheer Achmea volgen resp. ‘Hoera een dochter’ van McDonald’s (Bureau: DDB Amsterdam), ‘Topkok’ van Tempo Team (Bureau: TBWANEBOKO), ‘Paint’ van Sony (Bureau: Fallon Londen) en ‘Shoppen’ van opnieuw McDonald’s (Bureau: DDB Amsterdam). DDB Amsterdam is daarmee de absolute winnaar van 2006.

Ik heb het zelf gisteravond niet gezien maar Stephan Fellinger wel en hij merkte op dat de reclamemakers die gisteren aan het woord kwamen vaker de woorden internet, viral en YouTube gebruikten dan de woorden Gouden Loeki. Ik voorspel dan ook dat internet binnen 3 jaar een belangrijker medium zal zijn voor verspreiding van commercials dan welk ander medium ook. Flesje wijn?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Peter Bonjernoor

    En terecht. In de traditie van Centraal Beheer wederom een erg sterke commercial!

    Mag het ook een biertje zijn? 😉


    23 december 2006 om 11:38
    Merlijn

    Ik vond het goed nieuws dat er zoveel aandacht was voor virals, youtube, en commercials op internet in het algemeen. Misschien heeft de aandacht van gisteren wel vaart achter de viral gezet… dus ik voorspel binnen 1 jaar 😉


    23 december 2006 om 11:53
    media

    Denk dat nog veel adverteerders moeten wennen aan het idee om commercials zodanig beschikbaar te stellen dat iedereen het eenvoudig op zijn of haar website kan plaatsen. Het idee dat je er geen controle over hebt is nog eng.

    Goed om te zien dat jullie daar al gebruik van maken Mark! Gezien het aantal views is het bereik nog wel beperkt; steken jullie ook al tijd in seeding van deze video’s?


    23 december 2006 om 11:54
    Mark de Kock

    Nog te weinig. Zoals je weet ben ik een soort van evangelist in een snel omvormende organisatie. Er is veel energie om komend jaar de geintegreerde campagnes (nog)beter aan te pakken. Ken je de Switchenloont.nl campagne al?


    23 december 2006 om 12:13
    media

    Helemaal met je eens Joost!

    Ook vanuit Blogads zien we een toenemende vraag om (tv-)commercials te seeden. Vaak nog wil men een link naar de eigen site maar beter is het om video’s aan te bieden via platformen zoals YouTube omdat je daarmee ook het virale effect stimuleert (men kan eenvoudig video doorplaatsen). Waar ik nog wel een ontwikkeling zie is enerzijds het meten van deze video’s (ook als ze elders geplaatst zijn!) en het monitoren van de online buzz over deze video’s (nu nog op ad hoc basis; op termijn zullen hiervoor dedicated partijen en tools komen).


    23 december 2006 om 12:28
    media

    Iemand eigenlijk al een goed beeld welke partijen (adverteerders, bureaus) structureel bezig zijn met seeden van dit soort videomateriaal?


    23 december 2006 om 12:35
    Marcel

    Mensen, wat vonden jullie nou eigenlijk van het programma? Toch een complete aanfluiting! Waar gaan we volgend jaar naar toe werd er gevraagd……… ‘volgend jaar wordt alles mogelijk’ was het verbijsterende antwoord. Ik vond het het een schande voor de creatieve branche. En laten we nou eerlijk zijn: vonden WIJ de winnende commercial nou echt zo geweldig? Zelf vond ik het een enorm standaard filmpje, maar goede de meute in Nederland is weer snel tevreden. Zelfs de mensen van CB hadden er (weer) geen woorden voor……….. En de blauwe mannen? Nooit weer gezien! Flauw. En Harmen Siezen……… ik hou er mee op. Nogmaals een aanfluiting!!!


    23 december 2006 om 17:42
    Mark de Kock

    was niet uitgenodigd 🙂


    23 december 2006 om 23:36
    Mark de Kock

    @ Marco

    Wellicht moet je een apart site gedeelte inrichten voor de salespitch van 2006?

    🙂

    Lol


    24 december 2006 om 22:17
    media

    Da’s een flink verhaal Igor; zou leuk zijn om binnenkort eens wat meer inzicht te krijgen in de viraltracker!


    25 december 2006 om 09:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!