NBC ontdekt de kracht van YouTube
In maart schreef ik dat NBC niets snapte van YouTube en viral marketing. NBC eiste toen dat een videofragment genaamd Lazy Sunday uit het populaire Saturday Night Live van YouTube werd verwijderd ondanks het feit dat het filmpje al meer dan 5 miljoen kijkers had gehad. Vlak daarna kwam de verrassing dat in het kader van “if you can’t beat them join them”, NBC een partnership met YouTube was aangegaan. Langzaam lijkt men nu dan ook de kracht van YouTube te onderkennen.
Een boy-band parodie die vorige week live te zien was in Saterday Night Live heeft op YouTube inmiddels al bijna net zoveel kijkers gehad. In de clip rapt o.a. (de echte) Justin Timberlake in N’sync-style over zijn ‘D**k in a box’ als kerstkadootje voor zijn vriendin. In de NBC uitzending was de clip voorzien van de nodige ‘bleeps’ vanwege expliciet taalgebruik, maar op YouTube is de ongekuiste versie te horen. NBC stelt dat diegene die moeite hebben met het taalgebruik, er op internet ongetwijfeld ook niet naar zullen zoeken.
In iets meer dan een week tijd is de clip momenteel maar liefst 5,5 miljoen keer bekeken, zijn er iets meer dan 2000 reacties geplaatst, wordt er volop gelinkt van andere sites waaronder de NY Times. Dat alles is goed voor nummer 32 in de categorie Most Viewed All times. Ongekende cijfers in zeer korte tijd. Ze leren het snel bij NBC 😉
Met dank aan Paul voor de tip.