Koffiedik kijken: de sprekers

11 januari 2007, 07:48

Gisteren vond in het Koninklijk Instituut voor de Tropen de traditionele jaarsopening van Adformatie en de IAA plaats. De complete (gevestigde) bureauwereld was uitgelopen en nam genoegzaam een zetel in het mooie auditorium. Vijf sprekers kwamen met hun trends voor 2007.

Hieronder een korte weergave van deze bespiegelingen en van al het koffiedik dat over ons uitgestort is. In de volgende post ga ik meer inhoudelijk op de verhalen in.

Jammer was dat er twee geplande sprekers niet op kwamen dagen. Raymond Spanjar van Hyves had een gat in zijn hoofd (sorry, letterlijk) en Sander van der Laan, commercieel directeur van Albert Heijn had familieomstandigheden. Beide veel sterkte gewenst. Dat leidde tot de volgende sprekers:

Justus van Oel, de vaste Adformatiecolumnist was ter elfder ure opgetrommeld. Hij hield een betoog recht uit het hart (en helaas ook recht vanaf het papier). Zijn insteek was vooral gericht op het vertrouwen in elkaar (ook al hebben we verschillende achtergronden). Zijn waarschuwing was voor de clubs die steeds meer ontstaan: straks is de wereld zo groot als je eigen wereld.

Herberth Samsom de voorzitter van de VEA en directeur van DDB Amsterdam had de geliktste presentatie. Daar hadden een paar creatieven een schitterende powerpoint gemaakt. Helaas kon dat niet verhullen dat Herberth niets (nieuws) te melden had en dat ook hij het papier meer vertrouwde dan zijn eigen geheugen. De 4 C’s als trends waren aardig gevonden: cocreatie, cross-all, core values en customisation. Maar ik schrok van de opeenstapeling van clichés. Enerzijds omdat de voorzitter van de VEA daarmee komt: hij zou toch beter moeten weten. Anderzijds omdat hij waarschijnlijk precies weet wat hij wil en kan melden. Hij is de thermometer die de temperatuur van de marketeers in Nederland meet. Daarmee is de staat van crossmediaal Nederland ijzingwekkend duidelijk geworden.

Bas Verhart had een eerlijk, up-to-date en crossmediaal verhaal. Met knallende voorspellingen (Google wordt de grootste media-exploitant van Nederland, of misschien zijn ze het al) en met echte betrokkenheid, voor zijn stad, voor zijn kind en voor de omgeving. Hij was ook de enige die de bloggers noemde, waarschijnlijk omdat hij met Yme mee was komen rijden. De presentatie zelf (het beeld) was treffend maar sober en hij hakkelde af en toe met zijn verhaal, maar het beklijft. Vooral through the line denken (hij noemde dat: blow the line) en de green paradox zijn termen die wel eens blijvertjes kunnen worden.

Adjiedj Bakas zat in Chili en er was een schitterende, interactieve, videoconference opgenomen waar Jack Spijkerman nog een puntje aan kan zuigen. De trendwatchinggoeroe van Nederland voldeed precies aan de verwachtingen, zeker voor hen die zijn boeken kennen. Toch was het erg vermakelijk. Zijn betrokken, multiculturele, liberale en mensvriendelijke kijk op deze wereld kan af en toe nog ontwapenend zijn. De kersttoespraak van koningin Amalia in 2027 ook (en vooral de vermaning van N=5 om het niet weer te jatten). Te onthouden trends: tribalisering, heimwee, kracht van vergrijzing en bewustzijn voor mileu en energie.

Chris Woerts is de sportmarketeer van 2005 en commercieel directeur bij Feyenoord. Hij schoot bij veel Amsterdammers al in de eerste zin in het verkeerde keelgat: die snappen nog steeds niet dat er buiten de grachtengordel ook wel eens wat gebeurt. Zijn verhaal was minder verheffend, maar zijn voorspellingen waren erg helder geformuleerd en treffend. De familie komt terug naar het stadion, waarbij hij de VS als voorbeeld nam. In de VS kost een middagje football of hockey een gezin met 2 kinderen bijna $300, dus als dat ons voorland is… Ook komt er binnen tien jaar een nieuwe Kuip met ruimte voor 70.000 toeschouwers (ook leuk voor evenementen). De naderende tender met de rechten voor de eredivisie gaat meer dan € 100 miljoen opleveren. Oh ja en in 2008 moet Feyenoord maar kampioen worden, dan bestaan ze 100 jaar.

De analyse van de voorspiegelingen staan in deze post.

Verdere verslagen kun je hier vinden:

Adfoblog

Molblog

Match2knowlegde

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!