Talpa Digital lanceert DropZone
Talpa begint eindelijk wat beloften in te lossen. Aan Edwin Tromp, directeur Talpa Digital zal het niet liggen. Digital lanceert op 9 februari ook haar eigen omgeving binnen Second Life: DropZone. Hmm was dat niet van de KRO? Ja dus, ben benieuwd hoe dat nou weer afloopt.
Anyway, Dropzone biedt de bezoekers een breed scala aan entertainment, waarvoor door Talpa Digital 4 eilanden in Second Life zijn aangeschaft: een festivalterrein met een groot podium, de Tune in Area ofwel de grootste huiskamer van Second Life, de nachtclub Mundo en een virtuele versie van Skoeps, het nieuwe merk voor online burgerjournalistiek.
DropZone bestaat uit verschillende onderdelen. Centraal staat het festivalterrein met een groot podium voor optredens inclusief een enorm videoscherm waar onder meer concerten op worden vertoond. Het podium biedt de artiesten ook de mogelijkheid om ‘fysiek’ aanwezig te zijn in de vorm van een avatar en direct te kunnen communiceren met het publiek. Op dit moment worden in samenwerking met de Nederlandse rockband 16Down – waarvan op 19 januari het nieuwe album F.L.O uitkomt – en online concertzender Fabchannel.com de voorbereidingen getroffen om het openingsconcert te verzorgen. Dit unieke concert vindt plaats met een multi-broadcast in zowel poptempel Paradiso als in Second Life, waardoor er op beide locaties een unieke vermenging van ‘real’ (de echte muzikanten) en Second Life (hun avatars) plaatsvindt.
Naast optredens biedt het festivalterrein ook vele andere attracties, inclusief ‘virtuele’ parachutesprongen. Verder zal Red Bull als eerste partner in DropZone haar sporters inzetten voor demonstraties, workshops en chat-sessies. Bovendien worden registraties van hun extreme sports evenementen uitgezonden. Onderdeel van DropZone is ook de Tune In Area, de grootste huiskamer van Second Life. Op reusachtige stoelen en banken kunnen bezoekers verschillende programma’s bekijken en tegelijkertijd hun mening delen en discussiëren. Via verschillende tv-schermen kunnen diverse programma’s worden doorgegeven.
In DropZone wordt ook een heuse nachtclub geopend onder de naam Mundo. Op deze wijze biedt de online dating community Mundo.nl als eerste in Nederland de mogelijkheid om elkaar ook in Second Life te ontmoeten. Tenslotte ontwikkelt Talpa Digital unieke technologie voor een virtuele versie van Skoeps, het nieuwe merk voor online burgerjournalistiek, waardoor de bezoekers van Second Life zelf hun Skoeps kunnen vastleggen en sturen naar een netwerk van interactieve billboards in deze virtuele omgeving. DropZone gebruikt het Engelse bureau Rivers Run Red als ontwikkelpartner.
Edwin Tromp, Directeur Talpa Digital: “DropZone biedt Talpa en vooral ook onze adverteerders unieke mogelijkheden om met specifieke doelgroepen te communiceren. Bij een toename van bandbreedte, een steeds realistischere 3D vormgeving en relevante applicaties zullen virtuele werelden enorm groeien. Het zal ook zeker niet bij Second Life blijven, maar vooralsnog is het wel een perfecte plaats om ervaringen op te doen.”
Mariska Woertman, Communicatie Manager Red Bull Nederland BV, “Second Life is voor ons merk een ultieme omgeving om met jongeren te communiceren, maar ook om te experimenteren met nieuwe concepten. Deze virtuele wereld biedt een nieuwe dimensie in het organiseren van events. In Second Life hoeven we bijvoorbeeld geen zenuwslopende vergunningprocedures te doorlopen voor een extreem evenement. Bovendien staat Red Bull bekend als innovator en staan we graag aan de basis van dit soort ontwikkelingen in Nederland.”
Justin Kniest, CEO Fabchannel.com: “Virtuele werelden als Second Life gaan een grote rol spelen in de toekomst van online concert video. De online beleving die ontstaat wanneer je met je avatar in een ‘echt’ publiek een concert kijkt is met geen gewone video-player te evenaren. Deze eerste Fabchannel webcast in Second Life is de logische volgende stap in onze missie om de real-life-concert-beleving zo dicht mogelijk te benaderen.” Dit begint ergens op te lijken, of heeft Second Life net het beste achter zich gelaten?
Bron: Persbericht Talpa
Het is inderdaad een prima initiatief van Talpa. Maar het blijft bijna mysterieus waarom bedrijven dit soort enorme investeringen doen is een omgeving die nog vrij onzeker is… (de discussie, ook hier, over het werkelijke inwoneraantal van second life is het bewijs dat we er nog niet uit zijn wat nu precies het draagvlak is). ‘Ervaring op doen’ (zoals Tromp het noemt) is natuurlijk een goede reden. De vraag blijft natuurlijk wie en vooral hoeveel mensen er gebruik van gaan maken ook al gaat het om specifieke doelgroepen…
Al kan het natuurlijk ook weer zo zijn dat Talpa haar andere kanalen in gaat zetten om juist bezoekers in SL te krijgen. Denk aan het uitzenden van SL-bijeenkomsten op TV. Of integratie SL en TV via SMS? Wellicht een stuk boeiender om naar te kijken dan belspellen.
Niks ten nadele van Talpa en consorten, maar dit begint toch behoorlijk nerdy te worden. Ik denk er stevig aan om Second Life voortaan Get-a-Life te noemen:-)
Aandacht in de media! 🙂
Oh, en ik zit te denken om een website te beginnen in Second Life, kan dat eigenlijk? Dat mensen in Second Life in hun Second Woning achter hun Second PC mijn Second Website bekijken?
Kan iemand overigens één zinnige reden bedenken waarom Uitvaart.Com een uitvaartbedrijf in Second Life is gestart?
Mensen gaan ook dood in Second Life!
Ik denk dat Uitvaart.com op Second Life begonnen is voor dezelfde redenen als Philips, ABN Amro en Evident: uitproberen en publiciteit.
@Thomas, Jak: eens, de enige reden die ik kan bedenken is inderdaad aandacht. Vraag is dan nog, na het zoveelste bedrijf in SL, waarom zouden we daar nog aandacht aan besteden?
@Jak: het uitproberen van bepaalde zaken is zeker een legitieme reden maar die mis ik in het geval van Uitvaart.com. Je zegt “Mensen gaan ook dood in Second Life”. Sinds wanneer en wat moet ik me daar bij voorstellen?
@Marco: Je bent dood als niemand meer aan je denkt (terminale zorg was ooit onderdeel van mijn pastorale studiepakket). Ik ben bang dat dit in Second Life sneller gebeurt dan in het echte leven. Bovendien kun je een uitvaart uitspelen, hetgeen nu ook op Tien/Talpa gedaan wordt.
Die uitvaart snap ik dan wel weer. Zo kan je je ‘eigen’ uitvaart zien en tot in detai regelen.. Van een hoop andere zaken in SL snap ik het nut niet omdat je ze beter in real life kan doen en de second life ervaring dat niet evenaart.. Dat kna je ook over je uitvaart zeggen, maar de meeste mensen doen dat toch liever niet in hun first life.
@Jak: Aparte stelling. Wat ben je dan als je geen levensfuncties meer hebt en er nog wel mensen aan je denken? En mensen waar niemand meer aan denkt die springlevend zijn zijn dus eigenlijk dood?
Ik ben heel benieuwd wat het gaat opleveren, Dropzone. Het klinkt spannend, maar de technieken die in het artikel genoemd worden bestaan reeds allemaal al in Second Life. Het datingbureau, de interactieve lounge huiskamer, de vermenging van real en second life optredens. (En ook de virtuele begraafplaats inclusief bijbehorende rituelen Marco, maar dit terzijde) Ik ben wel erg benieuwd naar Skoeps. Alhoewel de vele Second Life reporters die nu in-world rondhobbelen de civiele journalistiek al aardig gezicht hebben gegeven.
Rivers Run Red lijkt me een hele goede keuze, zij werken nog steeds aan het virtuele leven van de leden van Duran Duran en hebben indrukwekkende dingen neergezet zoals testlab Avalon (221, 111, 37)
We wachten in spanning af! 😉
Nu moet je even mijn geheugen opfrissen Marco. Welke geluiden bedoel je precies? Inmiddels zijn er zoveel kritische geluiden, dat ik de draad ondertussen ben kwijtgeraakt 😉
Entertainment… iets wat goed loopt in Second Life. Denk aan de clubs die massaal worden bezocht en de bioscopen! Ik zie hier wel wat in en ga zeker zelf ook kijken.
Wat betreft Uitvaart.com
In SL ontbreekt alle negatieve dingen van RL.
Geen ziektes, geen racisme, geen grote kloof tussen rijk en arm, niemand hoeft te strijken of te stofzuigen, je wordt niet oud, je bepaalt zelf hoe je eruit ziet en niemand gaat dood… tenminste… ergste wat er kan gebeuren is dat je computer het begeeft… maar je leeft nog wel!
Dus het is inderdaad vreemd dat er opeens een uitvaartbedrijf in SL komt. SL lijkt steeds meer en meer op RL te lijken. Politiek, politie, wetten en regels, verplichtingen… SL is het bewijs dat we allemaal zelf verantwoordelijk zijn voor hoe de wereld nu is met alle ellende. Want dezelfde ellende groeit langzaam in SL.
Toch zie ik wel een kleine markt voor de uitvaart in SL. Veel zijn toch nieuwsgierig hoe een uitvaart achter de schermen werkt. Wat gebeurt er met een crematie en hoe wordt iemand (een lijk) bewaart. Je kan een kijkje achter de schermen nemen zonder geconfronteerd te worden.
Gelukkig hebben we in SL de keuze zoiets op te zoeken ipv dat het voor ons wordt gekozen.
Waarom stappen bedrijven in Second Life? Om geld te verdienen, of aandeelhouderswaarde te vermeerderen. Meer niet.
Dag allen,
Omdat ik zie dat er vraagtekens gezet worden bij de online aanwezigheid van Uitvaart.Com en haar partner, kistenfabrikant Bogra, hierbij een kleine uitleg waarom we in SL aanwezig zijn:
1. De uitvaartbranche wordt, ondanks het feit dat men vele open dagen organiseert in crematoria, nog altijd geconfronteerd met borrelpraatjes als “Ze verbranden 2 kisten tegelijk”.
Dat soort voordelen haal ik ook niet weg met Uitvaart.nl want dat is vooral tekst gebaseerd. Door nu een foto realistische 3d variant van een crematorium te maken in SL, kunnen mensen (grafisch) zien dat de oven geen plaats biedt voor 2 kisten.
Per slot van rekening is de oven een fotorealistische kopie. Om die reden wilde de ovenbouwer de oven ook sponsoren door zijn logo op de oven te plaatsen. Dit laatste geeft ook gelijk aan wat ik als Uitvaart.Com in SL doe: geld verdienen.
2. Naast Uitvaart.nl beheer ik ook de populaire website voor online gedenken en condoleren Condoleance.nl. Hoewel Condoleance.nl een enorm succes is en zeker rond het overlijden van BN’ers honderdduizenden bezoekers trekt (bij Van Gogh meer dan een miljoen) zul je de massaliteit van die reacties nooit ervaren. Je kunt weliswaar zien dat veel mensen het register tekenen maar je ziet die mensen zelf niet. In SL wel. SL gaat verder waar Condoleance.nl op houdt. Je kunt in SL ook een (in RL overleden) persoon gedenken maar je kunt daar ook echt fysiek samenkomen of stille tocht organiseren. Dat is meerwaarde. En vanzelfsprekend kunnen virtuele graven verkocht worden in Linden dollars. Of we dit ook werkelijk gaan doen of toch gratis houden, weet ik nog niet. Hangt ook van de interesse af.
Kortom, voorlichting en (betaalde) gedenkmogelijkheden. Die laatste omdat de behoefte aan online gedenken er is (dat heeft Condoleance.nl duidelijk gedemonstreerd) en omdat het iets extra’s biedt tov Condoleance.nl.
Binnenkort gaan we ook urnen en kisten verkopen. Je kunt die in SL uitzoeken en ze worden in RL geleverd. Er zijn nu maar weinig plekken waar je als consument direct een kist bij de fabriek kan kopen. Dit is overigens niet het spectaculaire nieuws dat we over 2 weken gaan brengen.
Ik hoop dat ik het zo voldoende heb duidelijk heb gemaakt.
@Richard
Ik denk dat niet alleen. Wanneer ik medewerkers van verschillende bedrijven in SL spreek, gaat het niet alleen om het vermeerderen van aandeelhouders e.d. Tuurlijk zullen ze dat niet direct toegeven mocht dat wel het geval zijn. Maar ze komen wel met andere interessante punten.
Experimenteren in een virtuele wereld waar (nog) geen politiek is, kleinere drempels, andere sociale waarden etc… Tevens bereik je potentiele klanten/afnemers in een “wereld” waar mensen voor hun plezier rondlopen en geen andere afleidingen hebben op dat moment. Ze staan meer “open”. Het creeert niet alleen publiciteit vanwege de hype rondom SL. Maar ze zijn erg benaderbaar. Wat ik daarmee bedoel… in SL heb je hele andere gesprekken met bedrijven dan in RL. Informeel en open. Je kan met medewerkers praten die je normaal misschien nooit te spreken krijgt in RL.
SL is natuurlijk ook een andere media kanaal waar zij niet alleen reclame kunnen maken maar ook mensen kunnen informeren.
Persoonlijk als 1.5jr sl-inwoner moet ik om alle media aandacht die secondlife tegenwoordig door de intrede van ‘grote bedrijven’ krijgt lachen. Het merendeel van deze bedrijven heeft geen benul van wat 2ndlife precies is en hoe zij hun bedrijven daarin kunnen positioneren. Op zich zijn het leuke marketing stunts en het zorgt ervoor dat 2ndlife een bredere fundatie krijgt maar een toegevoegde waarde heeft het niet.
Neem nu de sim van de abn, technisch gezien super kwaliteit. Ik kan me goed voorstellen dat een bank mee wil profiteren van de sl-economie. Maar waar zou ik een bank voor nodig zijn? Een bankrekening, pin automaten of een lening voor dat huisje op de maladiven? Ja natuurlijk!
waarom wordt ik dan gelijk in een of andere lift gedumpt en naar een andere plek gebracht met nog meer liften en trappen? Ik heb verscheidene malen tien of 20 minuten lopen verdwalen zonder ook maar een mens te zien…
Zou het zo moeilijk zijn om me gelijk voor een balie te laten belanden? Bemand door een AV van ergens over de wereld? Er zal toch heus wel 24/7 iemand over de wereld aan het werk zijn van de bank… die me in een persoonlijk één-op-één vraagt wat mijn wensen zijn? De simpele dingen zelf afhandelt en de rest doorschuift naar een accountmanager… Dat zou een meerwaarde zijn in plaats van de internet-hype verplaatsen naar 2ndlife.
De kracht van 2ndlife draait volgens mij om de interactieve communicatie tussen gelijkgestemden. Waar anders zou ik mensen kunnen ontmoeten uit taiwan, amerika, het verenigd koninkrijk of ja zelfs uit nederland – mensen die ik inmiddels tot echte vrienden reken, waarmee ik regelmatig praat terwijl we luisteren naar een eclectische mix van st-germain gedraaid door een bevriende dj in san fransisco…
Ben benieuwd wanneer bedrijven eindelijk wakker worden en beseffen dat de wereld tegenwoordig draait om vraag en niet langer om aanbod. En als er in het aanbod niet wordt voorzien door deze bedrijven zijn er gelukkig genoeg creatieve mensen te vinden om in voetsporen te treden…
Petje af voor het crematorium! Een vernieuwend concept wat hopelijk niet strand. Persoonlijk ben ik nog niet van plan om dood te gaan in 2ndlife dus een uitvaartverzekering hoeven ze niet mee aan te komen maar voor mensen in een rouwproces zou dit wellicht steun kunnen bieden. Maar maak het alsjeblieft niet smakeloos door ‘uitvaarten live via 2ndlife te volgen voor nabestaanden’…
@JB :
Petje af voor het crematorium! Een vernieuwend concept wat hopelijk niet strand. Persoonlijk ben ik nog niet van plan om dood te gaan in 2ndlife dus een uitvaartverzekering hoeven ze niet mee aan te komen maar voor mensen in een rouwproces zou dit wellicht steun kunnen bieden. Maar maak het alsjeblieft niet smakeloos door ‘uitvaarten live via 2ndlife te volgen voor nabestaanden’…
**** Dat gaan we zeker niet doen, uitvaarten live via 2ndlife volgen. Dan sla je de plank mis. We gebruiken het schaalmodel in SL vooral om mensen uit te leggen hoe het er in een echt crematorium aan toegaat. Zo hopen we vooroordelen en misvattingen te bestrijden. En we zijn hier ook niet eenmalig om mee te surfen op een hype. We hebben een aantal acties klaar staan voor de komende weken. Allemaal behoorlijk verrassend denk ik.
Allemaal leuk en aardig hoor dat de uitvaartbranche ook SL heeft ontdekt. Maar ik ben toch meer geinteresseerd in een discussie over de redenen waarom Talpa besloten heeft te gaan experimenteren in SL.
Opvallend vind ik dat ze er voor gekozen hebben direct een samenwerking aan te gaan met verschillende partijen. Hierdoor kunnen ze volgens mij een meer constante stroom van events & entertainment gaan brengen op hun eiland. Heel anders dan op het Big Brother eiland waar eigenlijk niks te beleven viel voor bezoekers.
Ik lees met veel belangstelling jullie reacties. Waar het mij als toeleverancier van alle producten rondom uitvaart (Bogra) om gaat is te weten wat er leeft onder de mensen. Wat zou je graag willen om te herdenken, soort memory place, niet alleen in SL maar ook vertaald naar RL. Ik gebruik dit voor ontwikkeling van onze producten, welke ik daadwerkelijk verkoop.
Hoe leeft iemand, hoe denkt de persoon, hoe wil je je leven inrichten én dus ook ‘gedenken’. Daar gaat het om, eerst leefstyle bepalen en dan pas shoppen. Zie het als een etalage zoals bijv. meubelboulevards: je gaat niet bij Trendhopper of Ikea naar binnen als je een massief eiken bankstel zoekt…die keuze maak je vooraf, zodat de kans van slagen groter is naar wat je zoekt.
Wij hebben dat nu ook al met onze kisten gedaan: kies je een hedendaagse/moderne kist dan mag je best kijken naar de traditionele modellen, de kans dat je de kist vindt die past bij er persoonlijkheid van de overledene is klein!
@Annet: We zitten niet zo maar op de lokatie waar we zitten. We hebben ons laten adviseren door de zeer bedreven Gwen van Amazingg, de designer. De oorspronkelijke lokatie was ook niet een mature eiland. Maar de eigenaar van de oorspronkelijke lokatie had problemen met de komst van ons crematorium. Grappig is dat eigenlijk want ook bij de vestigingsplannen van ‘echte’ crematoria heb je verzet vanuit de buurt. Kortom, de gekozen lokatie is weloverwogen en de resultante van bezwaar van de eigenaar van de oorspronkelijke plek. Overigens combineren we sex en dood ook niet. Heb je naast ons gekeken? Daar zit geen enkel bedrijf dat iets met sex te maken heeft. Overigens is er wel een parallel tussen sex en dood, het zijn beide schaamte-onderwerpen. Dus het is niet toevallig dat je dan ook op vergelijkbare plekken komt.
Dan over de teaser. Ik vind een teaser als “Wij introduceren nagedachtenis of legacy in SL” juist helemaal niets. Ten eerste omdat het feitelijk niet waar is. In SL waren er al meerdere gedenkplekken. En ten tweede omdat het woord legacy (en nagedachtenis trouwens ook) niet echt tot de verbeelding spreekt. We hebben gekozen voor “introducuren de dood” omdat we letterlijk opgebaarde (dode) residents in het gebouw hebben. Met de dode residents maken we de dood in zijn meest elementaire vorm zichtbaar. En kennelijk was de teaser toch niet slecht gekozen want de media=aandacht was enorm
Tot slot, wat de onderbezetting betreft, in ons gebouw is mijn aanwezigheid ook niet continu nodig want met notecards geven we op elke plek binenn het gebouw uitleg. Maar we zullen er zeker vaak zijn en hopen iedereen daar te ontmoeten.
@Peter
En nu wordt het spannend. Opgebaarde (dode) residents. Ik ben ook heel benieuwd naar jullie verdere plannen.
Dank voor de uiteenzetting.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!