VGZ introduceert Koen in consumentendialoog
Zorgverzekeraar VGZ introduceert Koen als buddy in Windows Live Messenger (het vroegere MSN Messenger). Door het toevoegen van koen@vgz.nl kan de dialoog beginnen.
Het is daarmee de eerste Nederlandse zorgverzekeraar met een Messenger buddy. Ook geeft Koen toelichting in het zogenaamde activity window (het rechterpanel). Daarnaast heeft Koen een persoonsnaam, een goede en natuurlijke manier om de dialoog namens het merk met de consument te faciliteren.
Van de VGZ site: Koen is je gezondheidsvriendje die je alles vertelt over gezondheid en ziekte. Hij is 19 jaar en werkt bij VGZ. Zelf is hij al best gezond bezig! Hij gaat bijvoorbeeld 2 keer in de week naar het fitnesscentrum. Lekker aan gewichtjes trekken om zijn body in shape te houden en zijn conditie op peil te houden. Bovendien eet hij best goed. ‘s Ochtends altijd een ontbijtje en maar af en toe een kaassoufflé tijdens de lunch. Hij weet je bovendien veel te vertellen over gezondheid en ziekte. Je kunt Koen allerlei vragen stellen over veilig vrijen, gezondheid, sporten, voeding en over verzekeren. Je kunt ook leuke testjes met Koen doen! Vul de koffiequiz in of de veilig vrijentest.
Koen is eenvoudig vormgegeven. Niet als mens maar als karakter. Daarmee ligt de verwachting van de intelligentie van Koen op het juiste niveau. Niemand verwacht van een ‘beertje’ een zeer intelligent antwoord. Goed gekozen, zo vermijd je frustraties als gevolg van te hoge verwachtingen. Als je Koen op dit moment toevoegt, heeft hij een speciaal ‘happy 2007’ illustratie. Leuk gedaan en het geeft betrokkenheid aan bij de maatschappij (hoewel Koen inmiddels meer mag gaan denken aan Carnaval 🙂 ) Als je ‘verzekeren’ vraagt aan Koen dan opent hij een activity window. Hierin wordt de website van VGZ geopend op de juiste pagina. Het zou nog leuker zijn geweest als deze pagina’s nog beter met elkaar communiceren (als je dan ergens klikt dat Koen dan zegt: ‘goede keuze! wist je dat zoveel mensen … etc ‘), maar dat is vast de volgende stap. Dan wordt Koen meer een coach die je door alle formulieren heentikt. Als de gebruiker dan niet uit een formulier komt, dan helpt Koen á la Francois Boulanger bij Geldshop. In een volgende stap herkent Koen je direct en loodst je door je eigen VGZ portfolio heen zodat Koen ook direct uitspraak kan doen over je declaraties. En als je dan vragen hebt voor Koen waar hij even niet uitkomt, dat schakelt hij je gerust door naar een collega. Een dat is dan wel een echt mens (waar je dan misschien heel even op moet wachten, maar dat is dan wel een echte expert).
Koen is gebouwd door Oberon in samenwerking met AskNow. Ik heb Koen toegevoegd aan het chatbot lijstje. Koen is actief sinds begin december 2006 maar op Marketing Facts was er (geheel onterecht) geen aandacht voor geweest. Dus bij deze!
Het lijkt stil, het lijkt een overwaaiende hype, maar onder water vind er een totale chatbot revolutie plaats! Heel veel merken zoeken de (geautomatiseerde) dialoog met het individu. Nadat merken gedurende honderden jaren hebben geleerd om geautomatiseerd te zenden (inclusief faciliterende sectoren als reclameburo’s, mediabureaus en televisieproducenten) zijn zij nu aan het leren hoe geautomatiseerd te luisteren. Dit is slechts een heel primitief begin van wat er komen gaat maar dit wordt een enorme markt.
Is Koen al eerder ingezet of lijkt hij ergens op? Hij komt me namelijk zo bekend voor.
Niet dat ik weet. Maar we vragen de experts!
Voor zover ik weet is Koen nieuw. VGZ heeft een aantal schetsen laten maken en heeft er daar in overleg uiteindelijk een van uitgekozen. Op dat moment was er nog niet gekozen voor een persoonsnaam, maar omdat het zo’n vriendelijk kereltje was, is ervoor gekozen een voornaam te gebruiken en niet iets als abstracts als ‘VGZ Gezondheidsbuddy’ ofzo.
WAAR IS ECCKY? 🙂
Koen is in november live gegaan. half december hebben we Koen ook geintroduceerd op Hyves: http://www.gezondekoen.hyves.nl. Misschien dat je ‘m daarvan kende.
Ah dan lag het dus niet aan mijn verbeelding 😉
En in november/december uiteraard ook veel met de promotie van de zorgverzekeringen bezig geweest en sites van aanbieders bezocht dus dat is zeer aannemelijk.
bedankt voor de opheldering 🙂
Je kunt niet via Koen op dezelfde manieren chatten als met de bot via MSN. Kwekker ondersteunt nog geen bottechnologie. Er zal dus echt iemand achter moeten zitten om te reageren.
Ik vind overigens 563 vrienden niet superveel met een campagne die vanaf november loopt. Je ziet Koen echt continu op Hyves, dus ik vraag me af wat de conversie van banner naar vriendjes worden is.
Ik heb meerdere campagnes gezien, oa centraal beheer. Dit heeft echter een structureler karakter en wat betreft echt een stap vooruit (Rabobank’s Yvette had dit overigens al eerder). Verder is verzekeren niet zo sexy, daar heeft Koen natuurlijk last van. VGZ geen ‘symbolische merkfunctie’: het is niet of nauwelijks een onderdeel van de eigen identiteit. Het heeft echter wel een relationele merkfunctie; in die zin is het feit dat je kan chatten het belangrijkst. Merken waar we wel graag mee gezien willen worden zullen snel veel meer vrienden krijgen. Werk aan de winkel voor de eerste H&M bot, denk ik zo…
@erwin, misschien is verzekeren niet zo sexy, maar de Oppepper van Achmea op Hyves is dat kennelijk wel met ruim 14.000 vriendjes. Uit de reacties blijkt ook dat ze het een hele sexy figuur vinden 😉
Eens! Veel trouwens die 14.000. Hier gaat het echter toch weer om een campagne. In een campagne kan je lading meegeven. Het is natuurlijk een heel funny poppetje dus goed gedaan. Structureel een link maken met de consument, blijvend in dialoog gaan en beschikbaar zijn. Functioneel en tegelijkertijd emotioneel. Dat is erg moeilijk. Maar we zullen de komende periode heel veel voorbeelden hiervan gaan zien.
Zie je dat je van Tribal bent. De kabouter van Achmea werd destijds ook door TribalDDB gemaakt. Dat was een vroeg voorbeeld van het gebruik van dynamische karakters door merken. Heb het dus zelfs vermeld in mn boek. Maar de kabouter is ook weer weg. Dat geeft het campagnematige aan. Ik heb destijds gevraagd of de kabouter een blijvertje was. Dat was niet de bedoeling. Het was gewoon een campagne.
Ik zou eigenlijk best eens de uitdaging willen leggen bij Tribal een merkkarakter te ontwerpen dat permanent, structureel de dialoog faciliteert namens het merk en in de dialoog, op individuele basis, merkwaarde opbouwt.
@ Erwin De Bron is VGZ.
Wellicht dat Nicole het een en ander wil en kan toevoegen, maar wat ik heb begrepen, is dat die berichten slaan op interactie – of anders gezegd : je typt wat in en drukt op Enter en krijgt een reactie. Of jij daaronder chatsessies verstaat…..
Wat betreft SNS-buddy heb je helemaal gelijk. Er was/is wat verwarring over buddy Bill, strikt gezien was het geen buddy, maar een tab.
een chatsessie bestaat uit:
hallo
..
ik ben mark
…
en hoe heet jij
…
waarom zeg je niks….
Dan heeft Mark in deze chatsessie dus al vier keer een bericht verstuurd en de andere kant nog niks. Ik heb gewoon het vermoeden dat het gaat om 197.678 chatsessies.
Bron is VGZ? Ben jij dan van VGZ? Werk je voor ze? Staat het ergens op de site? Niet dat ik eraan twijfel hoor, maar als ik het straks op andere plekken ga communiceren, wil ik wel bevestigd zien vanuit VGZ dat het klopt!
Laatste updat van vriendjes heb ik voor je van twee weken terug 25.584. Het aantal vragen ga ik nog effe checken zit straks met de partners om tafel. Kom nog terug met uitleg.
Dank Nicole! Goed dat je (als VGZ medewerker toch?) hier reageert.
Reageer graag om duidelijkheid te scheppen. Ben inderdaad medewerker VGZ en ontwikkelaar van Koen. Inmiddels is de laatstestand 33.572 buddy’s. Gemiddeld aantal vragen dat per sessie aan Koen gesteld worden ligt op 5,7.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!