‘CocaCola Light’ lamp en ‘Connecting People’ handboeien

16 januari 2007, 09:15

CocaCola Light lamp van Helmut SmitsReclamemakers worden vaak geïnspireerd door de kunst. En kunstenaars door de reclame. We hebben al een paar keer geschreven oven bijzondere kunstprojecten die geïnspireerd zijn op reclame. Bijvoorbeeld, over het initiatief van het Russische tijdschrift ‘kAk’ om massaproducten om te toveren tot unieke kunstobjecten met behulp van branding. Met als resultaat een houtschaaf van Gillette of een toiletborstel van Oral-B. Of de Corporate Takeover wedstrijd van Worth1000.

Vandaag nog een paar inspiratiebronnen voor marketeers en reclamemakers. Deze voorbeelden kunnen worden gebruikt in een guerilla marketing campagne of als PR instrument door de grote merken, die niet bang zijn om met mediagebruik te experimenteren. Je hoeft namelijk niet altijd dure abri op de NS stations of reclame in dagbladen in te zetten om op te vallen. Reclame op onconventionele dragers of in een onverwachte context kan zeer opvallend zijn.

Melekhov & Filyurin Advertising Group, een reclamebureau uit Novosibirsk in Rusland, heeft de 2007 kalender uitgebracht met reclame van bekende merken op ongebruikelijke dragers / media (met dank aan Alexander Filyurin).

Handboeien ‘Nokia – Connecting People’

Connecting People handboeien van Melekhov and Filyurin

Ligbed ‘Motorola’

Motorola ligbed van Melekhov and Filyurin

Affiche van Bolshoi Theater op het bankbiljet (het gebouw van Bolshoi is afgebeeld op de Russische bankbiljetten van 100 roebel; op het bankbiljet zie je reclame voor bekende voorstellingen van het theater). Ik vind dit een geweldig idee dat probleemloos gebruikt kan worden voor de echte print en outdoor reclame van Bolshoi Theater.

Bolshoi Theater affiche van Melekhov and Filyurin

Helmut Smits, een Nederlandse kunstenaar, plaatst graag bekende voorwerpen in een nieuwe onverwachte context (zie zijn ‘CocaCola Light’ lamp boven).

Een verfrissend idee voor de buitenreclame van Puma en Lacoste, afkomstig van zijn project ‘Territories’. Ik vind dit idee zeer bruikbaar voor een PR campagne rond bijzondere gebeurtenissen, zoals de recente jacht op een poema in de Nederlandse bossen. Je zou zo’n PR campagne ook zelf kunnen initiëren door een krokodil te huren en in een plas los te laten in de zomer. Gratis publiciteit verzekerd tijdens de komkommertijd in Nederland:-)

Territories van Helmut Smits - Lacoste

Territories van Helmut Smits - Puma

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    serge.fenenko@novocortex.com

    Een goed artikel, Marco. Het gebruik van niet-traditionele media is enerzijds angstaanjagend – “These ads are making our community look like Las Vegas”. Anderzijds kun je de aandacht van je consumenten winnen door ze te verrassen. Of dankzij de onverwachte interactie met ze (zoals Adidas het doet met zijn gymschoenen die gaan vliegen als je voorbij loopt).

    Ik denk dat de relevantie van je (verborgen) boodschap voor de consument cruciaal is voor het succes van de onconventionele reclamedragers. Ik geloof bv. niet dat reclame van tv-programma’s van CBS op eieren effectief kan zijn (een voorbeedl uit het artikel van NY Times). Als we eieren kopen dan denken we zelden aan tv, en waarschijnlijk zien we die CBS reclame niet eens op die eieren. Ik geloof wel dat een PR actie met Puma-logo’s in de Nederlandse bossen succesvol kon zijn tijdens de jacht op de poema. Omdat het toen relevant was voor het publiek. En omdat Puma een rebels imago heeft dat versterkt kan worden door zo’n PR actie.


    16 januari 2007 om 10:24
    serge.fenenko@novocortex.com

    Hij verdient het, Marc. Toch? Vooral als KesselsKramer reclame voor hem maken in Adformatie. Ik zag op de site van Helmut dat hij af en toe in opdracht van KK werkt.

    Slim van KK, want kunstenaars zijn beter in staat om te verrassen dan reclamemakers:-)


    16 januari 2007 om 11:31
    marcvg

    Hij verdient het zeker Serge. Ik heb al eerder over hem geblogd en merkte dat dat vrij snel werd opgepikt en de hele wereld over ging.

    Trouwens hergebruik van materialen met merknamen vindt je natuurlijk al jaren in de Fair Trade winkels.


    16 januari 2007 om 11:38
    fees

    Zouden leuke ads zijn haha


    23 oktober 2010 om 08:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!