Mogelijke regulering gamemarkt kan miljoenen kosten

17 januari 2007, 18:25

Mogelijke regulering gamemarkt kan miljoenen kostenGames met geweld moeten nog nadrukkelijker aan een minimumleeftijd gebonden- of zelfs verboden worden vindt Minister Hirsch Ballin. De overheid heeft vandaag aangekondigd maatregelen te nemen in de verkoop van dit type games en laat op korte termijn een onderzoek uitvoeren. De markt zou al een tijdje een loopje nemen met de richtlijnen van vader Staat wanneer het gaat om de toepassing van de “Gamewijzer”, het equivalent van de meer bekende Kijkwijzer voor films en video. De Minister is van mening dat deze games wellicht helemaal verboden moeten worden zoals in enkele andere Europese landen. Uiteraard is de game-industrie het daar niet mee eens.

Alle games zouden gewoon te koop moet zijn en collectief verwijst het metier naar de verantwoordelijkheid van de ouders. Het meest loze argument wat ik in dit kader heb gehoord is de opmerking “dat als je een game persé wil hebben, kan je er ook wel aankomen ook als het verboden is. Uit het buitenland bijvoorbeeld of via internet”. De angst zit er vet in want games met geweld zijn godbetere buitengewoon populair en verantwoordelijk voor een fors deel van de omzet. Een forse strop dreigt derhalve voor de gamemarkt. Het lobby circuit zal de komende weken op volle toeren draaien om in ieder geval het dreigende verbod uit te sluiten.

Maar wat is jullie mening?

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

22 Reacties

    Kasper Katje

    Verbied dan ook meteen al die gewelddadige tekenfilms op TV, geweldadige strips (ja ook Donald Duck!), slecht nieuws in het Jeugdjournaal enz enz…..

    OF stop als volwassenen alle geweld en geef zelf eens het goede voorbeeld.


    17 januari 2007 om 19:07
    Kasper Katje

    En inderdaad moeten de ouders eens leren ‘NEE’ te (durven) zeggen.


    17 januari 2007 om 19:09
    CemYildiz

    1. tal van wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat er geen directe link is tussen het spelen van gewelddadige games en de aanzet tot het daadwerkelijk plegen van geweld in real life.

    2. het is de verantwoordelijkheid van ouders en verkopers van games om de ratings van de games te respecteren en geen gewelddadige games verkopen aan minderjaringen. Het is heel simpel: een 16+ game heeft niet voor niets die rating gekregen. Als kinderen dit kunnen kopen en spelen, direct of indirect, dan heeft dit niets te maken met de inhoud van de game zelf.

    3. wat gaat er geburen met gewelddadige boeken, televisie en speelfilms? Iemand ooit de film Irréversible gezien? Of American Psycho of de Bijbel gelezen? Hoe zit het met muziekvideo clips op MTV/TMF vol sex, geweld en taal ongeschikt voor kinderen?

    Ik vind het terecht dat de ratings van de games moeten worden gerespecteerd en opgevolgd door verkopers van games en ouders. Een verbod zal echter niets oplossen, helemaal niets. Sterker nog, het zal averechts werken naar mijn mening.

    De gemiddelde leeftijd van een gamer is rond de 30 jaar en gaming is zeker niet alleen iets voor kinderen. Als er een totaalverbod komt op gewelddadige games, dan zal die er ook moeten komen voor speelfilms, boeken, televisie en andere media en vormen van content, waarin geweld kan voorkomen en waar kinderen aan kunnen worden blootgesteld.


    17 januari 2007 om 19:34
    venturo

    Cem ik heb begrepen dat er massaal verkocht wordt aan alle leeftijden en nog erger dat de normering niet past bij de inhoud. Daarmede snijdt de bedrijfstak zichzelf in de vingers. Overigens, tussen virtueel geweld waarnemen in een film en aan een geweldsspel deelnemen zit een wereld van verschil. Wat de Bijbel hiermee te maken heeft is me al helemaal een raadsel…


    17 januari 2007 om 19:40
    CemYildiz

    Albert, zoals ik hierboven al schreef, is er geen directe link aangetoond tussen het spelen van gewelddadige games en het daadwerkelijk plegen van geweld in het echte leven. Sterker nog, er zijn wetenschappers en geleerden die beweren dat het juist een positief effect kan hebben: rustiger worden door het uiten van je agressie in games.

    Wat betreft de ratings van games, moet je zijn bij instanties als PEGI, niet bij de publishers of ontwikkelaaars. Dat deze instanties jarenlang niet alle games uitvoerig hebben gespeeld, is een tweede.

    Overigens worden gewelddadige games in Duiitsland (met 16/18+ rating) vaak aangepast, zodat de rating alsnog omlaag kan. Denk hierbij aan het weglaten van bloedeffecten in games.


    17 januari 2007 om 19:58
    venturo

    Cem wie heeft het over gewelddadig gedrag? Is het zien van geweld op hele jonge leeftijd goed denk je? Daar gaat het hier over. Nog duidelijker, een deel van de industrie neemt een loopje met de ranking en de verkoop van games met geweld. En daar grijpt de overheid wat mij betreft terecht in. Ik vind games met geweld persoonlijk helemaal ruk maar er zal een markt voor zijn. Evenals voor harde porno, live onthoofdingen en ophangingen. Daar heb ik, en ook de overheid naar ik meen het niet over. Tot slot “Sterker nog, er zijn wetenschappers en geleerden die beweren dat het juist een positief effect kan hebben: rustiger worden door het uiten van je agressie in games“. Daar wil ik wel en kopietje van hebben. Ik vermoed dat die wel ergens te vinden is in jouw omgeving? 🙂


    17 januari 2007 om 20:09
    CemYildiz

    Als het niet over gewelddadig gedrag gaat, dan moet de regulering ook worden toegepast op andere media/content. Als minderjarige kun je bepaalde content nog niet verwerken, content afkomstig uit games, maar ook uit speelfilms en televisie.

    Ik vind het absoluut terecht dat de overheid ingrijpt op de verkoop van gewelddadige games aan minderjarigen. Een totaalverbod ben ik het echter compleet mee oneens. Dit gaat gewoon niet werken, punt.


    17 januari 2007 om 20:13
    venturo

    Cem jij hebt het over gewelddadig gedrag. Wat ik lees uit de nieuwsbrief van Justitie is voor de derde keer in deze discussie dat een deel van de industrie een loopje neemt met de ranking en de verkoop van games met geweld. Punt. En ga nou niet naar anderen wijzen die ook door het rode licht rijden, dat laat jouw overtreding immers onverlet…. dat eventuele verbod op gewelddadige games is een gevolg, de oorzaak daarvan ligt bij de industrie zelf. Capiche?


    17 januari 2007 om 20:20
    CemYildiz

    En ook hier nog even een toevoeging: hoeveel lezen we over games in de media? Vrijwel niets en dat terwijl gaming inmiddels groter is dan film/dvd/muziek. Beetje vreemd nietwaar? Politici en andere mensen met macht snappen gaming vaker niet dan wel. Het is juist daarom zo makkelijk om kritischer te zijn t.o.v. gaming. Ook toen televisie opkwam, was er paniek over vergelijkbare zaken. En nu? Televisie is niet meer weg te denken. Mensen verzetten zich tegen dit soort veranderingen, dat is niet alleen iets van deze tijd.


    17 januari 2007 om 20:21
    venturo

    Cem “gaming inmiddels groter is dan film/dvd/muziek” nou schiet je toch wel even uit de bocht, groter dan muziek? Denk nog even aan dat rode licht.


    17 januari 2007 om 20:25
    CemYildiz

    Albert, ik haalde inderdaad dit onderwerp iets uit de context door gewelddadig gedrag aan te halen, je hebt gelijk. In Duitsland (en ook in andere landen) is in de discussies over rankings en verkopen van gewelddadige games echter massaal aangehaald dat games ook aanzetten tot geweld. In ieder geval is die link veelvuldig gemaakt in de media. “Persoon X heeft persoon Y vermoord en speelde ook games.”Minister Hirsch Ballin is hierbij beïnvloed door Duitsland en de getroffen maatregelen, dus “games en geweld” hebben hier indirect toch wel mee te maken.


    17 januari 2007 om 20:27
    CemYildiz

    @Albert:

    Uit het bericht van GfK:

    De gamemarkt is sinds afgelopen jaar groter dan die voor dvd’s. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die GfK Benelux Marketing Services afgelopen vrijdag, 12 januari, bekendmaakte tijdens een schandalig slecht bezochte bijeenkomst op het Noorderslag Seminar. De gameverkoop steeg in 2006 met 16,9%, terwijl de omzet met 23% steeg naar €339,4 miljoen. Dat is iets meer dan de totale omzet aan dvd’s (€334,3 miljoen, een verbetering met 1,6%) en fysieke geluidsdragers (€316,9 miljoen, een terugval van 7,5%)). In Muziek en Beeld 3, die in week 8 verschijnt, wordt uitgebreid ingegaan op de definitieve jaarcijfers.

    Ik bedoelde met “muziek” in dit geval de omzet uit de verkoop van fysieke geluidsdragers.


    17 januari 2007 om 20:30
    venturo

    Nog een keertje offtopic dan want daar ben ik klaar mee Cem. Te ver van het onderwerp “misdragingen in de gameindustrie”

    “Muziekverkoop in Nederland flink gedaald De muziekverkoop in Nederland is vorig jaar met veertien procent afgenomen. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van de internationale muziekmaatschappij IFPI. Van alle Europese landen daalde de muziekverkoop in Nederland het sterkst. In België zakte de muziekverkoop met zeven procent, in Engeland met drie procent en in Frankrijk met twee procent. In Duitsland en Italië bleef de muziekverkoop ongeveer gelijk. De totale consumentenbestedingen daalden in Nederland naar 345 miljoen euro.

    “Dit staat los van de belangrijke verschuiving naar muziek DVD’s.”


    17 januari 2007 om 20:41
    CemYildiz

    Inderdaad te ver van het onderwerp, dus ik ga er ook niet meer op in 🙂


    17 januari 2007 om 20:52
    venturo

    Cem nauwelijks interessant. Populair gekrakeel en naar mijn mening ook weer voorbijgaand aan de werkelijke schuldvraag. En die ligt hoe dan ook bij de industrie zelf.


    17 januari 2007 om 21:09
    Kasper Katje

    Hoezo Albert? Volgens mij zijn nog altijd de ouders verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen en dus ook het inschatten en aangeven wat geschikt is en wat niet.

    Altijd maar dat afschuiven op fabrikanten, overheid, school en mediamakers. BAH

    Kinderen zijn geen luxe-artikelen, opvoeden is een vak en gaat vaak niet samen met de carrierewensen van de ouders….jammer dan.


    17 januari 2007 om 21:19
    venturo

    Kasper je begrijpt het niet helemaal denk ik. Als je als ouders niet kan rekenen op de juistheid van de informatie op de verpakking van games en als de retail die shit verkoopt aan kinderen onder de geadviseerde leeftijd waar sta je dan met je opvoeding brave borst?


    17 januari 2007 om 21:23
    Kasper Katje

    Ik begrijp het maar al te goed hoor. Als dat echt het geval zou zijn dan breng je dus als ouder die game terug naar winkel…sim-pel.

    Adviesleeftijd is geen verplichte minimumleeftijd lijkt mij, dat bepaalt de ouder. We moeten niet alles willen reguleren en zeker niet door de CDA/CU clan en weer een kanaal waarlangs de angst voor geweld wordt ingeboezemd.


    17 januari 2007 om 21:55
    venturo

    Kasper, ik begrijp dat je deze zelf wat verkeerd ingezette discussie tot een goed einde wil brengen. Be my guest. Trouwens heb je zelf kinderen?


    17 januari 2007 om 21:59
    Kasper Katje

    Nee, ik probeer nog steeds mezelf op te voeden en dat is al lastig genoeg. En nu ga ik….. gamen


    17 januari 2007 om 23:36
    Frank de Groot

    Jeetje, weer een bericht van mijnheer treur. Weer een onzinnige discussie en weer een ‘stelling’ die zwaar subjectief is. En oh ja, natuurlijk weer die moeilijke reactie-op-reactie lijst. Deze keer tussen hem en Cem/Kasper.

    Pffff… graag nadenken of mijnheer treur misschien niet van dit blog moet worden geweerd om onnodige ergernis te voorkomen.


    18 januari 2007 om 00:00
    cindy

    Finally somebody is doing his job … we should keep him in the next cabinet to finish what he started! Perhaps he should also clean up the gambling bit of the gaming world.

    Along the same subject, perhaps the tiny ‘educational’ bit of the gaming world should change thier name to differentiate themselves from the regular ‘gaming’ world.

    I strongly believe in responsible parents brings-up responsible children. I also see government as ‘parent’ responsibles for her citizens-children. If we look at our government the past 4 year, perhaps it explains why we behaved as if ‘we were parentless’.

    We cannot continue accepting products that are not good for ourselves or the society as a whole. We need to wake up and look at things with a different colour. Most of us reading this blog are sensible, well balanced citizen. But there are many that are not. These are the individuals that we have to prepare to protect OR lead them to better things. If we leave it to the good graces of producers or the gaming world, we might as well put some rings on our noses like the cows.

    There are enough crimes and voilents in this country. Let’s wake up to reality and stop living in the world of the Second Life.


    18 januari 2007 om 04:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!