Gaming in Nederland

18 januari 2007, 09:49

Er is de afgelopen weken veel over gaming op marketingfacts geschreven. Zo schreef Marco eerder dat de Amerikaanse game industrie in 2006 een recordomzet heeft geboekt van 12,5 miljard dollar (games, consoles, de hele rimram). Cem schreef dat in Nederland voor het eerst de game verkopen (enkel spellen zelf) voor het eerste de DVD verkopen voorbij gestreeft waren. Op basis van GFK onderzoek blijkt dat in 2006 in Nederland € 339,4 miljoen is uitgegeven aan spellen. Maar in al deze hossana verhalen komt Albert met een ontnuchterend stuk dat minister Hirsch Ballin de game markt mogelijk wil reguleren, wat miljoenen zou kosten.

Maar hoe is het nu met de Nederlandse game markt?

We hebben natuurlijk een aantal grote spelers, waarvan Guerilla Games de bekendste was. Enige tijd geleden verkocht aan Sony. Daarnaast hebben we natuurlijk Playlogic , Zylom (die webbased games maken) en Steamline studio’s die naast eigen games ook in opdracht van derden bouwen.

Ook ontspringen her en der nieuwe initiatieven, zoals Eximion en het recentelijk gelanceerde Belgisch / Nederlandse Peleton-game (wat veel weg heeft van een uit de hand gelopen hobby project).

Interessant uit het stuk van Cem is voor mij de volgende quote:

“De gemiddelde product manager heeft geen idee hoe groot gaming is, terwijl hun doelgroep zich hier juist bijna dagelijks mee bezig houdt. Voor hen is gaming wat TV is voor de televisie-generatie: een medium waar je mee bent opgegroeid en waar je dagelijks gebruik van maakt. Regelmatig krijg ik reacties als: “Oh, is gaming zo groot?” en vaak ook “Ja, vroeger speelde ik ook weleens een spelletje op de PC”. Het inlevingsvermogen van marketeers in zijn of haar doelgroep is vaak ver te zoeken.

Een gemiste kans, want inmiddels is de omzet uit de verkoop van games het grootst in de entertainmentsector. De komende jaren zal de game-industrie sterk groeien en partijen die zich verdiepen in games en deze inzetten voor marketingdoeleinden, zullen hier de vruchten van plukken.”

Maar omdat deze nieuwe generatie zich dus wel helemaal kan inleven in de huidige gaming markt, zie ik persoonlijk veel kansen voor gaming bedrijven die nieuw in de markt komen. Ondanks de vaak grote investering die nodig is voor een goede game, bewijzen enkele partijen (zoals Eximion) dat je ook klein kan beginnen of zoals Streamline dat je ook andere business modellen kan toepassen (jezelf verhuren en ondertussen ook doorwerken). Ik geloof daarom dat nieuwe starters zeker een kans hebben in deze markt, zolang ze maar zowel de ontwikkel kant (wat wil de klant nu, hoe zit deze gamer in elkaar) als de marketing kant (waar kunnen we straks aan verdienen) goed in de gaten houden.

Nextstage heeft dit ook ingezien en organiseert daarom op 1 februari een bijeenkomst om gaming initiatieven en financiers bij elkaar te brengen. Een must voor iedereen die zich met gaming bezig houd lijkt me. Helaas kan ik er niet bij zijn, ik geef dan zelf een masterclass.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

12 Reacties

    Seth van der Meer

    In de Edge van deze maand staat een artikel over de kansen voor de Nederlandse Gameindustrie, naar aanleiding van het NLGD congres van afgelopen november. De algemene conclusie daar is dat Nederland zich kan onderscheiden door niet voor de mainstream grote console titels te gaan, maar veel meer naar de toepassingen van games in andere contexten te kijken. Advergames zouden kunnen inderdaad, hoewel ik het winnende concept nog moet zien. Ik merk dat steeds meer ’traditionele bedrijven’ behoefte hebben aan ‘iets met gaming’ omdat ze denken daar de ‘verloren’ doelgroep te vinden. Dit lijkt me de verkeerde insteek. Die doelgroep heeft zich van hen afgewend en wil niet meer op de traditionele manier worden benaderd. Met andere woorden: ze willen serieus genomen worden.

    Games bieden heel veel mogelijkheden om mensen nieuwe belevingen te bieden, dingen uit te proberen, scenario’s te testen, etc. Op dat gebied kunnen we in Nederland nog goed met het buitenland mee. Bedrijven als Ranj, Ijsfontein, Submarine etc doen echt baanbrekend werk op dat gebied en instituten als de HKU, AGS en de Universiteit Utrecht doen onderzoek naar dergelijke toepassingen (maar de kennis druppelt nog te langzaam door in bedrijvigheid)

    Om een positie op te bouwen zouden startende gamebedrijven inderdaad meer moeten luisteren naar wat potentiele opdrachtgevers aan uitdagingen hebben, en hoe je dat met game-technologie zou kunnen oplossen. Wat dat betreft weinig anders dan hoe ICT, Internet of adviesbedrijven werken. Gewoon oude wijn in nieuwe zakken dus? Jort (!) mag het zeggen.


    18 januari 2007 om 11:32
    chi666

    @Seth: helemaal mee eens dat er een grote markt voor Nederland ligt in het Serious gaming segment, alleen wilde ik daar in dit stuk even niet op in gaan.

    Ik denk dat op specifieke delen van de entertainment gaming markt voor Nederland ook best een markt ligt. Misschien niet in de mega games, maar bepaalde specifieke niches zouden we goed in kunnen zijn. En Nederland als internationaal land zou natuurlijk heel veel kunnen betekenen bij het maken van games voor de hele internationale (of Europese) markt.


    18 januari 2007 om 14:09
    CemYildiz

    Een game als Killzone 2 (in productie voor de PS3 bij Guerrilla) is groot, zowel qua budget als ook qua doelstelling. Het is één van de grootste titels voor de PS3; tenminste, dat moet het worden. Er is wereldwijd een tekort aan goede ontwikkelaars/programmeurs, dus Nederland kan op dit gebied vast een waardevolle bijdrage leveren.

    Verder denk ik ook dat er potentie ligt op andere gebieden, zoals gaming hardware/accessoires. En dan heb ik het niet over fashion notebooks met dons en diamantjes, met flut hardware voor 4000 euro bij de Bijenkorf, dat koopt bijna niemand 😉


    18 januari 2007 om 19:13
    Willem Henskes (GfK MS Benelux)

    Hi,

    Even naar aanleiding van de uitspraak dat Games dit jaar voor het eerst DVD in verkopen heeft overschreven. De DVD film verkopen zijn in 2006 gestegen naar 332,4 miljoen Euro in waarde, dit was een 2,3% stijging ten opzichte van 2005.

    De Console games verkopen lagen op 146,3 miljoen euro en PC games op 57,1 miljoen euro, deze aantallen vertegenwoordigen een stijging van respectievelijk 14,3 en -1,6%. Gezamelijk zijn ze echter nog niet op het niveau van DVD film verkopen. Om dit niveau te bereiken moeten tevens de verkopen aan gaming consoles worden meegerekend, welke op 136 miljoen euro liggen (stijging van 52,8%).

    Dus de verkopen aan pure software voor games ligt nog wel degelijk een stuk lager dan de DVD verkopen. Om groter te worden dan de DVD markt zou de markt van games software zou nog met ongeveer 60% moeten groeien of de DVD markt zou grof moeten dalen, zoals de muziekmarkt dat reeds gedaan heeft.

    Vriendelijke Grt,

    Willem Henskes


    19 januari 2007 om 07:53
    Egas

    Met een verwachte groei van 16% per jaar zal de gamemarkt dus waarschijnlijk in 2009 de (HD)DVD/BluRay markt voorbij streven.

    Let wel: NVPI rekent casual gaming niet mee, dus eigenlijk liggen de uitgaven aan gaming nu al substantieel hoger.


    19 januari 2007 om 08:23
    CemYildiz

    @Willem: bedankt voor de toelichting, dat is toch wel een belangrijk punt! Ik heb dit inmiddels ook toegevoegd aan het artikel dat ik had geschreven hierover. Wel ben ik benieuwd hoe, zoals Egas ook benadrukt, de omzet er uitziet als ook casual games en mobile games worden meegerekend.


    19 januari 2007 om 08:44
    Willem Henskes (GfK MS Benelux)

    @Ces

    De cijfers van de NVPI zijn opgebouwd uit onze data, deze bevatten de games verkopen zoals aangeleverd door de Nederlandse retail (een schatting zegt dat wij ongeveer 75% van alle gamesverkopen in Nederland meten). In deze data zou in principe alle soorten games moeten zitten dus wat bedoelen jullie precies met casual gaming?

    Daarnaast blijkt uit het rapport van PWC dat mobile gaming 25 miljoen euro groot is wat zou leiden tot een totale gaming markt van 228 miljoen euro in 2006.

    M.b.t. dat gaming in 2009 groter is dan film moet men rekening houden met het feit dat deze twee markten steeds sterker met elkaar samensmelten. Namelijk, de groei van de gaming markt vind zijn basis in 5 consoles waarvan de PS3 & de X-box 360 twee belangrijke zijn. Beide consoles geven de mogelijk om film af te spelen, PS3 via de ingebouwde Blu-Ray speler en X-box 360 via een HD-DVD extensie.

    De potentiele groei van de film markt komt ook uit de hoek van HD-DVD & Blu-Ray. Maar wat kritiek is voor de groei van de film markt, is dat de penetratiecurve van een gameconsoles een veel snellere start kent dan die pure mediaspelers. Hierdoor wordt de groei van HD-DVD & Blu-Ray film de komende jaren sterk beïnvloed door de PS3 & X-box 360 verkopen, want hoe meer mensen de nieuwe dragers kunnen kijken hoe hoger de verkopen ervan zullen liggen.

    Dus als de komende jaren de voornaamste groei van de games markt uit de hoek van de PS3 / X-box 360 komt is de kans reëel dat de film markt meegroeit waardoor de games markt de film markt niet snel zal inhalen. Echter, komt de sterkste groei uit de hoek van de Nintendo DS / Wii / PSP dan kan de film markt niet meeprofiteren waardoor de games markt een inhaalslag kan maken.

    Eigenlijk maakt dit de ontwikkeling van de markt voor gaming alleen maar interesanter 😉

    Grt,

    Willem


    19 januari 2007 om 10:14
    CemYildiz

    Bedankt voor de toelichting Willem. Over casual games: deze worden online gespeeld (en verkocht), maar ik weet niet wat de totale omzet hiervan is.

    “Echter, komt de sterkste groei uit de hoek van de Nintendo DS / Wii / PSP dan kan de film markt niet meeprofiteren waardoor de games markt een inhaalslag kan maken.”

    In de GfK cijfers zie je dat de DS gigantisch groeit en dat de best verkochte games van het afgelopen jaar DS games zijn (Brain Training etc.). Deze groei (ook wereldwijd) kunnen we denk ik niet verwaarlozen.


    19 januari 2007 om 10:20
    Egas

    Willem,

    Interessant inderdaad, de links tussen game consoles en films.

    Onder de casual game markt moet je volgens mij naast de online games eigenlijk ook de mobile games rekenen. Dan kom je toch al gauw op nog 50 miljoen extra uit.


    19 januari 2007 om 10:28
    Willem Henskes (GfK MS Benelux)

    @Cem

    Klopt, de DS realiseert een marktverbreding in de gamesmarkt, wat nodig is om de inhaalslag op film te maken.

    Grt,

    Willem


    19 januari 2007 om 10:31
    chi666

    @Willem: het zou mooi zijn als inderdaad niet enkel de omzet aan softwarematige games zou worden berekend, maar ook van online games. Zit bijvoorbeeld de World of Warcraft maandelijkse fee hierin? En de Hattrick supporterschappen? Om er maar een paar te noemen. Daarnaast is gaming natuurlijk ook de extra opbrengsten die b.v. een Zylom en andere games (spellen.nl, maar ook hattrick en dergelijke) weten te realiseren.

    Het is een hele moeilijk meetbare markt natuurlijk. Zeker omdat de meeste internet based games internationaal zijn en dus per definitie geen NL cijfers hebben (of vrijgeven).

    Wel heb je gelijk dat het een heel interessante tijd wordt, met name vanwege de media centre vs game console strijd. Vandaag hoorde ik toevallig iemand al zeggen dat de enige reden om een xbox te kopen in plaats van een PS3 was dat een Xbox gewoon een media centre is en je er dus veel meer mee kan.

    Ik denk dat de hele media centre markt zal komen vanuit de console markt en dat Microsoft de destijds in mijn optiek onbegrijpelijke zet om de game console markt op te gaan heel veel visie heeft gehad. Door deze console is Microsoft waarschijnlijk niet meer weg te slaan uit de huiskamer, en gaat men ook de IPTV wereld overheersen, door één geïntegreerd media centre.


    19 januari 2007 om 22:28
    CemYildiz

    @Bas: ik weet wel zeker dat de maandelijkse fee van World of Warcraft niet wordt meegeteld. Volgens mij is de onlangs verschenen add-on voor WoW (The Burning Crusade) inmiddels ook 100.000+ over de toonbank gegaan in Nederland.

    Overigens had ik gisteren een goed gesprek met iemand die actief is met promoties, waarbij dvd’s, cd’s en andere premiums werden ingezet. Hij vertelde dat muziek “commercieel” was, omdat populaire muziek zowel op TV als op de radio wordt gepromoot. Misschien logisch, maar ik had hier eerder niet direct over nagedacht.

    Als je kijkt naar games, dan is eigenlijk internet als medium de katalysator hierachter. Op radio hoor je nauwelijks iets over games en op TV heb je alleen programma’s als Gamekings en Gammo. Dat gaming groot is geworden zonder directe hulp van radio/tv zegt toch wel iets.


    20 januari 2007 om 07:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!