Lokaal adverteren in Google Maps

Lokaal adverteren in Google Maps

Lokaal adverteren in Google Maps

Google heeft vandaag de dienst lokale bedrijfsadvertenties officieel gelanceerd. Met deze dienst wordt het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om te adverteren in Google Maps, de populaire online kaarten- en routeapplicatie van Google. De dienst biedt de mogelijkheid om bedrijfsvestigingen op de kaart te laten verschijnen en daarbij extra bedrijfsinformatie te tonen.

Een advertentiecampagne voor op Google Maps kan zonder al te veel moeite opgestart worden, want de dienst is volledig geïntegreerd in AdWords. Enige voorwaarde is dan ook dat de adverteerder een account in AdWords heeft en geregistreerd staat bij de Kamer van Koophandel of in het Bedrijfscentrum van Google zelf.

Extra advertentiemogelijkheden
Met lokale bedrijfsadvertenties wordt het voor adverteerders mogelijk om op Google Maps één of meerdere van de eigen bedrijfslocaties weer te geven middels een van de beschikbare icoontjes of door een eigen afbeelding, bijvoorbeeld het bedrijfslogo te uploaden. Nadat de gebruiker op het icoontje klikt, verschijnt een klein schermpje met daarin extra bedrijfsinformatie die door de adverteerder kan worden opgegeven. Tot de mogelijkheden behoren onder andere adres- en contactgegevens, een afbeelding, openingstijden en betalingsmogelijkheden.

Google Maps
De Nederlandse versie van Google Maps is sinds 4 oktober 2006 beschikbaar en inmiddels is het aantal gebruikers ervan enorm gestegen. Volgens Sidney Mock, marketing manager van Google Nederland is Maps op dit moment de op twee na populairste routeplanner van Nederland. “Wij zijn echter van plan om door te stoten naar de eerste positie.” Het bedrijf hoopt dit te kunnen realiseren wanneer de lokale advertenties worden weergegeven binnen de gewone zoekresultaten van Google.nl. Deze integratie zou inderdaad bijzonder veel extra traffic kunnen genereren. Cruciaal hierin is de “OneBox” een tool waarmee resultaten uit andere Google applicaties bovenaan in de organische zoekresultaten kunnen worden getoond.

Daarnaast zullen de advertenties ook gekoppeld worden aan de Google Earth, maar dat zal pas gebeuren als er een Nederlandse versie van deze applicatie beschikbaar is. “En dat kan nog even duren”, aldus Wouter Vink, die verantwoordelijk is voor de advertentieproducten van Google in Nederland. “Google Maps is al wel beschikbaar op de mobiele telefoon.”

Resultaten in andere landen
In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en nog enkele Europese landen is adverteren op Google Maps al gemeengoed geworden. Vooral in de Verenigde Staten wordt er bijzonder veel gebruik van gemaakt en bovendien zijn de behaalde resultaten daar zeer positief. Google heeft de dienst daar dan ook al uitgebreid met een coupon mogelijkheid, zodat klanten gestimuleerd worden om na een online zoekopdracht daadwerkelijk naar een winkel te gaan om daar hun coupon te verzilveren.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Is er ook nog iets verteld over de ervaring in de VS tot nog toe David? Neem aan dat het afrekenmodel hetzelfde is gebleven als bij normale adwords?

    geplaatst op
  • Ik heb een bedrijf ingeschreven en ben benieuwd naar het resultaat.
    Echter kan ik geen koppeling vinden binnen AdWords?

    geplaatst op
  • @Marco
    Het principe bij lokale bedrijfsadvertenties is inderdaad gelijk aan dat van AdWords. Je betaalt per klik en de prijs en positie zijn afhankelijk van je kwaliteitsscore en de relevantie. Wat dat betreft dus niets nieuws onder de zon.

    @Vincent
    Ik kon ze gisteren ook nog niet ontdekken, maar nu zie ik de optie wel staan. Als je in een advertentiegroep op de tab 'advertentievarianten' klikt, kun je bovenaan kiezen voor het toevoegen van een 'Lokale bedrijfsadvertentie'.

    geplaatst op
  • Opvallend: bij het aanmaken van een advertentie is het wel mogelijk om een punt op de kaart uit Nederland te kiezen, maar niet om een Nederlands adres in te voeren. Voor het gemak kan er alleen een fysiek adres ingevoerd worden uit Canada, Frankrijk, Italie, Japan, Spanje, VS en UK. Wie dus gebruik wil maken van deze nieuwe advertentiemogelijkheid moet dus even een puntje op de kaart prikken.

    geplaatst op
  • Kan mij iemand vertellen waar je binnen Adwords of het Bedrijvencentrum dat logo kan uploaden (zie afbeelding)

    geplaatst op
  • Roland, ik maakte zojuist een campagne aan voor mijn nieuwe site. Bij de laatste stap vroeg Google of ik ook op Google Maps wilde. Ik had overigens al daarvoor gekozen om regionaal te adverteren. Ik vermoed dat deze optie triggert. Je kunt vervolgens de ad invullen en een logo uploaden. Eens kijken hoelang Marco deze afbeelding laat staan. Maar goed, een bezoeker van MF verder helpen door dit plaatje te tonen is geen spammen, toch?

    geplaatst op
  • @ Adwin - proberen we na de penalties van Google de SEO market weer 'schoon te krijgen' lezen we nu met z'n allen op je website dat een goede positie in zoekmachines vaak wonderen doet!!!!!! Sjonge jonge..... Terug bij af?

    geplaatst op
  • @Koen, Roland en Karel
    Je kunt het gewoon vanuit een bestaand Google Adwords account aanmaken. Enige voorwaarde is dat het adres van de vestiging waarvoor je wilt adverteren al in Google Maps moet staan. Dat is het geval als de vestiging apart geregistreerd staat bij de KvK of in het Bedrijfscentrum van Google. Het systeem koppelt dan ook gelijk het juiste adres aan je advertentie. Je kunt dus wel degelijk op adres adverteren! Zie het screenshot van mijn vertoning:






















    Het uploaden van logo’s en dergelijke gaat gewoon in AdWords. Kies voor de campagne en vervolgens de adverentiegroep van jouw keuze en klik vervolgens op de tab “Advertentievarianten”. Je krijgt dan de mogelijkheid om een lokale bedrijfadvertentie aan te maken. Kijk voor meer informatie in het Informatiecentrum van AdWords.

    geplaatst op
  • @Marcel: ?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.