APAX, uit PCM in Endemol?

24 januari 2007, 21:07

Mediaconsumptie verandert ingrijpend waardoor traditionele publicatiemodellen aan transformatie onderhevig zijn. Dat manifesteert zich op dit moment vooral in de uitgeefbranche. Alle traditionele printondernemers zijn inmiddels naarstig op zoek naar mogelijkheden om de teruglopende belangstelling voor hun periodieken te compenseren. Bij Sanoma en vooral de Telegraaf zie je al een goed gemixte publicatie portfolio ontstaan met vaak internationale raakvlakken en cross-overs naar alle vormen van media waaronder radio, televisie, narrowcasting, internet, iptv en mobiele communicatie. Zo’n modern mediabedrijf wil ook de PCM groep heel graag zijn en met deze ambitie heeft men destijds APAX weten te verleiden tot een deelname.

Dat heeft vanaf 2004 een nauwelijks succesvolle combinatie opgeleverd waardoor APAX met weinig zicht op verbetering wel een ingrijpende beslissing moest nemen. Sinds gisteren is bekend geworden dat APAX zich terugtrekt uit het uitgeefconcern en het belang van 52.5% over doet aan die andere grootaandeelhouder, Stichting Democratie en Media (SDM). Moegestreden verlaten de Britten Amsterdam om hun kapitaal wellicht in andere ondernemingen met passende ambities te stoppen.

Partijen houden het op “incompatibilité des humeurs” maar de werkelijke reden zit hem in het feit dat APAX nauwelijks vertrouwen had in de new business voorstellen van het PCM management welke inderdaad geen fraai trackrecord heeft op dat gebied en steeds weer op titelniveau met plannen aankwam. Maar voor dat het PCM management na het vertrek van APAX de polonaise in gaat zetten lijkt het me zinvol het signaal dat van deze niet helemaal onverwachte move uitgaat op werkelijke waarde te schatten. Ik zou zeggen laat de champagne nog maar even dicht.

APAX zag geen mogelijkheden meer om van het vat vol tegengestelde belangen dat de PCM is een modern mediabedrijf te maken. Dat gaat onder leiding van het grijzige printestablishment dat rondloopt bij SDM waarschijnlijk ook niet lukken al verdient PCM topman Ton aan de Stegge nog wel enige tijd het voordeel van de twijfel. Wellicht dat de individuele dagbladverantwoordelijken nog in staat zijn een cross-overtje te vinden naar andere mediavormen maar uit de groep is geen generiek initiatief los te trekken.

Neem alleen maar de steeds maar weer opschortende projecten zoals een zondagkrant, een nee HET alternatief op Metro en Spits, met nieuwkomer De Pers nu al kansloos, maar wel heel belangrijk als bypass naar nieuwe mediatoepassingen zoals de mobiele telefoon en digital signage. Ook dat gedoe met Harry de Winters televisieplannen rondom TV-Oase past in het beeld van twijfelaars en narrowminders dat PCM over zichzelf afroept. In een vooral internationaal consoliderende markt lijkt het zelfstandig voortbestaan van de PCM als mediasmalle onderneming onzeker. Ik vrees dat de PCM groep zwaar weer tegemoet gaat en nu alleen nog met heel veel kapitaalgeweld een inhaalslag kan maken. En een groot deel van dat kapitaal heeft echter zojuist de deur achter zich dichtgetrokken.

In het kader van speculaties en axioma’s het volgende: niemand moet gek opkijken als APAX met dat vrijkomende kapitaal de gewenste triparty met Disney en Cyrte rondbreit en de overname van het zeer innovatieve Endemol mogelijk gaat maken. APAX heeft meer deelnemingen in productiehuizen zoals bijvoorbeeld Hit Entertainment waar ene John de Mol ook een belang heeft. Zou toeval bestaan?

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Thomas

    mediaconsumptie veranderT


    25 januari 2007 om 12:58
    venturo

    Dank je thomas ook nog iets over de inhoud?


    25 januari 2007 om 13:42
    Peter Luit

    Een gewaarschuwd mens (Endemol) telt voor twee….. Ze hebben inmiddels zelf ook wel al wat ervaringen achter de rug……


    25 januari 2007 om 15:30
    Thomas

    De inhoud is niet zo interessant meer na zo’n storende fout.


    25 januari 2007 om 21:19
    venturo

    Ach Thomas, dat zegt meer over jou dan over de inhoud denk ik.


    25 januari 2007 om 21:24
    media

    Ik blijf me ook verbazen over mensen die zich de moeite nemen om minimaal naam, emailadres en beveiligingscode (want vaak anoniem) in te typen om alleen aan te geven dat iemand een dt-fout heeft gemaakt.


    25 januari 2007 om 21:26
    chi666

    Tja, waar mensen over kunnen vallen. Spelvouten in een land waar we de spelling continu aanpassen om groene boekjes uit te geven kan ik niet serieus nemen. Spelling op zich ook niet eigenlijk na alle veranderingen. Zolang men begrijpt wat ik bedoel, kan spelling me aan mijn derriaire oxideren


    25 januari 2007 om 21:42
    jeroenmirck

    Of je in een reactie louter op een taalfout zou moeten focussen laat ik in het midden, maar taal kan zeer zeker een sta-in-de-weg zijn bij het lezen van een blogtekst. Iedere taalliefhebber ervaart een prominente taalfout als een pijniging. Zo zie ik nog een tweede niet te missen dt-fout in de zin over Ton aan de Stegge. Om nog maar te zwijgen over vreemde spaties in woorden als ‘voordat’, ‘opkijken’, ’titelniveau’, ‘printestablishment’ en ‘dagbladverantwoordelijken’. Wat me vooral verbaast: dat Albert zelfs na een opmerking van een lezer niks doet aan die fout in het tweede (!) woord van zijn tekst. Daarmee teister je iedere nieuwe lezer die dit bericht openklikt. Gewoon even corrigeren, Albert!

    Dan over de inhoud: is APAX werkelijk moegestreden? Ongetwijfeld hadden ze aanvankelijk hogere verwachtingen, maar het zal ze toch al in 2005 duidelijk zijn geworden dat dat er vermoedelijk niet in zat. Toen hebben ze gedaan wat wijs is: verkopen op een moment dat er nog winst uit hun tijdelijke speeltje te halen is. Dat lukt ze, dus feitelijk heeft APAX het perfect gedaan. Dat PCM nu wellicht als een kaartenhuis instort zal ze na verkoop natuurlijk worst zijn. Zo werkt een investeringsmaatschappij nu eenmaal. Verkopen met winst, en door naar de volgende deal.


    25 januari 2007 om 22:12
    media

    @Jeroen: ik ben het met je eens dat je moet proberen het de lezer zo plezierig te maken. Taalfouten moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen en als je het weet, verander je het. De manier waarop jij het nu brengt is al heel anders dan een anonieme lezer die alleen roept: ’t is kudt!

    @Albert: ik geef Jeroen wel gelijk. Je teksten zouden enorm aan waarde winnen als je wat meer let op taalgebruik en opmaak!


    25 januari 2007 om 22:19
    venturo

    @ Jeroen, laten we dit niet groter maken dan het is. Ik denk dat een gemiddelde weblogger taaltechnisch onderdoet voor een journalist. De meeste doen het er bij en hebben geen journalistieke aspirates. Het gaat toch om de inhoud, ik denk dat het diner niet verpest wordt door een kreukje in het linnen hoor. Ik ben geen Neerlandicus en zal het ook nooit worden. Maar daar hebben paar honderd duizend bezoekers op Venturo en Marketingfacts niet echt veel last van heb ik de indruk. Ik vind persoonlijk een verkeerde weergave van feiten storender dan een spelvoutje. Overigens betrap ik ook Adformatie.nl weleens op een lelijk foutje hoor, vraag het collega Maarten maar. Maar ik zal de fouten herstellen in deze posting ok?


    26 januari 2007 om 05:50
    jeroenmirck

    Prima!


    26 januari 2007 om 20:32
    Smithf868

    acquiring equivalent rss snag? Someone who’s going to be aware of nice retort. Thnkx keedabcfkdgkdege


    9 juni 2014 om 07:31
    Smithe631

    reverse lookup cell phone free christian louboutin shoes you are feakgbaeekaebfec


    9 juni 2014 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!