(Gratis) Boek over UGC of CCC
In 2001 was ik als spreker betrokken bij een EU seminar over user generated content of community created content. We wisten met zijn allen dat het ging om informatie die door niet officiële journalisten en schrijvers zou worden gaan toegeleverd. Het ging nog niet om blogs, foto’s en video’s. Nu zijn er blogsites als Blogger en Marketingfacts, fotosites als Flickr en video sites als YouTube. Intussen begint er een serieuze discussie op gang komen rond de juridische consequenties en de businessmodellen. Vorige week verscheen in Finland een interessant boek hierover onder de titel Community Created Content: Law, Business and Policy.
In het boek wordt content, gegenereerd door de gebruiker, benaderd vanuit de perspectieven van twee gebruikers:
1, De service provider, die content uit de gemeenschap gebruikt. Deze zal moet en beslissen welke copyright licenties en gebruikersregels van kracht zijn Welke opties heeft de dienst en welk effect hebben deze beslissingen op de operationele mogelijkheden.
2. Een productieve gebruiker in een content gemeenschap. Hoe kunnen de gebruikers de service provider helpen zonder de juridische controle te verliezen over de creatieve bijdragen
Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste en het langste stuk (hoofdstukken 2-3) is juridische. Het begint met de grondbeginselen van de copyrightwet en andere relevante wetgeving, die betrekking heeft op gebruikers gegegenereerde content diensten. In het boek is er commentaar op de verschillende gebruikersregels voor gebruikers gegenereerde contentdiensten. Nadruk ligt op de meest populaire open content copyright licenties. Ook wordt aandacht besteed aan service contracten en privacybeleid. Uiteraard moet hierbij bedacht worden dat het boek ontstaan is in Finland en als zodanig de Finse wetgeving in acht neemt.
Het tweede deel (hoofdstukkken 4–5) heeft een business perspectief. Hierin worden de verschillende modellen bediscussieerd en geïllustreerd met bestaande en fictieve diensten. Praktische business cases illustreren hoe verschillende bedrijven omgaan met open content licensing.
Het derde deel (hoofdstuk 6) focust op beleid. De discussie gaat in op de copyrightwet, maar ook op vergelijkbare organisaties als BUMA/STEMRA en het snijvlak tussen verschillende licentieprojecten.
Het boek is het resultaat van een studieproject van Tampere University in Finland. Het boek is uitgegeven door Turre Publishing als gratis pdf en het boek is te bestellen via Amazone.
Het is een interessant en pragmatisch boek. Een dergelijk boek zou in Nederland met de Nederlandse wetgeving ook welkom zijn. Overigens wordt er op 25 januari een workshop Open Content Businessmodellen gehouden, die reeds is volgeboekt; voor info over evt. nieuwe workshops mail of bel Martijn Arnoldus (e-mail: ma@kl.nl; tel.: 020 – 575 67 20).
Meer informatie: http://buziaulane.blogspot.com
Absoluut top, inmiddels gedownload, gescand en nu al de nodige interessante stukken voorbij zien komen. Carl, ook voor jou een must read!
Jak, ben jij er 25 januari bij en maak je daarvan nog een verslag? Ben in ieder geval geinteresseerd!
@Marco, helaas heb ik de aankondiging van de workshop te laat gezien. Hoop de tweede mee te kunnen maken. Misschien een idee om een workshop voor marketeers te organiseren.
Ik wil best een presentatie geven over CC en CCC op basis van dit boek.
Zeer lezenswaardig boekje, met duidelijke verklaringen vanuit diverse invalshoeken.
Jak, klinkt goed; wellicht even contact opnemen met Carl!
’t Is inderdaad een pareltje, dit boek!
Dit wordt een must read voor mij volgende week, leuk en interessant.
Probleem met users veel vrije hand geven is dat je vaak in hele grijze gebieden terechtkomt kwa juridische kwesties. Laten we wel wezen: uitspraken, met name in Nederland, zijn er zelden of niet eenduidig of lastig uit te leggen voor mensen in de praktijk. Aan de ene kant is het grote grijze gebied een zegen, want in de praktijk nemen veel zaken ‘niet zo’n vaart’, maar aan de andere kant blijft het gevoel dat je op een mogelijke tijdbom zit erg aanwezig en kan het mij bijzonder frustreren dat bij zoeken naar precendenten ik niet vaak een kant en klare oplossing zie voor (potentiele) problemen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!