Yahoo lanceert nieuwe advertentiesysteem een maand eerder

25 januari 2007, 07:56

CEO Terry Semel van Yahoo! heeft bekend gemaakt dat het nieuwe advertentiesysteem op 5 februari aanstaande gelanceerd gaat worden. Dat meldt Reuters UK vandaag. De nieuwe datum is een maand eerder dan door de meeste analisten was verwacht.

Semel maakte het nieuws bekend tijdens de presentatie van de winstcijfers over het laatste kwartaal in 2006. Yahoo! zag in die periode de winst slinken met zo’n 61% van $683,2 miljoen naar $268,7 miljoen. De omzet steeg wel naar ruim 1,7 miljard Dollar. Na bekendmaking van de nieuwe introductiedatum steeg de koers van Yahoo! op Wall Street gelijk met 5%.

Project Panama

Project Panama, zoals het nieuwe systeem is genoemd, moet het langverwachte antwoord van Yahoo! worden op het veel succesvollere systeem van concurrent Google. Yahoo! heeft dan ook goed gekeken naar de functionaliteiten die Googles AdWords biedt en heeft deze grotendeels ook in haar eigen systeem toegepast. Dat betekent dat er niet langer alleen gekeken wordt naar de biedprijs, maar dat ook relevantie en Click Through Rate een rol gaan spelen.

De verwachting is dat Yahoo! Panama later dit jaar in Nederland beschikbaar komt, maar gezien het grote verschil in marktaandeel tussen Google en Yahoo! is het maar de vraag of Panama ook hier een grotere rol voor zich kan gaan opeisen.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Joost Schravendeel

    Ik ga het sowieso even testen. Wellicht dat het beter loopt dan de google ads op mijn website.


    25 januari 2007 om 10:42
    NilsR

    omzet = Q x Cov x CTR x CPC … vul de getallen maar in.

    Gestreden strijd voor Yahoo, tenzij


    25 januari 2007 om 22:21
    media

    Kun je ook nog uitleggen wat die variabelen allemaal beteken Nils?


    25 januari 2007 om 22:27
    RubZie

    Dat Yahoo! een update doet is natuurlijk goed, maar so far is het nieuwe systeem nog niet erg stabiel in onze ervaring (het draait al in de VS en UK). Ook is de migratie van oude accounts niet goed gegaan, er misten bij ons keywords. Tot slot is de ondersteuning van Yahoo! UK erg slecht (veel verschillende accountmanagers die je heen en weer gooien omdat je niet in hun portfolio zou zitten), maar over Nederland heb ik dan weer geen klachten 🙂 Maar daar besteden we dan ook weer veel minder geld…

    Het is wel een enorme verbetering t.o.v. het oude systeem, dat je lekkerlijk de lust ontnam om ooit nog op het tot bijna nul gereduceerde netwerk van Yahoo! te adverteren.

    Panama zal dus in Nederland geen grotere rol gaan opeisen, tenzij Yahoo! de werkgever van Nils overneemt, om maar iets te noemen 😉


    26 januari 2007 om 06:37
    Gosse AdB

    @Marco:

    Omzet = Wat je aan geld binnen krijgt 😉

    Q = Totaal aantal zoekopdrachten

    Cov = Coverage, Percentage van het aantal zoektermen waarvoor advertenties vertoond worden

    CTR = Click-Through-Rate / Klikfrequentie, Percentage clicks van het aantal advertentie vertoningen

    CPC = Cost-per-Click, Bedrag dat een adverteerder betaalt voor een click op zijn/haar advertentie

    Voor Yahoo met een marktaandeel kleiner dan 1% vormt de Q wellicht het pijnpunt…


    26 januari 2007 om 10:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!