AdWords, het kan zoveel béter

29 januari 2007, 08:55

Als je, zoals ik, dagelijks bezig bent met Google AdWords, gaan je na verloop van tijd steeds meer dingen opvallen. Dingen die beter, helderder of simpelweg handiger kunnen. Mijn stokpaardje, de onhandige interpretatie van ‘brede zoekwoorden’ door Google, is hier al eerder ter sprake gekomen. Maar er is meer te verbeteren. Ik noem twee voorbeelden verderop. Misschien heb jij ook wel verbetersuggesties voor Google AdWords?

Ronduit storend vind ik het, dat op campagnenivo het totaal aantal kliks niet gelijk is aan de som van de advertentiegroeptotalen. Het verschil blijkt ‘m te zitten in de inhoudskliktotalen. Dit aantal inhoudskliks wordt op campagnenivo nl. wel, maar op advertentiegroepnivo niet meegeteld.

Nog een laatste schot voor de boeg: ik zou het erg handig vinden als je niet alleen op campagnenivo, maar ook op advgroepnivo het inhouds- en zoeknetwerk zou kunnen in- en uitschakelen. Wat kan er volgens jou nog beter?

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

49 Reacties

    Gerben

    Vanuit een klantencentrum kopieren van zoekwoorden of advertentieteksten naar andere accounts.


    29 januari 2007 om 09:10
    Feeder

    Da’s een goeie Gerben, zou ik ook handig vinden. En dan die zoekwoorden ook incl. standaard- en aangepaste biedingen.


    29 januari 2007 om 09:16
    Baronnn

    Kan dat niet met hun nieuwe tool: Google Adwords Editor? Ik ben nog beginner van de GA E en weet het daarom niet zeker.


    29 januari 2007 om 09:22
    martinm

    Hoogst irritant aan AdWords is dat als je onder een advertentiegroep twee advertentie varianten hebt google in principe de advertentie met de hoogste KLIKRATIO de voorkeur geeft zonder daarbij waarde te hechten aan het SUCCESPERCENTAGE.

    Logischer (vanuit gebruiker cq adverteerder) zou zijn als Adwords automatisch de advertentie met het hoogste succespercentage de voorkeur geeft 🙂


    29 januari 2007 om 09:30
    schief

    Terwijl het technisch niet onmogelijk is, zie je niet welke zoekopdracht welke conversie brengt. Wel tot op zekere hoogte, maar niet exact en daar zit misschien wel een ‘weetje’ in verborgen. Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet compleet bekend ben Google Analytics, misschien in coimbi daarmee wel mogelijk?


    29 januari 2007 om 09:33
    Feeder

    Baronnn, de Editor heeft vier opties om campagnes of hele accounts te exporteren: naar een Excel-bestand, een HTML-pagina, een archief of naar een ander account (delen). In hetzelfde menu staat ook de optie ‘Een momentopname van uw account importeren’. Vergelijkbaar met het uitwisselen van een OPML-bestand is het wellicht met die laatste optie mogelijk gegevens over en weer te kopieren en te plakken. Heb dit nog niet geprobeerd, maar op accountnivo is dit wellicht interessant.


    29 januari 2007 om 09:34
    Wouter

    Met Budget Optimizer aan is het onmogelijk om slechtpresterende keywords te zoeken.


    29 januari 2007 om 09:37
    Pieter van Gils

    @ Martin; Je kunt de advertentieteksten even vaak laten vertonen om vervolgens te kijken welke het beste succes percentage heeft. Neemt meer tijd in beslag dan wanneer dit automatisch zou gaan (zoals nu met de CTR) maar helpt wel om je advertentieteksten te optimaliseren.


    29 januari 2007 om 09:44
    martinm

    @ Pieter

    dit is momenteel ook de manier die ik hanteer. Alleen was het handiger geweest als google zelf zo ‘slim’ was. Per groepzoekwoorden hanteer ik nu 2 advertenties met dezelfde advertentietekst maar een andere landingspagina (basic A/B test).

    Gelukkig is versie A het origineel en B de nieuwe. Echter als B het slecht doet ‘gooi’ je de helft van je vertoningen weg (en face it niets is realtime dus voor je echt iets ziet ben je een dag verder?).


    29 januari 2007 om 09:50
    Feeder

    Roel, door klikpaden in te geven in Analytics kun je dit idd oplossen. Voor één van mijn klanten probeer ik nu ook wat anders: meerdere conversiecodes aanmaken en die op de stappen tussen landing en bedankpagina plaatsen. Eens kijken welke nieuwe info dat oplevert. In elk geval moet dan m.i. duidelijk worden waar mensen afhaken, en dat per zoekwoord.


    29 januari 2007 om 09:51
    Tor Mueller

    @Martin van der Meij

    Dit is inderdaad irritant. Maar het klopt niet helemaal wat je zegt. (Om in Adwordsterminologie te blijven: succesratio=succespercentage en klikratio=CTR)

    Stel advertentievariant A heeft een CTR van 10% en een succespercentage van 20%, en advertentievariant B heeft een CTR van 5% en een succespercentage van 25%. In jouw optiek zou gekozen moeten worden voor variant B. Terwijl variant A absoluut gezien beter scoort: (A:0,1*0,2=0,02; B:0,05*0,25=0,0125).

    Nog beter zou zijn om ook de conversiewaarde mee te nemen in de afweging welke advertentie te tonen.


    29 januari 2007 om 10:01
    martinm

    @Tor

    Ja ok en feitelijk is dit nóg niet wat we willen. De kosten per conversie laten we dan nog buiten beschouwing en om het voorbeeld even verder uit te breiden:

    A: CTR 10% | Succespercentage 20% | Prijs/Conversie €10

    B: CTR 5% | Succespercentage 25% | Prijs/Conversie €15

    Veronderstellen we even de verkoopprijs als een vastbedrag (€20) dan krijgt A de voorkeur puur vanwege de hogere marge.

    Worden de prijzen variabel dan komen we op het euvel dat AdWords wel met conversiecodes werkt maar niet de behaalde omzet kan koppelen aan advertentiegroepen/zoekwoorden.

    Althans.. ik kom niet verder dan een overzicht van het aantal conversies (orders?) en transacties (producten)…

    Maybe is B namelijk helemaal geen slecht alternatief afhankelijk van het orderbedrag 🙂


    29 januari 2007 om 10:19
    martinm

    Kortom het is jammer dat AdWords zich beperkt tot de CTR dat was de conclusie en dat voor een echte anaylse van de AdWords campagne er nog teveel (handmatig) werk moet worden uitgevoerd 🙂


    29 januari 2007 om 10:22
    Richard Theuws

    @ Karel, met momentopname exporteren kun je inderdaad de hele campagne in een andere account importeren en daarna aanpassen.


    29 januari 2007 om 10:27
    Hayo van Tuinen

    Ik mis een tool waarmee je snel een of meerdere termen in kan zetten om een goed en betrouwbaar beeld van de kostprijs per klik te krijgen.

    De hulpprogramma’s van Google ken ik, maar volgens mij kan het beter/sneller.


    29 januari 2007 om 10:28
    Tor Mueller

    @Martin van der Meij

    Heb je helemaal gelijk in. En dan houden we ook nog geen rekening met de winstmarges indien met verschillende prducten wordt gewerkt.

    Is het overigens in analytics niet mogelijk om je advertentievarianten te koppelen aan omzet? Ik dacht dat ooit gezien te hebben?!


    29 januari 2007 om 10:56
    Lisette

    Simpel opgelost: campagne kopieren en daarop het inhoudsnetwerk aanzetten en het zoeknetwerk uitzetten! Je kunt dan eenvoudig de adgroepen die niet lopen onderbreken ;)! Goed he!


    29 januari 2007 om 11:19
    martinm

    @Tor

    Je kan in Analytics de omzet per product zien per bron/zoekwoord etc etc en per zoekwoord de opbrengst per klik.

    En ja je kan de omzet zien per campagne/advertentiegroep/zoekwoord maar niet voor afzonderlijke advertenties (althans ik kan ze 1 2 3 niet vinden :))


    29 januari 2007 om 11:28
    Feeder

    En nu we toch bezig zijn: loop net tegen 500 uitgeschakelde zoektermen aan, moeten nu 4 euro per stuk kosten (ra ra over welke termen gaat het hier?). Nu wil ik aan al die 500 (éénwoordige) zoektermen hetzelfde nieuwe woord toevoegen. Ben aan het klooien met een export in Excel, en dan iets met zoek en vervang. Zie ik een optie over het hoofd?

    @Richard, dankjewel voor het antwoord.

    @Hayo, eens. Bovendien vind ik de suggesties van Google voor extra termen vaak onbegrijpelijk.

    @Martin en Tor: een interessante discussie, over meten conversie i.c.m. CTR. Lijkt me idd een aandachtspuntje voor Google.

    @Peter: bedankt voor de tweak!

    @Lisette: je mag een plaatje bij de meester komen halen, inderdaad heel knap bedacht. 🙂


    29 januari 2007 om 11:34
    Lisette

    Thnx!


    29 januari 2007 om 11:45
    Pieter van Gils

    @ Martin: Leuke tool, jammer dat het alleen voor windows beschikbaar is. Gebruik nu excell (tekst.samenvoegen) en dat werkt ook prima.


    29 januari 2007 om 11:56
    Feeder

    @Martin: wow, thx! Heb het net gedownload en binnen twee minuten door hoe het werkt. Echt een leuk tooltje, ga me er nog eens verder in verdiepen.


    29 januari 2007 om 12:00
    schief

    @ Karel, is een oplossing, wel erg bewerkelijk, zeker als je bedenkt dat de informatie al ergens moet zijn…

    @ Peter, thanks, mooie tweak inderdaad. Jij zat er dus ook mee!


    29 januari 2007 om 12:45
    Arjen Jongeling

    De facturen per e-mail versturen. Nu moet je maandelijks uitzoeken welke je nog niet had geprint en ze ergens 14 klikken diep gaan downloaden. Desgevraagd verklaren ze dat niet van plan te zijn te maken, ik vermoed omdat je dan veel te gemakkelijk inzicht krijgt in je bestedingen.


    29 januari 2007 om 13:44
    Feeder

    Arjen, facturen per e-mail zou inderdaad prettig zijn. Mijn KPN-factuur voor de TV ontvang ik ook zo, lekker makkelijk.


    29 januari 2007 om 13:55
    Henri van den Hoof

    @ Martin thanks voor tip van PPC Keyword Generator 🙂

    Heb je misschien (of iemand anders) ook ervaring met dat SEO Report tooltje van ze?


    29 januari 2007 om 16:41
    media

    Is een mooi overzicht geworden met Google Adwords (en Analytics) tips; top!


    29 januari 2007 om 19:37
    martinm

    Het SEO report tooltje heb ik ook een klein beetje ervaring mee. Ben daar niet écht kapot van. Die keyword generator daarin tegen vind ik wel strak en stoer.


    29 januari 2007 om 19:42
    wilph

    Ik zou graag zien dat je een tijdstermijn aan advertentiegroepen kon geven. Voor klanten die actiematig werken zou het prettig zijn steeds een einddatum van een advertentiegroep in te kunnen geven. Nu moet je dat op campagneniveau doen of een separaat bewakingssysteem hanteren.

    Ik zou ook willen dat je woorden en advertentieteksten kon uitschakelen zonder ze definitief te hoeven verwijderen. Verder zou ik in Analytics of AdWords de daadwerkelijke CTR willen kunnen zien per woord/ advertentietekst per positie.

    Wensen genoeg denk ik! Geeft feitelijk alleen nog maar de potentie van het systeem aan.


    29 januari 2007 om 20:54
    Karel Kolb

    @Wilbert, eens. Zoals je campagnes verwijderd, en dat ze toch blijven bestaan in je admin. Dat zouden ze op advgroepnivo en adtekstnivo ook moeten doen. Probeerde dat laatst nog, een adtekst tijdelijk verwijderen, maar dat gaat dus niet.

    @Mike, ziet er interessant uit. Ga het vandaag eens bekijken.


    30 januari 2007 om 04:47
    Henri van den Hoof

    @ Mike, ook bedankt voor die tip 🙂 Ze hebben daar ook nog een aantal andere interessante tools voor me zag ik. Als iemand me nu nog een tip kan geven voor een analytics tool waar ik ook individuele bezoekers mee kan tracken… Heb er een paar getest, maar nog niet echt 100% tevreden. Jammer dat Google Analytics dat niet kan. Nou ja zet ik dat in het bovenstaande lijstje voor verbeteringen, ook al is het natuurlijk niet echt Adwords…


    30 januari 2007 om 07:35
    Gerben

    Nog 1.

    Advertenties voor maps kunnen kopieren naar alle advertentiegroepen….


    30 januari 2007 om 12:07
    wilph

    Die laatste is een goede Gerben. In 2002 was het nog zo dat Google de laatste advertentieversies onthield incl het aantal klikken dat je daarmee gerealiseerd had en de CTR…..


    30 januari 2007 om 20:55
    Feeder

    @Koen, heb je zelf al tools op die manier gemaakt, of ken je voorbeelden?

    @Gerben, begrijp dat de ads dus verschijnen als je op de Maps-site op bedrijven zoekt. Zal mijn eigen mapad dan maar snel reactiveren, werd afgekeurd omdat ik de merken Google en Yahoo noemde. 🙂


    31 januari 2007 om 07:54
    wilph

    Zojuist een nieuwe functie toegevoegd in AdWords! Je kunt nu in de overzichten kolommen verbergen of laten zien. Nu heb ik zelf m.n. met het oog op het gebruik van AdWords een laptop met een 17″ breedbeeld scherm. Hierdoor kan ik (in Firefox) alle kolommen goed in beeld krijgen, maar op onze andere schermen zie je toch vaak ineens een storende verspringing om alles passend te maken. Ook Google vindt gelukkig nog dat het steeds beter kan.


    31 januari 2007 om 09:35
    Gerben

    He Karel,

    Yep…bij adwords inloggen..per advertentiegroep moet je dan een lokale bedrijfsadvertentie aanmaken (ook minpunt dat het niet op campagneniveau kan!!)…

    Die ads kan je aanmaken via het tabblad advertenties ;-)….(ben ik nou echt zo vooruitstrevend? lol.

    Wat ik nu dan wel weer mis…(heeft meer met analytics te maken) dat je geen onderscheid in conversies kan maken tussen adwords en google local!


    3 februari 2007 om 18:30
    Karel Kolb

    Gerben, heb gisteren voor de Emerce in maart Remco van Nederkaart geinterviewd. Heeft me meteen haarfijn uitgelegd waar mijn local ad te vinden is. Idd, op maps.google.nl. Zonder ‘Yahoo’ en ‘Google’, dat wel. 🙂


    3 februari 2007 om 20:28
    Gerben

    He karel,

    Mooi, dan weet je dat ook weer….maareh.. Adwin …dan had je het toch kunnen weten..er is ook al her en der over geschreven!

    Ps. Adwords accounts met GEO Targeting hebben de melding al maanden dan het zou kunnen..alleen was NL er nooit in opgenomen tot voor kort.

    Ik zat er dus al redelijk lang op te azen….


    3 februari 2007 om 21:57
    wilph

    Whoea! Misschien lezen ze deze post wel met veel aandacht bij Google. In elk geval is een van mijn grotere wensen vandaag verhoord: het is nu mogelijk om keywords en advertentievarianten te pauzeren. Gaat heel eenvoudig. Wat mij beterft een heel goede aanvulling, zeker in de beginfase van een camapagne of voor campagnes waar je met wisselende of seizoens budgetten werkt.


    16 februari 2007 om 05:47
    Duncan Borsboom

    Ik zie wel heel erg onduidelijkheden bij jullie gebruikers van Adwords.

    Aangezien dit geheel mijn werk is offer ik mij graag op om antwoorden te geven. Ik hou me voornamelijk bezig met Bidmanagement, maar weet genoeg van Adwords om deze vragen te beantwoorden.

    Je kunt je vraag mailen naar: Adwords@wazooky.com

    Dan zal ik zsm antwoorden met een oplossing waar je ook echt iets aan hebt. It never hurts to help!


    16 februari 2007 om 10:37
    wilph

    Beste Duncan

    Met alle respect, wel een beetje kortzichtige reactie. Misschien helpt het als je eerst de tekst van het bericht, en vervolgens de reacties daarop leest voordat je een bericht plaatst.


    16 februari 2007 om 19:23
    Duncan

    Aangezien de berichten veel oppervlakkige info bevat…

    Gegeven paard…


    23 februari 2007 om 10:23
    Gerben

    Hm….

    Het invoeren van een startdatum van een campagne….ik zie het nergens..kan het dus niet???


    26 februari 2007 om 09:33
    Gerben

    En dan nog 1.

    Het hulpprogramma voor zoekwoorden bij uitsluitingswoorden opent in een nieuw venster waardoor je in 2 vensters met dezelfde login aan het werken bent.


    5 maart 2007 om 17:45
    Gerben

    Dan nog ff 1 feature,

    online kan je helaas niet in 1 keer alle bestemmingsurl’s wijzigen als je dat wilt. Met de Adwords Editor kan het overigens wel…maar online niet.


    27 maart 2007 om 09:20
    Karel Kolb

    Gerben, via Hulpprogramma’s > Geavanceerd zoeken > Advertentietekst zoeken en bewerken kun je tot op accountniveau bestemmingsURL´s zoeken en wijzigen. Maar het kan ook op campagne of advertentiegroep niveau.


    27 maart 2007 om 10:00
    Krijn

    Met de advertentieplanner kun je er voor kiezen om op bepaalde dagen of tijdstippen zichtbaar vertoond te worden. Op advertentietekstniveau is dit echter niet mogelijk. Wanneer dit wel mogelijk zal zijn, heeft dit veel toegevoegde waarde.

    Denk aan advertentieteksten waarin gecommuniceerd wordt dat wanneer iemand voor 21:00 besteld het artikel de volgende dag bezorgd zal worden. Aan dit type advertentieteksten wil je graag een tijdstip meegeven, door bijvoorbeeld de advertentie alleen weer te geven voor 21:00 en bijvoorbeeld tussen 21:00 en 6:00 te pauzeren.


    7 november 2008 om 11:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!