500 miljoen dollar voor campagne Microsoft Vista
Zelden is een ‘nieuw’ product met zoveel bombarie in de markt gezet. Zelden is er ook al zoveel geschreven over een product nog voordat het te koop was in de winkel. Een zoekopdracht in Google levert nu al 215 miljoen zoekresultaten op, Flickr biedt al meer dan 7,000 foto’s en al tijden staat er een produktpagina op Wikipedia.
Ik heb het natuurlijk over Microsoft Vista, de opvolger van besturingssysteem Microsoft XP, die na ruim 5 jaar ontwikkeltijd vanaf vandaag voor een bedrag van 129 tot 549 euro in de winkels ligt. Volkskrant weet te melden dat zonder dat er ook nog maar één doos met Vista over de toonbank is gegaan, Microsoft al voor 1,64 miljard dollar aan exemplaren heeft verkocht.
Een megalancering dus en het zal dan ook niemand verbazen dat ook het campagnebudget mega is. Emerce weet vanmorgen te melden dat de campagne naar schatting wereldwijd 500 miljoen dollar kost. En daarmee gaat Microsoft vanaf vandaag de wereld overspoelen met reclame voor Vista. Zo lazen we al eerder dat Microsoft bijna 90 bloggers gratis laptops met Vista leverde en dat er her en der bloggers werden uitgenodigd voor interviews.
500 miljoen dollar is een krankzinnig bedrag voor een campagne. Aan de andere kant, Bill Gates storte eerder een vergelijkbaar bedrag aan het Global Fund dat zich o.a. inzet tegen HIV/AIDS, Tuberculose en Malaria. Dus laten we er maar niet over zeuren en ons als marketeers laten verrassen wat ze allemaal met die 500 miljoen dollar gaan doen. Ik vond de openingsact gisteren in New York City met het levende billboard (zie foto), alvast heel aardig. Iemand anders nog een interessante aktie gespot?
hahaha tja, noem me maar een n00b, maar ik heb werkelijk geen idee waarom ik nu over zou moeten gaan stappen op Vista. Maar goed, dat zal Bill me met die 500 miljoen wel duidelijk willen maken 😀
ANP: (…) Volgens Microsoft wordt dit de ‘meest agressieve launch’ ooit met een campagne die in 20 landen gaat lopen en een budget van 500 miljoen dollar. Vista moet een ervaring opleveren die vergelijkbaar is met het kijken naar de val van de Berlijnse muur. (…)
Nog meer cijfers uit het persbericht van Microsoft dat ik zojuist heb ontvangen:
(…) Vannacht om 00:00 uur precies lanceerde Microsoft het nieuwe besturingsprogramma Windows Vista en het softwarepakket Office 2007 voor consumenten. Vanaf vandaag liggen deze programma’s in meer dan dertig landen in de winkel. Twee maanden geleden kwamen ze beschikbaar voor bedrijven.
De mens is leidend, niet de technologie
Theo Rinsema, algemeen directeur Microsoft Nederland: ‘De mens is het uitgangspunt geweest bij het ontwikkelen van Windows Vista, niet de technologie. Het computergebruik is de laatste jaren sterk veranderd: we gebruiken de computer meer en op een andere manier. Zo is de scheidslijn tussen werk en privé langzaam aan het verdwijnen. Windows Vista maakt het gebruik van een computer niet alleen makkelijker, maar ook leuker en veiliger.’
Het uiterlijk van Windows Vista en Office 2007 heeft een metamorfose ondergaan. De consument beleeft alle vormen van entertainment – van televisie en videogames tot muziek, foto’s en films – op zijn eigen manier en op een tijd die hem/haar uitkomt. De productiviteit wordt beter: het is eenvoudig om de juiste informatie, zoals een document, foto of e-mail sneller te vinden, ongeacht waar het is opgeslagen.
De nieuwe versies van Windows en Office 2007 zijn ook op het gebied van veiligheid sterk verbeterd. Ouders kunnen hun kinderen vol vertrouwen en gecontroleerd gebruik laten maken van de pc en tegelijkertijd hun eigen persoonlijke informatie beschermen, zodat ze onbezorgd kunnen internetbankieren, winkelen en mailen. Een voorbeeld in Windows Vista is het ouderlijk toezicht, dat ouders zicht geeft op het internet- en computergebruik van hun kinderen: de websites die ze hebben bezocht en de tijd die ze achter de pc hebben doorgebracht. De computer hoeft dus niet meer in de woonkamer te staan.Verder beschermt Windows Defender de consument tegen spyware en kwaadwillende websites.
Voor de ontwikkeling van de nieuwe programma’s heeft Microsoft goed geluisterd naar wat gebruikers willen. 5 Miljoen personen hebben meegedaan in het bètaprogramma. Daarnaast is ook nauw samengewerkt met vijftig families uit zeven verschillende landen die tijdens het gehele ontwikkeltraject de software hebben gebruikt. Hun terugkoppelingen zijn verwerkt in de definieve totstandkoming.
Nieuwe kansen
Volgens gegevens van onderzoeksbureau IDC zorgt Windows Vista voor 150 duizend nieuwe arbeidsplaatsen bij IT-bedrijven in Europa en Amerika, bovenop de 2,5 miljoen bestaande banen. In de Verenigde Staten alleen al zullen Microsoft-partners en andere bedrijven in 2007 meer dan 70 miljard dollar aan nieuwe inkomsten genereren als direct gevolg van de lancering van Windows Vista. Voor Nederland geldt dat iedere euro omzet in Vista, 17 euro genereert voor lokale partners en leveranciers. De wereldwijde inkomsten door de twee producten zullen naar verwachting de 250 miljard dollar overschrijden.
Met het uitbrengen van Windows Vista komt een nieuwe generatie hardware op de consumentenmarkt, die gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden. Op dit moment zijn er al ruim 1,5 miljoen apparaten op de markt die met Windows Vista werken, waarvan er meer dan 2000 Windows Vista-gecertificeerd zijn. (…)
Is er nog iemand die vandaag NIET is geconfronteerd met een uiting van Microsoft Vista?
Hmm, het leven wordt er met Vista dus niet bepaald makkelijker en goedkoper op. Leuk voor de IT-ers onder ons, maar vervelend voor PC-gebruikers.
PC-gebruikers moeten er dus blijkbaar op rekenen dat een upgrade naar Vista niet 129 tot 549 euro kost, maar 2322 tot 9882 euro.
Ter relativering even terug in de tijd: Voor de introductie van de XBox was destijds ook 500 miljoen dollar beschikbaar, iets meer dan voor SQL-server/Visual Studio, en XP kon vijf jaar geleden ook al rekenen op enkele honderden miljoenen dollars voor marketing wereldwijd.
@Alper: ik had gehoopt dat ze daar met de lancering juist weer wat leven in zouden brengen. Jammer, gemiste kans volgens mij.
Afgelopen maandag was Bill Gates te gast in het programma ’the daily show with John Stewart’ op het Comedy Centralkanaal in Amerika. Normaal gesproken wordt alles in dat programma kritisch bekeken en wordt overal een persiflage van gemaakt maar verder dan een paar flauwe grappen kwam het dit keer niet. Bill Gates kreeg ruim de kans om zijn nieuwe product Windows Vista te promoten.
Dan lees ik hier dat Microsoft 500 miljoen steekt de campagne van Windows Vista. Of Comedy Central heeft aandelen in Microsoft of Bill Gates heeft in voor een verschijning in ‘The daily show’flink wat knaken neergelegd. (Het filmpje is overigens terug te zien op http://www.comedycentral.com).
Trouwens, ook in ‘De wereld draait door’ gisteren werd er ook nog echt kritiekvol ingegaan op Microsoft Vista. Het eindigde in een discussie over het themakleur oranje in Vista, wat een Nederlandse inbreng zou zijn…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!