Betalen met je mobiel bij de supermarkt
In het derde kwartaal van dit jaar kunnen honderd klanten van C1000 hun boodschappen betalen met de mobiele telefoon. Daartoe start bij een C1000 supermarkt in Nederland een pilot van 6 maanden, waarin zegeltjes, flessenbonnen en betaalkaarten vervangen worden door een mobiele telefoon. De mobieltjes zijn voorzien van Near Field Communication (NFC) technologie die het contactloos uitwisselen van informatie – zoals betaalopdrachten – op korte afstand mogelijk maakt.
De technologie van de betaaloplossing wordt voorafgaand aan de pilot eerst uitvoerig getest door de Rabobank. Zodra de stabiliteit en veiligheid van de gehele betaalketen is vastgesteld, sluiten Rabo Mobiel en KPN ieder vijftig klanten aan die in de daadwerkelijke pilot zullen participeren en verstrekken aan hen mobiele telefoons met ingebouwde NFC chip. Met de telefoon kunnen boodschappen contactloos afgerekend worden door het mobieltje simpelweg bij de pinautomaat bij de kassa te houden en een pincode in te toetsten op de pinautomaat. De betaaloplossing heeft geen kostenverhogend effect op de huidige betaalmiddelen.
Deelnemers aan de pilot kunnen verder klantenkortingen als spaartegoed bijschrijven op de telefoon. Hiermee behoort het plakken van zegeltjes tot het verleden. Het tegoed kan later weer gebruikt worden bij het afrekenen van de boodschappen, gestort worden op een Rabobank rekening of gebruikt worden om ringtones, wallpapers en andere media te kopen voor het mobieltje. Ook emballagebonnen van ingeleverde flessen kunnen op de telefoon worden bijgeschreven en, als de klant dat wil, verrekend worden bij de kassa, of bijgeschreven worden op de Rabobank rekening.
De pilot is een initiatief van het RFID Platform Nederland, LogicaCMG, Schuitema (C1000), Rabobank, KPN en NXP Semiconductors (voorheen Philips). Met de pilot willen de initiatiefnemers in Nederland een doorbraak van NFC-technologie realiseren.
Bron: