Overloaded

1 februari 2007, 15:11

Weet je wat me de laatste tijd steeds vaker opvalt als je zo naar onze economie/markt kijkt? Dat je eigenlijk niet meer van een vraag & aanbod economie (in de traditionele zin) kunt spreken. Nee, ik meen het echt: er is zoveel verschrikkelijk veel van alles.

Kijk al bijvoorbeeld naar onze supermarkten; het eten puilt er van uit. En we worden er daardoor ook niet slanker op, overgewicht en zwaarlijvigheid begint steeds meer een issue te worden, vooral bij kinderen. En waar vind je nog meer heel veel: precies, op het internet: tonnen en tonnen aan informatie. 24 hours a day, 7 days a week. Informatie via je mobieltje, blackberry, computer, televisie, (online) vrienden etc… . Ik vraag me daardoor ook af, wat voor effect deze overload wel niet op je hersenen heeft? Of nog beter, in het hart van ons vakgebied: reclame.

Je kunt volgens mij tegenwoordig al rustig spreken van zekere reclame stress: overkill aan impulsen – en op je hoofd kan je geen ‘nee sticker’ plakken – die ervoor zorgen dat er straks opvangklinieken moeten zijn om SRI (SuperReclameIrritatie) te behandelen. Kijk eens naar het volgende video fragment vanuit bovenstaande context…

Wordt al die overload niet alleen maar meer? En hoe gaan we daar mee om?

Jason Simmonds
Innovatie Specialist bij coming soon

>> Wie is Jason? <> https://www.tribethinking.com <> jason@tribethinking.com <<

Categorie
Tags

18 Reacties

    niels

    Ja? wat is het nieuws?


    1 februari 2007 om 15:49
    Jason Simmonds

    Nou de vraag is, hoe gaan we hier vanuit de reclame mee om?


    1 februari 2007 om 16:05
    jeroenmirck

    Ben je weg bij Marketingpulse, Jason?


    1 februari 2007 om 16:22
    Jason Simmonds

    Hi Jeroen,

    Hoezo, zocht je nog iemand voor de adformatie 🙂


    1 februari 2007 om 16:43
    Jason Simmonds

    Haha ‘Terrorized’ indeed….gaaf Antionette. Heb ik weer wat te kijken van`t weekend 😉


    1 februari 2007 om 17:15
    Rob

    Ik kan me herinneren dat Wim Duisenberg een keer, kort voor zijn dood bij Buitenhof was. Ik vond hem altijd behoorlijk sympathiek. Het gesprek ging – natuurlijk – over economie in het algemeen en de Euro in het bijzonder. Hij vond dat ‘wij’ (Europeanen) meer moesten gaan consumeren om zodoende de economie een boost te geven. Vanaf dat moment doemt, telkens als ik de woordjes ‘consument’ of ‘consumeren’ hoor het beeld op van varkens die willoos worden vetgemest en zodoende slachtrijp worden gemaakt. Dat is geen prettig beeld …. maar dat ligt misschien aan mij.


    1 februari 2007 om 17:40
    Jan

    Wat wij op een dag aan voedsel weggooien daar kan een kind in Africa een week van eten. En ik ben helemaal geen geite wollen sokken type integendeel , maar het zette me wel aan het denken.


    1 februari 2007 om 18:13
    amsterdamant

    @Jason. The Corporation idd gezien, maar wat mij betreft ging de film toch ergens van de rails af.

    Het verhaal over de stap van de Amerikanen om de Corporation als rechtsppersoon dezelfde rechten te geven als een natuurlijk persoon was bijzonder. De overgang daarna naar alle ‘bedrijven zijn slecht’ sprak mij minder aan. Niet sterk als documentaire. Slecht beargumenteerd, eerder & beter gedaan door anderen….


    1 februari 2007 om 18:28
    venturo

    Jason. Een nogal dramatische posting voor MF, bovendien een nietszeggend filmpje met beelden die je ook in 1995 had kunnen vinden. Wat is nou jouw boodschap? Overigens de consument rekent zelf af met die communicatie overload door er selectieve resistentie voor te ontwikkelen. Voorbeeldje, in Nederland zie je +/- 2000 boodschappen per dag. Wat is de recall?


    1 februari 2007 om 18:29
    Linda

    Op zich denk ik dat dit best een interessante discussie kan zijn al wijk ik gelijk van het bericht af:

    Ik heb toevallig van het weekend een hele mooie discussie gehad over het verlengde hiervan.

    Onze ouders hadden geen internet of mobiele telefoon, zij leerden er later pas mee omgaan.

    Zelf (ben nu 22) heb ik de internet ontwikkeling mee mogen maken en ben er mee opgegroeid.

    De jeugd van nu is ermee geboren.

    Wat is de generatie daarna?

    De “kloof” of beter gezegd het leeftijdsverschil tussen verschillende generaties wordt steeds kleiner.

    Logisch omdat alles evolueert, we willen en kunnen steeds meer. It is never enough…en alles gaat steeds sneller.

    Wat ik dan wel eens denk: wanneer haalt het ons in? Zijn wij wel in staat onze kinderen of kleinkinderen te beschermen als het nu al soms moeilijk is?

    Pff wat een diepgang haha…denk maar zo: alles komt altijd goed.

    Het moraal van dit verhaal; laat je niet gek maken.

    Alvast welterusten 😉


    1 februari 2007 om 18:47
    2BFrank

    Shit, heb ooit op VPRO een filmpje gezien (Volgens mij een afstudeerproject van iemand) waarin alles zwart gemaakt was behalve de reclame uitingen die men tegenkwam zo onderweg… geweldig filmpje… maar geen idee natuurlijk of die ook ergens op het internet staat. Mocht iemand de link (of het filmpje) weten. Ik hoor het graag.


    1 februari 2007 om 19:27
    media

    Interessante materie maar wat is nu je boodschap? Of wil je ons alleen maar aan het denken zetten? Overvloed aan informatie? Ja, maar wat nu? Filters gebruiken! Maar hoe dan? JA/Nee-stickers, Infofilter, Hardiskrecorder, Popup-blockers, spamfilters, etc. Maar hoe blijf ik dan op de hoogte van de laatste gadgets, de nieuwste muziek en de laatste films? Je sluit je aan bij een interessant netwerk die je zo nu en dan verrassen met leuke filmpjes. Over ‘diseases of excess’ bijvoorbeeld 😉


    1 februari 2007 om 22:28
    Jason Simmonds

    Is idd bedoeld als food for thought, kom zo met een follow up naar aanleiding van de reacties 😉

    Wow…dat zijn heel wat britten…


    2 februari 2007 om 06:13
    Linda

    Wat ik nog kwijt wilde:

    Mijn verwachtig is dat marketeers meer in zullen moeten gaan spelen op onbewuste bewegingen van de internetter.

    Momenteel gaat het nog vooral om bewuste bewegingen. Echter door de overload aan informatie worden internetters blind voor het grootste deel van deze informatie. Wanneer we bewust op zoek zijn naar bepaalde informatie laten we ons niet afleiden door advertenties. De vraag is hoe je als marketeer het onbewuste kunt bereiken zodat de bezoeker zijn vertrouwde pad gaat verlaten.

    Vind het best lastig om uit te leggen wat ik precies bedoel zo op “papier”….hopelijk ben ik duidelijk 😉 Ik en mijn hersenspinsels ook altijd haha.


    2 februari 2007 om 06:51
    2BFrank

    @Marc: Yep! Die bedoel ik, dank je wel.


    2 februari 2007 om 07:53
    Jason Simmonds

    @Branco: prachtig!

    @2BFrank: tnxs voor de tip…


    2 februari 2007 om 08:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!