Top 100 Nederlandstalige Marketing- en Communicatieblogs

1 februari 2007, 09:25

Top 10 Nederlandstalige Marketing- en Communicatieblogs

Het is weer de eerste van de maand en dat betekent een update van de Top 100 Nederlandstalige Marketing- en Communicatieblogs (volgens Marketingfacts). Na de lancering in december was er ook de afgelopen maand weer volop discussie over de manier waarop de lijst is samengesteld.

Met name de Google PageRank bleek voor een groot aantal weblogs afhankelijk te zijn van welke Google-server we raadpleegden. Voor deze maand hebben we dan ook de PageRank gebaseerd op de hoogste waarneming bij 10 verschillende Google-servers.

Zoals verwacht heeft dat niet tot enorme verschuivingen in de Top 10 geleid. De top 3 is ongewijzigd gebleven maar koploper Frankwatching wordt nu wel op de hielen gezeten door Molblog. Het zijn vooral de grote groep loyale lezers van Frankwatching die nu nog het verschil maken. Dutchcowboys blijft stabiel staan op de derde plaats terwijl Brickmeetsbyte.com en Mediaonderzoek.nl opnieuw van plaats hebben gewisseld. Usarchy van Ruben Timmerman is de enige nieuwkomer in de top 10.

Top 25 Nederlandstalige Marketing- en Communicatieblogs

Opvallende stijgers in de top 50 deze maand zijn Netlash (+11), Resultblog (+69), BlueAce (+22), Extendlimits (+14), Enthousiasmeren (+19), Twinkle (+39), Hardcopy (+29), Chapter42 (+28), Marketingtribune (+64), VueRoyale (+26), Wouter over het Web (+29), Reclamewereld.blog.nl (+62), Buzzer (+13), Marketing.Interactive (+52), Antenno (+47) en Admanager (+65). Deels zijn deze stijgingen toe te schrijven aan de nieuwe PageRank en deels aan een toenemend aantal leden dat hun voorkeursstem heeft gegeven aan deze blogs.

Voor het eerst hebben we ook weblogs afgestraft die niet of nauwelijks meer updaten. Al deze blogs zie je dan ook langzamerhand afzakken naar de onderste regionen van de lijst en zullen op een gegeven moment uit de top 100 verdwijnen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

45 Reacties

    Roy Huiskes

    Dat lijkt er meer op! Ziet er goed en compleet uit. Hulde aan de jongens van Onstuimig voor het oplossen van de problemen!


    1 februari 2007 om 09:47
    Bram van Essen

    Marco,

    Jammer dat er niet meer naar de Google server van vorige maand wordt gekeken :-(. Kost ons met Blinkz! al gauw 12 plaatsen. Maar ja, laat weer meer ruimte voor verbetering zullen we maar zeggen. We gaan voor de volgende maand natuurlijk weer voor een top 10 notering!


    1 februari 2007 om 09:49
    Richard Theuws

    Ik kan wel zeggen dat ik erg tevreden ben; ons blog, met z’n redelijk beperkte doelgroep (productontwikkeling / promotioneel), op #76!


    1 februari 2007 om 09:51
    media

    Absoluut mee eens Roy; ben er zelf ook erg blij mee (Gertjan, helemaal top!).

    Voor de volgende maand moeten we ons nog wat meer richten op het beoordelingsproces vanuit Marketingfacts. Is toch een flinke klus om maandelijks die hele lijst goed door te lopen. Deze maand hebben we vooral naar update-frequentie gekeken. Volgende maand kan dat inhoud of vormgeving zijn. Iedere blog krijgt 4 scores op verschillende onderdelen die uiteindelijk de eindboordeling van Marketingfacts bepalen. Maar zoals gezegd, is nu nog erg tijdrovend.


    1 februari 2007 om 09:51
    Richard Theuws

    @ Marco; had ik nou maar niks gezegd 😀


    1 februari 2007 om 09:55
    media

    @Bram: gezien het enthousiasme waarmee jullie werken aan de blog komt dat wel weer goed!

    @Richard: ;-0


    1 februari 2007 om 09:55
    Allard Frederiks

    De snelste stijger in het overzicht… Prettig nieuws voor de Resultbloggers! En voor een groot deel te danken aan het feit dat onze PageRank, vier maanden na onze lancering, van 0 naar 5 is gegaan. Ik sluit me aan bij Bram van Essen: ook wij gaan voor de top-tien notering 😉


    1 februari 2007 om 09:56
    Hardcopy

    Goed om te zien dat update-frequentie nu ook meegenomen wordt. Zo wordt de lijst steeds beter!


    1 februari 2007 om 09:58
    RubZie

    Yay! Ik ben geen nieuwkomer, maar een terugkomer! En eigenlijk was ik niet weg, was de PR goed gepakt. (of gewoon niet gepakt, zoals me beter lijkt ;))

    Maar goed gefixt zo te zien, al is het pakken van de hoogste PR op 10 servers niet handig, omdat er dan vaak ook nog een oude PR bij zit, en die kan hoger zijn dan de nieuwe PR als de pagina is gezakt. Nou komt dat niet heel veel voor omdat PR erg afhankelijk is van ouderdom, maar toch.


    1 februari 2007 om 10:05
    loket

    WAT? EEN PLAATS GEZAKT? Wat is dit voor een lijst?????

    Mooi lijssie weer zo 😉


    1 februari 2007 om 10:18
    RubZie

    @ Gertjan: how about het gemiddelde, zonder de 0 responses, afgerond op hele getallen? 🙂

    En thanks voor je stem Bram 🙂


    1 februari 2007 om 10:27
    steven

    Kijk dat zijn de betere berichten! 65 plaatsen om hoog in de lijst. In voetbaltermen gesproken; we zitten in het linker-rijtje. Hopelijk volgende maand niet weer als een jojo eruit vanwege ale pagerank perikelen, maar gewoon een steady plek!


    1 februari 2007 om 10:41
    loket

    Moeten we de score ook nog delen door het aantal bloggers op een blog en dan weer vermenigvuldigen met het aantal RSS-readers?


    1 februari 2007 om 11:06
    media

    En niket te vergeten, vermenigvuldigen met het aantal (virtuele) BBQ’s per jaar! 😉


    1 februari 2007 om 11:19
    Michael

    Erg leuk om in de top-50 te komen, als publieksblog over reclame. Eervol. Maar ik keek wel even nieuwsgierig naar de enige nieuwkomer in de top-tien en dacht toen: aardig wat reacties per posting, maar 7 postings in december en 4 in januari… Moet ”kwaliteit gaat voor kwantiteit” dan juiste conclusie zijn in dit geval?


    1 februari 2007 om 11:29
    ssmeding

    Ondanks een nog altijd niet schokkende PR en een bescheiden aantal user reviews toch terug in de top 100 op plaats 90. Het is duidelijk dat er wordt geluisterd naar de lezers van MF om de lijst te verbeteren. Nu afwachten wat de toekomst ons gaat brengen! Ik vind het in elk geval een handige lijst als ik zelf een paar minuutjes over heb en wat rond wil surfen.


    1 februari 2007 om 11:32
    RubZie

    Peter: goed idee, dan komen wij goed uit de bus denk ik 😉

    Michael: ik blog in mijn eentje op Usarchy ongeveer 1,8x per week, en altijd wat langere diepgaande stukken. Ik heb dus een heel andere stijl dan de meeste grotere blogs, waar juist veel mensen relatief weinig diepgaand bloggen. Dus wat mij betreft gaat kwaliteit dan inderdaad voor kwantiteit, al heb je beiden nodig, en is mijn vraag aan jou: vind je mijn blog kwalitatief, of juist niet?


    1 februari 2007 om 11:38
    Michael

    @Ruben: eigenlijk zag ik je blog voor ’t eerst. kan t niet helemaal goed beoordelen, ben geen online-specialist, maar het ziet er goed uit, met veel opinie. de vraag stellen was m beantwoorden, in mijn geval. succes verder!


    1 februari 2007 om 11:49
    lbroekman

    Beetje duizelig van de schommelingen (december 76, januari 31, nu plaats 56), maar wel enigszins verwacht gezien de PageRank discussie. Hoewel, het had nog een grotere terugval kunnen zijn denk ik. Dit werd enigszins voorkomen door een promotie van Google (nu PR:4, soms 5, was 0) en een verhoogde productie (25 berichten in een maand, factor 6 t.o.v. vorig jaar). Ik blijf rustig op deze voet doorbloggen en streef naar een plek in de top 40 volgende maand 🙂

    Lijst ziet er verder goed uit, felicitaties aan alle stijgers en nieuw-/terugkomers!


    1 februari 2007 om 11:50
    Dialogical

    Als vreemde eend in de bijt vind ik het toch leuk dat ik weer gestegen ben. Al zijn het maar 4 plaatsen. “Elke dag een nieuw idee, begin daar je dag mee”.


    1 februari 2007 om 11:51
    Gijsbregt

    Marco,

    Schitterend hoe dit leeft.

    Laten we de lijst zelf eens vanuit een marketingoogpunt bekijken. Aantal doorkliks is astronomisch, reacties idem. We zijn duidelijk gek op lijstjes als Nederlanders en als marketers en zeker als we er zelf in staan. Hulde voor dit initiatief. Nu nog een business model.


    1 februari 2007 om 12:02
    Kletskous

    Hoera, Ik sta er in!. Weliswaar maar net, maar ’t valt ook niet mee in mijn (vreemd) eent(d)je om op te vallen tussen al dit marketing geweld. Bedankt voor al jullie moeite om dit te realiseren en blij dat ik mee doe..


    1 februari 2007 om 12:40
    loket

    Nog even een onderzoeksvraag: hoeveel leden hebben gestemd? Ik zie dat er bovenaan meer dan het dubbele aantal stemmen naar de top 5 is gegaan in vergelijking met de vorige twee edities. En hoeveel stemmers waren er dan in de eerste en tweede editie?


    1 februari 2007 om 13:22
    media

    @Peter: Ik zal die vraag moeten neerleggen bij de jongens van Onstuimig. Zit allemaal in de database maar ik heb helaas nog niet alle instrumenten om er verschillende analyses op los te kunnen laten. Komt nog wel vermoed ik ;-0


    1 februari 2007 om 14:15
    Marc

    Ik moet toch eens wat aan blogmarketing gaan doen, ik sta er namelijk weer niet in. Maar desalniettemin een mooie lijst Marco!


    1 februari 2007 om 14:27
    media

    @Marc: heb even snel gescand maar sta jij uberhaupt op de lijst? Je moet je wel even aanmelden anders wordt je niet meegenomen in de beoordeling. Erik (die de toelating tot de lijst bewaakt) is wel streng maar volgens mij voldoet jouw blog wel aan de criteria toch?


    1 februari 2007 om 14:31
    Marc

    @Marco Was niet al te serieus bedoeld hoor. Ik heb me nog nooit aangemeld en ben eigenlijk ook geen marketingblog (communicatie zou nog wel kunnen maar is ook enigszins ver gezocht).


    1 februari 2007 om 14:42
    jeroenmirck

    Als ik Marco’s toelichting zie, zou de PageRang-discussie ditmaal niet moeten spelen: “Voor deze maand hebben we dan ook de PageRank gebaseerd op de hoogste waarneming bij 10 verschillende Google-servers.” Dat kan toch voor niemand ongunstig uitvallen? Degenen die dan toch een lagere PageRank halen dan vorige maand, mogen niet klagen als tien verschillende Google-servers dat gelijktijdig vaststellen. Dan is het gewoon terecht.

    Ben persoonlijk blij dat Adfoblog zijn PageRank na een halfjaar heeft kunnen opkrikken van 5 naar 6. Voorheen merkte ik namelijk dat dat ons een enorme achterstand gaf op de andere blogs in de top-10, die allemaal 6 (of zelfs 7) hebben. Nu is het zaak voor ons om ook de MF-score op te krikken, van 7 naar 8. Persoonlijk vind ik dat de kwaliteit van de postings op Adfoblog is toegenomen: zelf ben ik bijvoorbeeld lange analyses gaan schrijven, die soms zelfs omvangrijker zijn dan vergelijkbare artikelen in de papieren Adformatie. De reacties daarop zijn erg positief, zoals bijvoorbeeld mijn Second Life-analyse op oudejaarsdag. Ik hoop dus dat we ook qua MF-score binnenkort een treetje hoger komen, en daarmee gelijk met bepaalde andere top-10 blogs, die ik vergelijkbaar acht qua content. Maar ach, dat is aan Marketingfacts om te beoordelen… 😉

    Wat me verder opvalt: het publiek stemt steeds massaler!


    1 februari 2007 om 14:50
    Theo van Vugt

    Shit. De volgende keer ga ik en de rest van de redactie ook stemmen!


    1 februari 2007 om 15:15
    media

    Het PageRank issue geldt nu inderdaad niet meer Jeroen; het enige waar je over zou kunnen vallen is of de PageRank een geschikte maat is (zie ook de discussies vorige maand). Ik blij van mening dat het een goede maat is voor de online populariteit en op dit moment voor veel blogs een betere maat dan bijv. Technorati. Voorlopig houden we dan ook vast aan de Google PageRank. Waar ik nog wel over wil nadenken is de Marketingfacts-score (zie hierboven) en de zwaarte van de 3 componenten (Pagerank, Marketingfacts-score, Stemmen van de leden).

    Ik ben in ieder geval blij met de huidige rating dat volgens mij ook een steeds betere afspiegeling geeft van de kwaliteit van de marcom-blogs.


    1 februari 2007 om 15:17
    media

    Haha Theo, ja dat zijn volgens mij maar een paar extra stemmen en dan neem je de koppositie in de top 100 over. Maar Frank kennende zal hij het er niet bij laten zitten 😉


    1 februari 2007 om 15:23
    jeroenmirck

    @ Marco: Je zou denken dat die PageRank-issue niet meer speelt, maar toch schrijft Bram:

    “Jammer dat er niet meer naar de Google server van vorige maand wordt gekeken :-(.”

    Daar refereerde ik aan: als je nu daalt in PageRank, die je dus blijkbaar iets verkeerd.


    1 februari 2007 om 15:31
    media

    Grapje van Bram nu hij een paar plaatsen is gedaald; neem aan dat hij het niet al te serieus meende ;-0


    1 februari 2007 om 15:33
    jeroenmirck

    Haha, dat had ik niet door. Tja, ik heb niet ieders PageRank op mijn netvlies. En ik herinnerde me die eindeloze PageRank-discussie van vorige maand, waarbij alle dalers iets riepen in de trant van: “Ja, maar als je DEZE PageRank-meter had gebruikt, dan had ik een VEEEEL betere score!” Heel vermoeiend was dat.


    1 februari 2007 om 15:41
    Henk De Hooge

    Wijze heren, wij hebben duidelijk een ander format. Dat mensen diepgang zoeken is prima. Juist de diversiteit, uitstraling, keuze van artikelen, type bloggers, keuze van onderwerp, lay-out enz enz geven juist de jus aan publiceren.

    RTL Boulevard is kort, Netwerk is lang en diepgang, beiden hebben hun publiek. Dat geldt voor iedere vorm van media, het spreekt je aan of niet. Dat wil echter niet zeggen dat iets kut is of weet ik veel.

    Jeroen Mirck die zelf schrijft wat een geweldige stukjes hij schrijft….. Hallo zeg, goed gedaan, je krijgt een prijs voor deze posting.

    Het is geen wedstrijd, het gaat om de zender. Nu iedereen plotseling uitgever is zijn we in het tijdperk van mening 2.0 terecht gekomen. Bram, je reactie noem ik een dieptepunt, kijk op de foto en tracht de context te begrjpen. Mensen staan snachtd in de rij om als eerste… Er gebeurt iets wat wereldnieuws is. Een foto zegt meer dan… Denk eens in 2 of 3 dimensies. Zie ook de posting over Hyves, alleen een foto, context misschien of juist een ander format. Waarschijnlijk baal jij ook van YouTube, jeetje nooit geen uitleg bij al die filmpjes, echt shit

    Mijn top 3 is overigens Frankwatching, Molblog en Marketingfacts. Wij hebben respect voor iedereen die de moeite neemt om te bloggen, te publiceren, zijn mening te ventileren. Marco, ga door met je Marcom, goed initiatief en gewoon een opname. Misschien moet je echter alleen sites met een waardering lager als een 7 ook verwijderen, dan staan andere weer een plaatsje hoger en dan is ozo geweldig 😉

    Overigens staan onze ander twee tilels, Molblog (samen met TvM) en Mobilecowboys ook lekker hoog. Nu moeten we echt een biertje gaan drinken ;o))


    1 februari 2007 om 18:27
    media

    Nee Laurens, we gaan het NIET meer over de PageRank hebben 😉

    Henk, yep moeten we snel doen! Afspraak met Paul was al gacanceled dus wellicht een keer iets samen afspreken in Nijmegen?


    1 februari 2007 om 18:27
    jeroenmirck

    @Henk: Ik heb hierboven niks over DC gezegd, dus waar heb ik jouw sneer aan te danken? Jij doet precies hetzelfde als ik: vertellen welke keuze je maakt bij de invulling van je blog. Typische Nederlandse bekrompenheid: niet mogen zeggen dat je soms tevreden bent over je eigen werk.


    1 februari 2007 om 22:30
    media

    @Jeroen: gewoon lekker jezelf blijven en wees vooral trots op hetgeen je neerzet. Dat doen Henk & Paul, dat doet Frank, dat doen we allemaal. Voor iedereen geldt echter ook dat je open moet staan voor kritiek. Ik heb dat (bijna) nooit als negatief ervaren maar (bijna) altijd beschouwd als gratis advies!


    1 februari 2007 om 22:37
    jeroenmirck

    Voor kritiek sta ik open, maar niet voor dat kinderachtige gedoe van Henk de Hooge. Hij verwijt mij dat ik niet positief mag zijn over mijn eigen werk, om vervolgens zelf te gaan lopen schrijven hoe fantastisch DC wel niet is. Rare man.


    1 februari 2007 om 22:51
    ehannink

    @ Marc volgens mij past jouw blog hier ook heel goed. Dus meld je aan 🙂

    @ Kletskous leuk dat je nu ook in de Top 100 te vinden bent.


    2 februari 2007 om 06:24
    Bram van Essen

    @ Henk

    Voor mijn gevoel waren de post in het verleden diepgaander en mijn voorkeur gaat daar naar uit. Ik zelf hou niet zo van post als die over Vista, maar dat is mijn mening (mening 2.0, wel aardig gevonden :-)).

    Gefeliciteerd met jullie pagerank van 7 (is inderdaad niet eerlijk meer, dus Marco doe er iets aan).


    2 februari 2007 om 15:13
    Henk De Hooge

    @Bram, 2.0 lees 2.nul 😉 no worries meer dan je goed recht

    @Jeroen, de soep is niet zo heet brompot

    @Marco, volgende week even bellen en afspreken, onze beurt om te trakteren

    @Bloggers, prettig weekend en iedereen gefeliciteerd met zijn/haar positie

    @Dalers, vaker bloggen

    @Stijgers, niet te vaak gaan bloggen

    @Redactie, jammer van die gekleurde zes, oudoe en tot ooit


    2 februari 2007 om 19:21
    media

    Een update van de top 100 is me gisteren niet meer gelukt; moest voor vandaag namelijk ook nog 55 website-concepten beoordelen voor de Spinawards. Probeer het dit weekend te doen zodat we vanaf maandag een nieuwe lijst hebben!


    1 maart 2007 om 05:37
    Gerben

    @Marco,

    En? Al weer opnieuw langs geweest?


    2 maart 2007 om 22:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!