Reddion overgenomen door WPP’s GroupM

2 februari 2007, 05:55

Alex Stil (Reddion)Deze week bladerde ik een oude Adformatie door en viel mijn oog op een interview met Sir Martin Sorrel, CEO van WPP, met ruim 90.000 medewerkers en meer dan 2.000 vestigingen in 106 landen wereldwijd één van de grootste communicatiebureaus. Sorrel benadrukte in het interview dat WPP een 21ste eeuws full-service bureau wil zijn. En daar hoort uiteraard bij dat het zich steeds meer zal toeleggen op digitale media.

Terwijl insiders al geruime tijd op de hoogte waren, werd deze week dan eindelijk bekend dat na 2 jaar onderhandelen WPP’s GroupM het Nederlandse online mediabureau Reddion (het vroegere Advalue) voor een onbekend bedrag heeft overgenomen. Groot feest dus in Rotterdam waar Reddion sinds kort is gevestigd in de Van Nelle-fabriek en waar de oprichters Alex Stil en Sebastiaan Moesman in ieder geval de komende 5 jaar nog werkzaam zullen blijven.

Wat weinigen weten is dat Alex Stil één van de eerste bloggers was op Marketingfacts en precies 2 jaar geleden (toeval?) zorgde voor de eerste rel op Marketingfacts door een fake-site op te zetten voor Axe (Unilever) en daarmee de geschiedenisboekjes in gaat als één van de ‘grondleggers’ van het seeden van virale filmpjes (pre-YouTube tijdperk). We hebben destijds weken Pizza’s gegeten op kosten van Geenstijl. Voldoende reden om een paar vragen te stellen aan Alex.

Alex, gefeliciteerd met jullie overname door WPP, toch niet de minste in reclamewereld. Het gerucht ging al langer, waarom heeft het toch nog zo lang moeten duren?

Marco bedankt, ben er ook erg blij mee. Ik weet dat de geruchten al een tijdje gingen maar zo’n proces duurt even. Zeker omdat reddion verschillende aandeelhouders had en daarbij ook soms verschillende belangen. Uiteindelijk hebben alle aandeelhouders ingezien dat de overname van reddion door WPP’s GroupM voor zowel zichzelf, het bedrijf als haar klanten strategisch de beste keuze is.

Wat was voor WPP de belangrijkste reden om met jullie in zee te gaan?

Dit is eigenlijk een vraag die je aan hun moet stellen maar ik denk dat er een aantal aspecten een belangrijke rol hebben gespeeld:

Onze focus als bedrijf ligt op alle aspecten van digitale contacten en de relaties ertussen. Dus het zo effectief en efficient mogelijk contact leggen, activeren, onderhouden via digitale kanalen. En bij iedere contact proberen we zoveel mogelijk te leren en inzichten te krijgen. Wij hebben daar de aflopen 8 jaar eigen technologie voor ontwikkeld waarmee we steeds meer kennis en inzicht krijgen in alle digitale contacten van onze klanten en de relaties ertussen. Met 1 systeem beheren wij databases,verzenden we e-mails, serveren advertenties, verzenden smsjes en meten websites vanuit 1 punt. Deze dienstverlening en daarbij behorende technologie kan voor veel klanten van wpp interessant zijn en dus aangeboden worden als additionele dienstverlening.

Afgelopen jaren hebben wij gezamelijk voor diverse klanten gewerkt (bijv. Unilever, Daimler Chrysler,Simyo) en ook op een aantal klanten gepitched.(NS en Holland Casino) In alle gevallen hebben we gezien dat ieders expertise er voor gezorgd heeft dat we gezamelijk succevolle projecten hebben gedaan voor deze klanten. Er is dus ook een goeie persoonlijke match tussen de verschillende bedrijven.

De toekomstvisie die we hebben op het gebied van veranderd consumentengedrag en mediaconsumptie sluit erg goed op hoe groupm naar de toekomst kijkt. Ik denk dat we met onze gezamelijk visie en kennis de komende jaren hele mooie dingen kunnen doen voor onze klanten.

Naast Reddion heeft WPP ook JumpTap voor een deel overgenomen, marktleider in mobile search & advertising. Wat is de reden dat WPP zich zo aan het uitbreiden is op met name het interactieve vlak?

Dit is echt een vraag die je aan WPP moet stellen, ik kan nog niet voor de hele groep spreken 😉 Persoonlijk vind ik het een hele positieve ontwikkeling dat de groep waar wij nu bij horen zo duidelijk en bewust investeert op het interactieve vlak. Heb nog wel een artikel opgedoken waarin de topman van WPP Sir Martin Sorrelll het volgende erover zegt:

WPP heeft Reddion overigens voor 100% overgenomen waarbij men in JumpTap slechts een belang van 2,5% heeft verworven.

Gaat er nu organisatorisch nog eea veranderen binnen Reddion? Met andere woorden, hoe lang blijven jij en Sebastiaan nog betrokken bij Reddion?

Wij zijn de afgelopen maanden vanuit reddion al druk bezig geweest om onze structuur aan te passen gegeven de groei die we afgelopen jaar hebben gehad en voor de komende jaren verwachten. Dit heeft voornamelijk te maken met de professionalering en uitbreiding van onze dienstverlening in combinatie met de groei van onze bestaande klanten en nieuwe klanten.

De rol van Sebastiaan en mij zal niet veranderen, Wij blijven de directie en hebben juist het plan om de komende jaren hard mee te werken aan de groei en proffesionalisering van reddion. Het zal helpen dat we daarbij nu ook gaan rapporteren aan een groep met duidelijke ambitie.De aansluiting bij groupM biedt voor ons persoonlijk ook veel nieuwe uitdagingen. Ik hoop dat we de komende jaren nog heel veel mooie en innovatieve projecten zullen doen voor onze klanten.

Nogmaals gefelciteerd Alex (en Sebastiaan), absoluut verdiend en we spreken elkaar snel!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Gijsbregt

    @ Alex

    Nogmaals gefeliciteerd. Vooral met jullie nieuwe (en nu weer echt Rotterdamse) locatie!

    Voldoende uitdagingen, vooral op het gebied van integratie/convergentie van TV en internet. Dus je zal je Mindshare of Mediaedge collega’s nog wel meer gaan spreken.


    2 februari 2007 om 06:54
    Peter

    Alex gefeliciteerd; helemaal top. Kunnen we als Nederlanders toch maar trots op zijn!

    Kun je ook al iets zeggen over jullie positie en rol in GroupM? Gaan jullie nu ook internationaal werken?


    2 februari 2007 om 07:12
    Ronnie Overgoor

    @alex:

    Sprak je gisteren al even, maar ook langs dit kanaal: Gefeliciteerd en petje af.

    We komen allebei uit tijden dat het niet echt lekker ging en je hebt het toch geflikt om er doorheen te komen en je uiteindelijk te ontdoen van niet relevante aandeelhouders en aan te sluiten bij een passender umfeld. Succes en lekker blijven doen wat je doet!


    2 februari 2007 om 07:19
    alexstil

    @Gijsbregt en Ronnie en Peter Thxs

    @Peter onze positie en rol binnen GroupM komen we later nog op terug. Voorlopig gaan we vooral verder bouwen aan reddion en leuke projecten doen voor klanten. Internationale klanten zit zeker ook in de planning.

    @Tim RT had geen 20%


    2 februari 2007 om 08:14
    Gerben

    Hey Alex,

    We kennen elkaar nog van een jaar of 2 tot 3 geleden inzake Zoekmachine Marketing!!

    Bij deze van harte gefeliciteerd….slimme zet..en ik zie dan ook veel groeikansen voor Reddion en voor WPP een perfecte aanvulling!!


    2 februari 2007 om 08:20
    Hercules

    RTC heeft 20,7% van Reddion en claimt dat de exit hen 540K oplevert.

    Totale overnamesom incl earn out zou dan ongeveer E2,6M zijn.


    2 februari 2007 om 09:33
    Sebastiaan Moesman

    @All: Dat er gespeculeerd wordt over de overnamesom is begrijpelijk. En niets zo mooi in de huidige tijd als “keiharde” feiten als procenten en euro’s. Werkelijkheid en waarheid zijn ook hier echter verschillende zaken. Bij kenners op deze gebieden is het algemeen bekend dat er niet perse een relatie is tussen wat het voor een partij oplevert en hun aandelenpercentage. Men kan voor 1% van de aandelen 99% van de opbrengst incasseren als dat zo is afgesproken. Hierdoor is feitelijk iedere “aanname” uit de lucht gegrepen. Speculeer dus gerust door, maar hou daar rekening mee.


    2 februari 2007 om 12:10
    Tim Haas

    Zag op de balans nog een negatieve reserve van dik 5 miljoen. Denk dat Hercules goed zit en dan alex en sebastiaan nog een extra premie kunnen verdienen in de komende vijf jaar. Zat het huidige abnamro /favonius er niet in voor 10 miljoen die verdampt was in 2001-2002. Ooit weleens iets over gehoord van een potientiele koper van reddion toen maar afhaakte op de schulden.

    In ieder geval gefeliciteerd.


    2 februari 2007 om 13:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!