KPN en PCM bouwen krant rondom narrowcasting
Diverse media (o.a. AD en Planet) maken melding van de samenwerking tussen KPN en PCM die de voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN vanmorgen aankondigde. Doel is om een crossmediaal nieuwsplatform te lanceren met als belangrijkste kanalen een (gratis) papieren krant, de out-of-home beeldschermen van KPN in de treinen van de NS en mobiele telefoons.
Daarmee proberen beide concerns de belofte van 2006 alsnog in 2007 te verzilveren. PCM probeert alsnog met een gratis krant te komen. KPN probeert goede content te verzamelen voor zijn schermen in de treinen en op de stations. De mobiele en online component lijken eerder een vereiste vanuit de (toekomstige) markt, dan een strategische inzet. Naam van het geheel zou zijn: De Dag. De domeinnaam www.dag.nl is al (sinds 1995!) in handen van PCM.
De onderhandelingen zijn nog niet afgerond. Dus het kan ook nog de andere kant op gaan: weer geen gratis krant voor PCM en weer een medium dat (nog) niet waarmaakt wat het zou moeten doen voor KPN.
Toch lijkt mij dit een noodzakelijke stap voor beide bedrijven. PCM zit op content en lijkt nog onvoldoende kanalen te hebben, KPN heeft voldoende kanalen maar geen content. De lakmoesproef voor deze nieuwe crossmediale onderneming zit niet zo zeer in de haalbaarheid en de stramme achterliggende organisaties, maar vooral in het toepasbaar maken van de content voor de verschillende kanalen. De krant knippen en plakken uit andere kranten zou nog kunnen, maar content voor stations, treinen en mobiel moet echt anders van vorm en inhoud zijn. Als er één redactie komt en de drie door het AD genoemde bedrijven (krant, exploitatie en online) een geïntegreerd geheel gaan vormen, hebben we het eerste echt grote crossmediale platform van Nederland.
KPN meldde overigens in haar presentatie van de cijfers van het vierde kwartaal veel cash te hebben. Er wordt zelfs stevig geld terug gegeven aan de aandeelhouders, dus plannen met toekomstpotentie zijn verzekerd van een solide financiële basis.
Misschien is er een verband met de plannen van NS en KPN om dit jaar het merendeel van de Intercity’s te gaan voorzien van draadloos internet en tv? RTL haakte daar kort geleden af als partner voor de content.
PCM maakt zich op om een serieuze leverancier van digitale (nieuws-) content te worden: denk aan de deelname aan Skoeps.nl, samen met Talpa, aan VK.tv en aan narrowcasting in taxi’s waarbij KPN en Volkskrant nu al samenwerken.
Apart dat men de zelfde doelgroep wil gaan bedienen als nrc.next. Benieuwd of dat ten koste zal gaan van één of meerdere van hun kranten.
Jongens, jongens de PCM is kampioen plannen maken. De NS heeft content met of zonder PCM maar zeker met Endemol…
Ben weinig online de laatste dagen maar het is niet meer bij te houden wat voor (on)zin er over KPN wordt geschreven. En als het waar is, hebben we straks nog wel voldoende lezers voor al die gratis kranten?
Gijsbregt de plannen van PCM zijn altijd concreet ende KPN praat werkelijk met iedereen. Helaas gaat het om de uitvoering die als het er b]echt[/b] om gaat vrijwel nooit komt. PCM heeft in KPN die andere grote twijfelaar gevonden. Een gratis krant, time to market? Laggards…
Het is wat Albert schrijft Gijsbregt, ik geloof best dat er concrete plannen zijn maar ik wordt een beetje moe van plannen alleen. Van mij mogen ze nu eerst wel eens een keer wat laten zien!
@ Marco en Albert.
Mee eens, maar dat was ook wel de teneur van mijn posting.
Ik vraag me eerlijk gezegd wel af wat KPN in de krantenbusiness moet. Staat toch naar mijn idee wel erg ver af van hun core business.
@Caroline: De rol van KPN gaat puur om het technische gedeelte, niet om de inhoud. Dat heb ik er althans van begrepen. De rol van KPN heeft dus weinig rechtstreeks met de krantenbusiness te maken.
Ik snap dat KPN content nodig heeft voor narrowcasting en mobiel, maar toch begrijp ik niet zo goed waarom KPN niet gewoonweg content inkoopt bij deze of gene in plaats van zelf mede-uitgever te worden. Of mis ik hier wellicht iets?
Caroline, KPN HEEFT conten voor NS.TV en mobiel. Men bekijkt cross-overs naar complementaire media.
Eeehmmm dan lees je in de gratis krant dat je op de schermen in de trein moet letten?
tis niet mijn idee hoor. lees mijn eerdere reacties kasper…
Narrocasting of out-of-home-TV krijgt pas waarde als er echt iets te lezen/doen valt. Niet de obligate ANP-regels, maar inhoudelijk (relevante) content. Die zou PCM kunnen leveren. Anderzijds, een 4e gratis krant kan alleen als er een echte crossmediale propositie ligt. Iets nieuws, om woorden van tien jaar geleden te gebruiken.
KPN zal dan ook niet in de krant participeren als aandeelhouder, maar vooral als facilitator, precies de rol die het nieuwe KPN zich graag aanmeet.
@ Albert, ben benieuwd welke content je dan bedoelt? Planet? Digital signage of out-of-home-TV vraagt om een nieuwe vorm van communiceren, daar past geen krant- of internetcontent op. Dit is een nieuw speelveld.
Eerst moeten ze een goed CMS hebben daar begint het mee.
Helaas hebben ze dat zelf niet.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!